Medyczne czynności ratunkowe 1800-R2-MCZR-S1
Wykład
Wyjaśnienie teorii medycznych czynności ratunkowych, ich podstawy prawnej, oraz głównych zasad wykonywania.
Ćwiczenia
Praktyczne przećwiczenie medycznych czynności ratunkowych, które może wykonywać ratownik medyczny samodzielnie i na zlecenie lekarza zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia.
W cyklu 2022/23:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16.12.2019 roku, określa listę medycznych czynności ratunkowych, które ratownik medyczny może wykonywać samodzielnie. Przedmiot wprowadza przyszłych medyków w każdą z nich. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł III:
Wiedza:
1. Znać zasady ocena stanu pacjenta w zagrożeniu zdrowotnym
2. Znać skutki postępowania farmakologicznego.
3. Znać zasady zapobiegania powikłaniom chorobowym i negatywnym skutkom leczenia.
Umiejętności:
Prawidłowo wykonywać zabiegi medyczne i medyczne czynności ratunkowe.
1. Współpracować w wykonywaniu zadań zespołu ratownictwa medycznego.
2. Współpracować z lekarzem w zakresie prowadzonych procedur klinicznych medycyny ratunkowej
3. Pobierać i zabezpieczać materiał do badań diagnostycznych.
4. Rozpoznawać zagrożenia zdrowotne, określać czynniki ryzyka oraz korygować zachowania niewłaściwe.
5. Umieć korzystać z dokumentacji lekarskiej i wyników badań w zakresie niezbędnym do ustalenia zagrożenia zdrowotnego i podejmowania czynności ratunkowych.
6. Nadzorować, pielęgnować pacjenta i monitorować jego stan i funkcje życiowe w poszczególnych obszarach szpitalnego oddziału ratunkowego oraz szpitalnych działach diagnostyki.
7. Wykorzystywać metody gromadzenia.
Postawa:
1. Krytycznie oceniać wyniki podjętych działań ratunkowych i leczniczych
z możliwością ich weryfikowania i wyciągania wniosków na przyszłość.
2. Posiadać umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość Posiadać umiejętność organizowania własnej pracy, prawidłowej oceny napotykanych problemów, dostosowanie do zaistniałej sytuacji oraz umiejętność prawidłowego nawiązywania kontaktów z ludźmi i umiejętność pracy zespołowej.
3. Określać współudział w postępowaniu terapeutycznym specjalistów wielu dziedzin w zależności od potrzeb.
4. Nawiązywać kontakt terapeutyczny z pacjentem i jego rodziną. Motywować, doradzać oraz wspierać pacjenta i jego rodzinę w działaniach na rzecz ochrony i umacniania zdrowia.
5. Wykorzystywać wszystkie możliwości do własnego rozwoju zawodowego.
Moduł IV:
Wiedza:
1. Znać zasady ocena stanu pacjenta w zagrożeniu zdrowotnym.
2. Umieć scharakteryzować specyfikę czynności ratunkowych u dzieci i osób w podeszłym wieku.
3. Znać skutki postępowania farmakologicznego.
4. Znać zasady zapobiegania powikłaniom chorobowym i negatywnym skutkom leczenia.
Umiejętności:
1. Prawidłowo wykonywać zabiegi medyczne i medyczne czynności ratunkowe.
2. Współpracować w wykonywaniu zadań zespołu ratownictwa medycznego.
3. Prowadzić zaawansowany transport medyczny.
4. Współpracować z lekarzem w zakresie prowadzonych procedur klinicznych medycyny ratunkowej
5. Pobierać i zabezpieczać materiał do badań diagnostycznych.
6. Rozpoznawać zagrożenia zdrowotne, określać czynniki ryzyka oraz korygować zachowania niewłaściwe.
7. Umieć korzystać z dokumentacji lekarskiej i wyników badań w zakresie niezbędnym do ustalenia zagrożenia zdrowotnego i podejmowania czynności ratunkowych.
8. Nadzorować, pielęgnować pacjenta i monitorować jego stan i funkcje życiowe w poszczególnych obszarach szpitalnego oddziału ratunkowego oraz szpitalnych działach diagnostyki.
9. Wykorzystywać metody gromadzenia.
Postawa:
1. Krytycznie oceniać wyniki podjętych działań ratunkowych i leczniczych
z możliwością ich weryfikowania i wyciągania wniosków na przyszłość.
2. Posiadać umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość Posiadać umiejętność organizowania własnej pracy, prawidłowej oceny napotykanych problemów, dostosowanie do zaistniałej sytuacji oraz umiejętność prawidłowego nawiązywania kontaktów z ludźmi i umiejętność pracy zespołowej.
3. Określać współudział w postępowaniu terapeutycznym specjalistów wielu dziedzin w zależności od potrzeb.
4. Nawiązywać kontakt terapeutyczny z pacjentem i jego rodziną. Motywować, doradzać oraz wspierać pacjenta i jego rodzinę w działaniach na rzecz ochrony i umacniania zdrowia.
5. Wykorzystywać wszystkie możliwości do własnego rozwoju zawodowego.
Moduł V:
Wiedza:
1. Znać zasady ocena stanu pacjenta w zagrożeniu zdrowotnym
2. Umieć scharakteryzować specyfikę czynności ratunkowych u dzieci i osób w podeszłym wieku.
3. Znać rolę i zadania ratownika medycznego w szpitalnym zespole terapeutycznym i zespole ratownictwa medycznego.
4. Znać skutki postępowania farmakologicznego.
5. Znać zasady zapobiegania powikłaniom chorobowym i negatywnym skutkom leczenia.
Umiejętności:
1. Prawidłowo wykonywać zabiegi medyczne i medyczne czynności ratunkowe.
2. Współpracować w wykonywaniu zadań zespołu ratownictwa medycznego.
3. Prowadzić zaawansowany transport medyczny.
4. Współpracować z lekarzem w zakresie prowadzonych procedur klinicznych medycyny ratunkowej
5. Pobierać i zabezpieczać materiał do badań diagnostycznych.
6. Rozpoznawać zagrożenia zdrowotne, określać czynniki ryzyka oraz korygować zachowania niewłaściwe.
7. Umieć korzystać z dokumentacji lekarskiej i wyników badań w zakresie niezbędnym do ustalenia zagrożenia zdrowotnego i podejmowania czynności ratunkowych.
8. Umieć kierować akcją ratunkową w warunkach pozaszpitalnych
9. Nadzorować, pielęgnować pacjenta i monitorować jego stan i funkcje życiowe w poszczególnych obszarach szpitalnego oddziału ratunkowego oraz szpitalnych działach diagnostyki.
10. Współuczestniczyć w segregacji medycznej.
11. Podejmować działania zapobiegające zakażeniom.
12. Wykorzystywać metody gromadzenia.
Postawa:
1. Krytycznie oceniać wyniki podjętych działań ratunkowych i leczniczych
z możliwością ich weryfikowania i wyciągania wniosków na przyszłość.
2. Posiadać umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość Posiadać umiejętność organizowania własnej pracy, prawidłowej oceny napotykanych problemów, dostosowanie do zaistniałej sytuacji oraz umiejętność prawidłowego nawiązywania kontaktów z ludźmi i umiejętność pracy zespołowej.
3. Określać współudział w postępowaniu terapeutycznym specjalistów wielu dziedzin w zależności od potrzeb.
4. Nawiązywać kontakt terapeutyczny z pacjentem i jego rodziną. Motywować, doradzać oraz wspierać pacjenta i jego rodzinę w działaniach na rzecz ochrony i umacniania zdrowia.
5. Wykorzystywać wszystkie możliwości do własnego rozwoju zawodowego.
Moduł VI:
Wiedza:
1. Znać zasady ocena stanu pacjenta w zagrożeniu zdrowotnym
2. Umieć scharakteryzować specyfikę czynności ratunkowych u dzieci i osób w podeszłym wieku.
3. Znać rolę i zadania ratownika medycznego w szpitalnym zespole terapeutycznym i zespole ratownictwa medycznego.
4. Znać skutki postępowania farmakologicznego.
5. Znać zasady zapobiegania powikłaniom chorobowym i negatywnym skutkom leczenia.
Umiejętności:
1. Prawidłowo wykonywać zabiegi medyczne i medyczne czynności ratunkowe.
2. Współpracować w wykonywaniu zadań zespołu ratownictwa medycznego.
3. Prowadzić zaawansowany transport medyczny.
4. Współpracować z lekarzem w zakresie prowadzonych procedur klinicznych medycyny ratunkowej
5. Pobierać i zabezpieczać materiał do badań diagnostycznych.
6. Rozpoznawać zagrożenia zdrowotne, określać czynniki ryzyka oraz korygować zachowania niewłaściwe.
7. Umieć korzystać z dokumentacji lekarskiej i wyników badań w zakresie niezbędnym do ustalenia zagrożenia zdrowotnego i podejmowania czynności ratunkowych.
8. Umieć kierować akcją ratunkową w warunkach pozaszpitalnych
9. Nadzorować, pielęgnować pacjenta i monitorować jego stan i funkcje życiowe w poszczególnych obszarach szpitalnego oddziału ratunkowego oraz szpitalnych działach diagnostyki.
10. Współuczestniczyć w segregacji medycznej.
11. Podejmować działania zapobiegające zakażeniom.
12. Wykorzystywać metody gromadzenia.
Postawa:
1. Krytycznie oceniać wyniki podjętych działań ratunkowych i leczniczych
z możliwością ich weryfikowania i wyciągania wniosków na przyszłość.
2. Posiadać umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość Posiadać umiejętność organizowania własnej pracy, prawidłowej oceny napotykanych problemów, dostosowanie do zaistniałej sytuacji oraz umiejętność prawidłowego nawiązywania kontaktów z ludźmi i umiejętność pracy zespołowej.
3. Określać współudział w postępowaniu terapeutycznym specjalistów wielu dziedzin w zależności od potrzeb.
4. Nawiązywać kontakt terapeutyczny z pacjentem i jego rodziną. Motywować, doradzać oraz wspierać pacjenta i jego rodzinę w działaniach na rzecz ochrony i umacniania zdrowia.
5. Wykorzystywać wszystkie możliwości do własnego rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy teoretyczny składa się z 20 pytań: testowych (odpowiedź jednokrotnego wyboru) dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie z części teoretycznej egzaminu 12 punktów (60%).
Egzamin praktyczny składa się z 5 zadań odnoszących się do praktycznych umiejętności z zakresu MCR Za każde zadanie student uzyskuje od 0 do 2 punktów. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 6 punktów (60%).
Kolokwium składa się z 30 pytań odnoszących się do praktycznych i teoretycznych wiadomości z zakresu MCR. Za każdą odpowiedź student uzyskuje od 0 do 1 punktu. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 18 punktów (60%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Paciorek P. Medyczne czynności ratunkowe, PZWL, Warszawa 2014
Mitręga K. Farmakologia i farmakoterapia dla ratowników medycznych, Wyd. Edra, Wrocław 2017
Stoy W. Ratownik medyczny, wyd. Edra, Wrocław 2013
Literatura uzupełniająca:
Plantz S. NMS Medycyna ratunkowa, wyd. Edra, Wrocław 2008
W cyklu 2022/23:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 grudnia 2019 r. w sprawie medycznych czynności ratunkowych i świadczeń zdrowotnych innych niż medyczne czynności ratunkowe, które mogą być udzielane przez ratownika medycznego Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022/23:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: