Choroby wewnętrzne
1800-R2-ChWe-S1
W trakcie wykładów studenci zostaną zapoznani z przyczynami i różnicowaniem podmiotowych i przedmiotowych objawów ze strony układu krążenia, oddychania, przewodu pokarmowego, układu moczowego, kostno stawowego i nerwowego oraz zaopatrzeniem pacjenta z objawami ostrymi i przewlekłymi. Przedstawione będą zasady postępowania u pacjenta z bólem w klatce piersiowej, dusznością, sinicą, obrzękami kończyn dolnych i zakrzepicą żył głębokich kończyn, kołataniem serca, hipotonią i nadciśnieniem tętniczym, wstrząsem, utratą przytomności, poszerzeniem żył szyjnych, żylakami kończyn dolnych i żylakami nietypowych lokalizacji, ostrym niedokrwieniem kończyn dolnych, anginą, kaszlem, odpluwaniem, krwiopluciem, chrypką, stridorem wdechowym, dysfagią, żółtaczką, ostrym (niedrożność jelit- mechaniczna, porażenna) i przewlekłym bólem brzucha , nudnościami, wymiotami, biegunką, zaparciem, wzdęciem, wodobrzuszem, krwawieniem do przewodu pokarmowego, nadczynnością i niedoczynnością tarczycy, przełomem tarczycowym, przełomem hiperkalcemicznym, przełomem nadnerczowym, ostrymi powikłaniami cukrzycy, dusurią , zatrzymaniem moczu, polakisurią, kolką nerkową, krwiomoczem, ropomoczem, ostrymi zespołami hematologicznymi i powikłaniami chorób hematologicznych, zespoły poprzetoczeniowe, ostrym bólem stawów, kości, mięśni, bólem głowy, zawrotami głowy, napadem padaczkowym, napadem drgawkowym, zaburzeniami snu, widzenia, węchu, dreszczami, gorączką. Przedstawione zostaną objawy zatrucia tlenkiem węgla, lekami (psychotropowymi, przeciwzakrzepowymi, przeciwcukrzycowymi, zespół cholinergicznym antycholinergiczny), hipotermia, hipertermia.
W trakcie ćwiczeń studenci w kontakcie z pacjentami z poszczególnymi zespołami internistycznymi powtórzą praktyczne aspekty tematyki poruszanej na wykładach.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach – 20 godzin,- (zdalnie na platformie TEAMS)- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azqGDrhVr16frQi-khA7QUZRLi5UYKdCOQBdKtNBE01g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d63df61b-2357-4155-b561-86547e9dc977&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
- udział w ćwiczeniach – 45 godzin,
- konsultacje – 2 godziny.
Czas poświęcony na pracę indywidualną słuchacza:
-przygotowanie do wykładów i ćwiczeń – 12 godzin,
-czytanie wskazanej literatury – 10 godzin.
Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia na ocenę: 12+1= 13 godzin.
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy.
2. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział seminariach: 0 godzin
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia na ocenę: 1
- Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 68 godzin (2,3 punktów ECTS)
3. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział seminariach: 0 godzin
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
- przygotowanie do wykładów i ćwiczeń: 12 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- zaliczenie: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
4. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu): 20 godz.
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych i medycyny opartej na dowodach): 45 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych i medycyny opartej na dowodach): 12 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych i medycyny opartej na dowodach): 2 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 89 godzin (3 punkty ECTS)
5. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 1 = 11 godziny (0,5 punkta ECTS)
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 45 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
45 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna:
W1: mechanizmy prowadzące do nagłych zagrożeń zdrowia i życia (C.W17).
W2: Metody ograniczania bólu, ze szczególnym uwzględnieniem farmakoterapii dzieci (C.W19).
W3: Przyczyny, objawy, zasady, diagnozowania i postępowania terapeutycznego w zespole ostrej niewydolności oddechowej, zaostrzeniu przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmie, ostrych stanach zapalnych dróg oddechowych i odmie opłucnowej (C.W29).
W4: Wybrane choroby przewodu pokarmowego (C.W31).
W5: Zagadnienia śpiączki metabolicznej i stanów nagłego zagrożenia w endokrynologii (C.W32).
W6: Metody stanu odżywienia (C.W33).
W7: Rodzaje badań obrazowych oraz obraz radiologiczny podstawowych chorób (C.W40).
W8: Objawy i rodzaje odmy opłucnowej (C.W70).
W9: Objawy krwiaka opłucnej, wiotkiej klatki piersiowej i złamania żeber (C.W71).
W10: Procedury specjalistyczne w stanach nagłych pochodzenia wewnętrznego, w szczególności takie jak: elektrostymulacja, kardiowersja, pierwotna przez skórna interwencja wieńcowa (Percutaneous coronary intervention, PCI), kontra pulsacja wewnątrzaortalna (Intra-aortic balloon pump, IABP), dializa, sztuczna wentylacja i formy krążenia pozaustrojowego (C.W83).
W11: Rodzaje obrażeń ciała,, ich definicje oraz zasady kwalifikacji do centrum urazowego i centrum urazowego dla dzieci (C.W.93).
W12: Podstawowe techniki obrazowe (C.W105).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: Układać pacjenta do badania obrazowego (C.U2).
U2: Przeprowadzić przedmiotowe pacjenta (C.U4).
U3: Wiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby (C.U37).
U4: Wykonywać procedury medyczne pod nadzorem lub na zlecenie lekarza (C.U65).
U5: Monitorować stan pacjenta podczas badania obrazowego (C.U67).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: aktywnego słuchania, nawiązywania kontaktów interpersonalnych, skutecznego i empatycznego porozumiewania się z pacjentem (K.S1).
Metody dydaktyczne
Wykład:
• wykład konwersatoryjny,
• uczenie wspomagane komputerem,
• metody eksponujące- pokaz, film.
Ćwiczenia
• dyskusja dydaktyczna,
• ćwiczenia kliniczne- badanie pacjenta,
• analiza przypadków,
• drzewo decyzyjne,
• uczenie wspomagane komputerem,
• metody eksponujące: film, pokaz.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw anatomii, fizjologii i patofizjologii funkcjonowania organizmu człowieka, zasad badania podmiotowego i przedmiotowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student definiuje i tłumaczy etiopatogenezę najważniejszych jednostek chorobowych z dziedziny chorób wewnętrznych.
2. student rozpoznaje objawy najczęstszych chorób wewnętrznych
3. student zna zasady diagnostyki i leczenia podstawowych jednostek chorobowych internistycznych, opisuje ich przebieg i rokowanie
Umiejętności:
1. Student bada pacjenta
2. Student posługuje się dokumentacja medyczną
3. Student udziela pierwszej i kwalifikowanej pomocy pacjentom z chorobami wewnętrznymi
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot student powinien:
1. Być obecny i aktywnie uczestniczyć w zajęciach obowiązkowych
2. Przedstawić do zaliczenia asystentowi prowadzącemu opracowanie wybranej jednostki chorobowej z zakresu chorób wewnętrznych.
3. Pozytywna ocena wiedzy z zakresu chorób wewnętrznych wystawiona przez asystenta prowadzącego na podstawie przeprowadzonej rozmowy zaliczeniowej ze studentem.
4. Pozytywna ocena z egzaminu końcowego sprawdzającego wiedzę z zakresu chorób wewnętrznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Interna Szczeklika- wydanie aktualne.
2. Brongel L. Algorytmy diagnostyczne i lecznicze w praktyce SOR. PZWL Wydawnictwo Lekarskie
3. Sosada K. Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL Wydawnictwo Lekarskie
4. Gaszyński W. Intensywna terapia i medycyna ratunkowa. Wybrane zagadnienia. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: