Nauki kliniczne: Pediatria
1800-R2-NKPed-S1
Celem nauczania przedmiotu „pediatria” na kierunku ratownictwo jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi medycyny wieku rozwojowego. Studenci ucza się podstawowych umiejętności praktycznych, wywiadu w pediatrii oraz badania fizykalnego dostosowanego do wieku dziecka . W toku nauczania zapoznają się z zagadnieniami z zakresu chorób infekcyjnych i gastroenterologii dziecięcej, chorób układu krążenia, układu moczowego, chorób układu nerwowego, hematologii i onkologii dziecięcej, endokrynologii i diabetologii dziecięcej odnosząc wymienione treści do stanów nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim – uczestnictwo w:
Wykład 10 h
Ćwiczenia: 30 h
Praca własna studenta: samokształcenie 10 h
Godziny kontaktowe z nauczycielem + samodzielna praca studenta łącznie: 40 h
Efekty uczenia się - wiedza
W1 – zasady postępowania w najczęstszych chorobach dzieci, z uwzględnieniem odrębności uzależnionych od wieku (C.W1)
W2 – podstawowe normy rozwojowe badania przedmiotowego dziecka (C.W2)
W3 – wybrane choroby układu oddechowego, układu krążenia i przewodu pokarmowego oraz choroby neurologiczne u dzieci
(C.W3)
W4 - najczęstsze choroby zakaźne wieku dziecięcego (C.W4)
W5 - fizjologię i patofizjologię okresu noworodkowego (C.W6)
W6 - wybrane wady wrodzone i choroby uwarunkowane genetycznie (C.W7)
W7 - specyfikę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i osób starszych (C.W11)
W8 - mechanizmy prowadzące do nagłych zagrożeń zdrowia
i życia
(C.W17)
W9 - zasady prowadzenia podstawowej i zaawansowanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej u osób dorosłych i dzieci
(C.W56)
W10 - metody ograniczania bólu, ze szczególnym uwzględnieniem farmakoterapii dzieci (C.W19)
W11 - odrębności morfologiczno-fizjologiczne poszczególnych narządów i układów organizmu w wieku rozwojowym (C.W5)
W12 - problematykę ostrej niewydolności oddechowej (C.W28)
W13 - przyczyny, objawy i postępowanie w ostrej niewydolności nerek (C.W30)
W14 - wybrane choroby przewodu pokarmowego (C.W31)
W15 - przyczyny i rodzaje bólu w klatce piersiowej oraz jego diagnostykę (C.W26)
W16 – objawy i rodzaje odmy opłucnowej (C.W70)
W17 – stany zagrożenia w chorobach nowotworowych oraz postepowanie przedszpitalne i w SOR w przypadku takich zagrożeń (C.W81)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1 – postępować z dzieckiem w oparciu o znajomość symptomatologii najczęstszych chorób dziecięcych (C.U3)
U2 – dostosowywać sposób postępowania do wieku dziecka (C.U5)
U3 – oceniać stan świadomości pacjenta (C.U8)
U4 - szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych i w różnych stanach klinicznych (C.U36)
U5 - oceniać stan noworodka w skali APGAR (C.U6)
U6 - układać pacjenta w pozycji właściwej dla rodzaju choroby lub odniesionych obrażeń ciała (C.U9)
U7 - monitorować czynność układu krążenia metodami nieinwazyjnymi (C.U14)
U8 - oceniać i opisywać stan somatyczny i psychiczny pacjenta (C.U15)
U9 - oceniać stan neurologiczny pacjenta (C.U17)
U10 - monitorować stan pacjenta metodami nieinwazyjnymi (C.U18)
U11 - podawać pacjentowi leki i płyny (C.U20)
U12 - zakładać zgłębnik dożołądkowy (C.U22)
U13 - zakładać cewnik do pęcherza moczowego (C.U23)
U14 - przygotowywać pacjenta do transportu (C.U26)
U15 - stosować leczenie przeciwbólowe (C.U29)
U16 - przywracać drożność dróg oddechowych metodami bezprzyrządowymi (C.U39)
U17 - pobierać krew oraz zabezpieczać materiał do badań laboratoryjnych, mikrobiologicznych i toksykologicznych (C.U50)
U18 - oceniać nagłe zagrożenia neurologiczne u pacjenta (C.U48)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 – Student ma zdolność aktywnego słuchania, nawiązywania kontaktów interpersonalnych, skutecznego i empatycznego porozumiewania się z pacjentem (C.K1)
Metody dydaktyczne
Wykład (W1, W2,W3,U1,U2,K1,K2,K3;): wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnym, wykład interaktywny, metody podające
Ćwiczenia: studium przypadku, dyskusja, (W1 – W17; U1 – U18; K1)
Samokształcenie(W1-W17;U1 – U18; K1):samodzielna praca na podstawie wskazanych zagadnień i literatury: przygotowanie prezentacji PowerPoint/ Open Office na wybrany z listy temat
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu anatomii i fizjologii z uwzględnieniem odmienności wieku rozwojowego
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną – test jednokrotnego wyboru:
95 – 100% - bardzo dobry
94 – 85% - dobry plus
84 – 75% - dobry
74 – 65% - dostateczny plus
64 – 60% - dostateczny
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Vademecum Pediatry. Podręcznik dla lekarzy, pielęgniarek i studentów, pod red. Jacka. J. Pietrzyka 2011 2.
2. Poradnik dyżuranta. Pediatria, R.Grenda,P.Buda , 2017 r
Literatura uzupełniająca:
1. Rosen's emergency medicine 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: