Nauki kliniczne: Medycyna ratunkowa
1800-R2-NKMR-S1
Celem zajęć z przedmiotu Medycyny ratunkowej jest zapoznanie z specyfiką dziedziny klinicznej. Celem kształcenia w zakresie medycyny ratunkowej jest przygotowanie studenta do interpretowania i rozumienia wiedzy dotyczącej istoty medycznych czynności ratunkowych, stanów zagrożenia życia,
Wykłady
1. Historia medycyny ratunkowej w Polsce. Zadania medycyny ratunkowej.
2. Ostra niewydolność oddechowa. ARDS
3. Ostre zespoły wieńcowe - rozpoznanie, postępowanie
4. Ostra niewydolność serca. Obrzęk płuc
5. Wstrząs - rodzaje, rozpoznanie, postępowanie
6. Zespół urazowy "trauma team"
7. Algorytm ALS wg ERC 2021
Ćwiczenia
1. Badanie fizykalne w SOR. Badanie podmiotowe i przedmiotowe.
2. Monitorowanie parametrów życiowych w ramach SOR.
3. Przyrządowe zabezpieczenie drożności dróg oddechowych.
4. Wentylacja mechaniczna
5. Analgosedacja w SOR
6. USG w medycynie ratunkowej
7. Stany zagrożenia życia pochodzenia oddechowego
8. Stany zagrożenia życia pochodzenia sercowo-naczyniowego
9. Stany zagrożenia życia pochodzenia neurologicznego
10. Stany zagrożenia życia pochodzenia gastroenterologicznego
11. Stany zagrożenia życia pochodzenia zakaźnego
12. Stany zagrożenia życia w chorobach układu moczowo-płciowego
13. Stany zagrożenia życia w pediatrii
14. Stany zagrożenia życia w ginekologii i położnictwie
15. Stany nagłe w laryngologii
16. Stany zagrożenia życia okołourazowe. Trauma team.
17. Resuscytacja w SOR
18. Stany nagłe w hematologii i onkologii
19. Stany nagłe psychiatryczne
20. "Specyficzny" pacjent w SOR
W cyklu 2023/24:
Celem zajęć z przedmiotu Medycyny ratunkowej jest zapoznanie z specyfiką dziedziny klinicznej.
Wykłady 1. Historia medycyny ratunkowej w Polsce. Zadania medycyny ratunkowej. 2. Ostra niewydolność oddechowa. ARDS 3. Ostre zespoły wieńcowe - rozpoznanie, postępowanie 4. Ostra niewydolność serca. Obrzęk płuc 5. Wstrząs - rodzaje, rozpoznanie, postępowanie 6. Zespół urazowy "trauma team" 7. Algorytm ALS wg ERC 2021
Ćwiczenia 1. Badanie fizykalne w SOR. Badanie podmiotowe i przedmiotowe. 2. Monitorowanie parametrów życiowych w ramach SOR. 3. Przyrządowe zabezpieczenie drożności dróg oddechowych. 4. Wentylacja mechaniczna 5. Analgosedacja w SOR 6. USG w medycynie ratunkowej 7. Stany zagrożenia życia pochodzenia oddechowego 8. Stany zagrożenia życia pochodzenia sercowo-naczyniowego 9. Stany zagrożenia życia pochodzenia neurologicznego 10. Stany zagrożenia życia pochodzenia gastroenterologicznego 11. Stany zagrożenia życia pochodzenia zakaźnego 12. Stany zagrożenia życia w chorobach układu moczowo-płciowego 13. Stany zagrożenia życia w pediatrii 14. Stany zagrożenia życia w ginekologii i położnictwie 15. Stany nagłe w laryngologii 16. Stany zagrożenia życia okołourazowe. Trauma team. 17. Resuscytacja w SOR 18. Stany nagłe w hematologii i onkologii 19. Stany nagłe psychiatryczne 20. "Specyficzny" pacjent w SOR
|
W cyklu 2024/25:
Celem zajęć z przedmiotu Medycyny ratunkowej jest zapoznanie z specyfiką dziedziny klinicznej.
Wykłady 1. Historia medycyny ratunkowej w Polsce. Zadania medycyny ratunkowej. 2. Ostra niewydolność oddechowa. ARDS 3. Ostre zespoły wieńcowe - rozpoznanie, postępowanie 4. Ostra niewydolność serca. Obrzęk płuc 5. Wstrząs - rodzaje, rozpoznanie, postępowanie 6. Zespół urazowy "trauma team" 7. Algorytm ALS wg ERC 2021
Ćwiczenia 1. Badanie fizykalne w SOR. Badanie podmiotowe i przedmiotowe. 2. Monitorowanie parametrów życiowych w ramach SOR. 3. Przyrządowe zabezpieczenie drożności dróg oddechowych. 4. Wentylacja mechaniczna 5. Analgosedacja w SOR 6. USG w medycynie ratunkowej 7. Stany zagrożenia życia pochodzenia oddechowego 8. Stany zagrożenia życia pochodzenia sercowo-naczyniowego 9. Stany zagrożenia życia pochodzenia neurologicznego 10. Stany zagrożenia życia pochodzenia gastroenterologicznego 11. Stany zagrożenia życia pochodzenia zakaźnego 12. Stany zagrożenia życia w chorobach układu moczowo-płciowego 13. Stany zagrożenia życia w pediatrii 14. Stany zagrożenia życia w ginekologii i położnictwie 15. Stany nagłe w laryngologii 16. Stany zagrożenia życia okołourazowe. Trauma team. 17. Resuscytacja w SOR 18. Stany nagłe w hematologii i onkologii 19. Stany nagłe psychiatryczne 20. "Specyficzny" pacjent w SOR
|
Całkowity nakład pracy studenta
Informacje o zajęciach w cyklu 2023/24
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego wynosi:
- udział w wykładach: 20 h (0,7 pkt. ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 80 h (2,7 pkt. ECTS)
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie wskazanej literatury: 5 h (0,15 pkt. ECTS)
- przygotowanie do zajęć: 5 h (0,15 pkt. ECTS)
3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczeń semestralnych: 10 h (0,3 pkt. ECTS)
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowe praktyki - nie dotyczy.
Łączny czas nakładu pracy = 120 h dyd. = 4 pkt. ECTS
Informacje o zajęciach w cyklu 2024/25
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego wynosi:
- udział w wykładach: 20 h (0,7 pkt. ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 70 h (2,33 pkt. ECTS)
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie wskazanej literatury: 10 h (0,33 pkt. ECTS)
- przygotowanie do zajęć: 10 h (0,33 pkt. ECTS)
3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczeń semestralnych: 10 h (0,3 pkt. ECTS)
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowe praktyki - nie dotyczy.
Łączny czas nakładu pracy = 120 h dyd. = 4 pkt. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Informacje o zajęciach w cyklu 2023/24
Student zna i rozumie:
C_W18 mechanizmy działania podstawowych grup leków i leków podawanych samodzielnie przez ratownika medycznego;
C_W20 skale oceny bólu i możliwości wdrożenia leczenia przeciwbólowego przez ratownika medycznego;
C_W22 techniki symulacji medycznej w niezabiegowych dziedzinach medycyny;
C_W23 stany zagrożenia w chorobach nowotworowych i hematologicznych, zaburzeniach układu krzepnięcia, zespole wykrzepiania wewnątrznaczyniowego i ostrej białaczce oraz zasady postępowania przedszpitalnego w tych stanach;
C_W24 zasady badania podmiotowego w zakresie niezbędnym do prowadzenia medycznych czynności ratunkowych;
C_W26 przyczyny i rodzaje bólu w klatce piersiowej oraz jego diagnostykę;
C_W28 problematykę ostrej niewydolności oddechowej;
C_W53 zasady oceny stanu pacjenta w celu ustalenia sposobu postępowania i podjęcia albo odstąpienia od medycznych czynności ratunkowych, w tym w przypadku rozpoznania zgonu;
C_W65 wskazania do podawania leków drogą dożylną, w tym przez porty naczyniowe, domięśniową, podskórną, dotchawiczą, doustną, doodbytniczą, wziewną i doszpikową oraz techniki tego podawania;
C_W66 wybrane skale oceny śpiączki oraz skale urazowe i rokownicze;
C_W72 technikę oznaczania stężeń parametrów krytycznych;
C_W89 zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej oraz zasady postępowania przedszpitalnego i w SOR w takich zaburzeniach;
Informacje o zajęciach w cyklu 2024/25
Student zna i rozumie:
C.W20.; skale oceny bólu i możliwości wdrożenia leczenia przeciwbólowego przez ratownika medycznego;
C.W22.; techniki symulacji medycznej w niezabiegowych dziedzinach medycyny;
C.W26.; przyczyny i rodzaje bólu w klatce piersiowej oraz jego diagnostykę;
C.W28.; problematykę ostrej niewydolności oddechowej;
C.W66.; wybrane skale oceny śpiączki oraz skale urazowe i rokownicze;
C.W72.; technikę oznaczania stężeń parametrów krytycznych;
C.W89.; zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej oraz zasady postępowania przedszpitalnego i w SOR w takich zaburzeniach;
Efekty uczenia się - umiejętności
Informacje o zajęciach w cyklu 2023/24
Student potrafi:
C_U01 oceniać stan pacjenta w celu ustalenia sposobu postępowania ratunkowego;
C_U04 przeprowadzać badanie przedmiotowe pacjenta;
C_U07 przeprowadzać wywiad medyczny z pacjentem dorosłym w zakresie niezbędnym do podjęcia medycznych czynności ratunkowych;
C_U12 interpretować wyniki badań pacjenta z przewlekłą niewydolnością oddechową;
C_U13 wykonywać elektrokardiogram i interpretować go w podstawowym zakresie;
C_U15 oceniać i opisywać stan somatyczny i psychiczny pacjenta;
C_U17 oceniać stan neurologiczny pacjenta;
C_U27 identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce ratownika medycznego;
C_U29 stosować leczenie przeciwbólowe;
C_U30 oceniać stopień nasilenia bólu według znanych skal;
C_U56 decydować o niepodejmowaniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej lub o
odstąpieniu od jej przeprowadzenia;
C_U66 dostosowywać postępowanie ratunkowe do stanu pacjenta;
Informacje o zajęciach w cyklu 2024/25
Student potrafi:
C.U1.; oceniać stan pacjenta w celu ustalenia sposobu postępowania ratunkowego;
C.U4.; przeprowadzać badanie przedmiotowe pacjenta;
C.U7.; przeprowadzać wywiad medyczny z pacjentem dorosłym w zakresie niezbędnym do podjęcia medycznych czynności ratunkowych;
C.U15.; oceniać i opisywać stan somatyczny i psychiczny pacjenta;
C.U17.; oceniać stan neurologiczny pacjenta;
C.U27.; identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce ratownika medycznego;
C.U29.; stosować leczenie przeciwbólowe;
C.U30.; oceniać stopień nasilenia bólu według znanych skal;
C.U62.; identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce ratownika medycznego;
C.U66.; dostosowywać postępowanie ratunkowe do stanu pacjenta;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Informacje o zajęciach w cyklu 2023/24
Student jest gotów do:
K_K03 samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do pacjenta, uwzględniającego poszanowanie jego praw;
Informacje o zajęciach w cyklu 2024/25
Student jest gotów do:
K3. samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do pacjenta, uwzględniającego poszanowanie jego praw;
Metody dydaktyczne
- wykład informacyjny,
- film,
- analiza przypadków,
- prezentacja multimedialna,
- ćwiczenia symulacyjne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- pogadanka
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- sytuacyjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii, patologii, medycznych czynności ratunkowych, kardiologii, intensywnej terapii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem.
Obecność na wykładach i ćwiczeniach jest obowiązkowa. Warunki nieobecności reguluje Regulamin Dydaktyczny.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów.
Szczegółowe warunki opisane są w Informacje o zajęciach w cyklu
Zaliczenia odbywają się w terminach przedstawionych przez prowadzącego.
Każdy student ma 2 terminy zaliczeń: I termin (główny) i II termin (poprawkowy).
W przypadku niezaliczenia I terminu z wykładów i/lub ćwiczeń student z I terminu zaliczenia całego przedmiotu otrzymuje ocenę ndst.
(2,0) - niezaliczenie.
Zaliczenie pisemne, egzamin: efekty uczenia się W
Praca na zajęciach, zaliczenie praktyczne, dyskusja: efekty uczenia się W, U, K
Przedłużona obserwacja : efekty uczenia się K
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręczniki
1.Gaszyński W., Intensywna terapia i medycyna ratunkowa, Warszawa, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2020.
2.ERC Guidelines 2020, March 2021 ERC Guidelines | Guidelines 2020
3.Dobre praktyki w… Ministerstwo Zdrowia, aktualne; Dobre praktyki - Ministerstwo Zdrowia
4.Plantz S. H., Wipfler E. J., Medycyna ratunkowa NMS, red. J. Jakubaszko, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2019.
5.Procedury zabiegowe/Pete Diagnostyka i postępowanie w ratownictwie medycznym Gregory, Ian Mursell, red. wyd. pol. Jacek Smereka, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, 2013,
6.Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała: Krystyn Sosada, Wojciech Żurawiński, PZWL, Warszawa 2022.
7.Zespół urazowy w praktyce redakcja naukowa Krzysztof Karwan Przemysław Gułs PZWL 2019
8.Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, red. nauk. K. Sosada, Warszawa, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2017.
9.International Trauma Life Support - Ratownictwo przedszpitalne w urazach / International trauma life support = Ratownictwo przedszpitalne w urazach / Roy L. Alson, Kyee H. Han, John E. Campbell; redakcja wydania polskiego Jarosław Gucwa, Paweł Kukla, Maciej Ostrowski, Bartosz Wróbel, Iwona Żurek - Kraków : Medycyna Praktyczna, 2022.
10.Interna Szczeklika 2021 , Andrzej Szczeklik, red. prowadzący Piotr Gajewski, Medycyna Praktyczna, Polski Instytut Evidence Based Medicine, 2021
11.ABC zabiegów w pediatrii : podręcznik dla studentów medycyny, pielęgniarek i lekarzy / pod red. Jacka J. Pietrzyka, Hanny Szajewskiej, Jacka Mrukowicza ; [aut. Teresa Bis-Oleniacz et al.]. - Kraków : Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, cop. 2010.
12.Flake F., Hoffmann B. A., współpr. Benöhr P., Leki w medycynie ratunkowej i intensywnej terapii, red. J. R. Ładny, M. Wojewódzka-Żelezniakowicz, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2019.
Czasopisma
1. „Anestezjologia i Ratownictwo”,
2. „Emergency Medical Service. Ratownictwo Medyczne”.
Uwagi
W cyklu 2023/24:
Wykłady odbywają się w 1 grupie dla całego roku w salach CM UMK wg planu. Ćwiczenia odbywają się z podziałem na podgrupy w salach fantomowych KRM lub CSM.
|
W cyklu 2024/25:
Wykłady odbywają się w 1 grupie dla całego roku w salach CM UMK wg planu. Ćwiczenia odbywają się z podziałem na podgrupy w salach fantomowych KRM lub CSM.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: