Nauki podstawowe: Patologia
1800-R2-NPPat-S1
Wykład
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerza wiedzę studenta o objawy oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat patogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, układu moczowego, układu endokrynnego czy układu krwiotwórczego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w konsultacjach: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w konsultacjach: 1 godzina
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 6 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 7 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,57 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne: 5 godzin.
Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 5 godzin, co odpowiada 0,17 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów wynosi
1 godzinę, co odpowiada 0,03 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1: podstawowe pojęcia z zakresu patomechanizmów dotyczących zmian wstecznych, zmian postępowych. A.W48
W2: udział procesu zapalnego o charakterze swoistym
i nieswoistym w etiopatogenezie i przebiegu wybranych jednostek chorobowych m. in. w miażdżycy, cukrzycy, nowotworach, otyłości, chorobach autoimmunologicznych. A.W48
W3: czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne (czynniki biologiczne, chemiczne, fizyczne, jak również genetyczne), modyfikowalne i niemodyfikowalne (wiek, płeć, rasa, masa ciała, aktywność fizyczna) wpływające na rozwój chorób. A.W49.
W4: opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych z uwzględnieniem chorób układu krążenia, endokrynnego, chorób metabolicznych (w tym otyłości, cukrzycy), chorób układu moczowego, zaburzeń hemostazy oraz gospodarki wodno – elektrolitowej i kwasowo – zasadowej w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod fizjoterapeutycznych. A.W46, A.W49.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: ocenić zmiany na poziomie komórkowym, tkankowym
i narządowym w przebiegu wybranych stanów patologicznych
i wiąże je z objawami klinicznymi, i wynikami badań. A.U17.
U2: analizuje wpływ czynników chorobotwórczych zewnętrz- i wewnątrzpochodnych, modyfikowalnych i niemodyfikowalnych wpływające na rozwój chorób w otaczającym go środowisku. A.U17.
U3: rozpoznaje zaburzenia występujące w strukturach narządowych i układowych wywołane chorobą lub urazem i powiązuje z powstającymi objawami klinicznymi. A.U18.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji student jest gotów do:
K1: wykorzystywania obiektywnych źródeł informacji naukowej
w połączeniu ze zdobytą wiedzą z zakresu patofizjologii chorób (K01).
K2: Respektuje standardy etyczne (K03).
K3: Wykazuje postawę współpracy w zespole (K06).
K4: Wykazuje postawę ciągłego samokształcenia (K07).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny;
- wykład problemowy;
- dyskusja dydaktyczna.
Wymagania wstępne
Znajomość Anatomii z zakresu budowy, topografii poszczególnych narządów, Fizjologii z zakresu funkcji poszczególnych narządów i układów, Biochemii z zakresu procesów metabolicznych z uwzględnieniem szlaków metabolicznych: węglowodanów, lipidów, białek, a także metabolizmu kwasów nukleinowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu Patofizjologia jest 100% frekwencja podczas prowadzonych wykładów (W01-W04, U01-U03, K01-K04).
Przedmiot kończy się pisemnym zaliczeniem na ocenę składającym się z 25 pytań testowych obejmujących materiał realizowany podczas wykładów (pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru,
1 pkt za pytanie; 0 – 25 punktów).
Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60 % poprawnych odpowiedzi: W01-W04, U01-U03.
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, Wydanie 2 i Wydanie 3 (Wrocław 2023).
Literatura uzupełniająca:
1. Maśliński S, Ryżewski J. Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013.
2. Gajewski P. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2019, Medycyna Praktyczna, Kraków 2019.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: