Nauki społeczne i humanizm w ratownictwie medyczne. Psychologia
1800-R1-NsiHSM-S1Z
Wykłady: celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami w psychologii i psychologicznymi koncepcjami człowieka.
W trakcie zajęć studenci poznają również psychologiczne teorie dotyczące osobowości, temperamentu, motywacji i emocji człowieka. Poznają także kryteria zdrowia i choroby psychicznej, najczęściej występujące choroby psychiczne.
Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń studenci poznają pojęcia stresu psychologicznego, przykładowe metody diagnozy psychologicznej oraz mechanizmy wpływu grupy na jednostki, modele i techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Student zna i rozumie pojęcia: kompetencje społeczne, inteligencja społeczna, wrażliwość społeczna, empatia
i autoprezentacja.
W cyklu 2025/26Z:
Wykłady: celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami w psychologii i psychologicznymi koncepcjami człowieka. W trakcie zajęć studenci poznają również psychologiczne teorie dotyczące osobowości, temperamentu, motywacji i emocji człowieka. Poznają także kryteria zdrowia i choroby psychicznej, najczęściej występujące choroby psychiczne. Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń studenci poznają pojęcia stresu psychologicznego, przykładowe metody diagnozy psychologicznej oraz mechanizmy wpływu grupy na jednostki, modele i techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Student zna i rozumie pojęcia: kompetencje społeczne, inteligencja społeczna, wrażliwość społeczna, empatia i autoprezentacja.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 20 godzin (0,7 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS)
50 godzin = 1,7 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 15 h = 0,3 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia – 15h
-przygotowanie projektu – 15h
30 h – 1 ECTS
Łączny nakład pracy: 90 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna:
W1: rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych; B.W4.
W 2:formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i w wybranych
instytucjach oraz społeczne uwarunkowania różnych form przemocy;B.W5.
W3: znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie
komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem; B.W7.
W4:psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej; B.W.8
W5: podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie; B.W10.
W6: rolę rodziny w procesie leczenia; B.W11.
W 7: rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem; B.W12.
W8: zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu;B.W13.
W9: pojęcia emocji, motywacji i osobowości, zaburzenia osobowości, istotę i strukturę zjawisk zachodzących w procesie przekazywania i wymiany informacji oraz modele i style komunikacji interpersonalnej; B.W20.
W10: zagadnienia dotyczące zespołu stresu pourazowego, reakcji fizjologicznych i emocjonalnych, poznawczych oraz interpersonalnych, a także mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych; B.W21.
W11: . techniki redukowania lęku i sposoby relaksacji oraz mechanizmy powstawania i objawy zespołu wypalenia zawodowego, a także metody zapobiegania powstaniu tego zespołu B.W22
W12: . problematykę postępowania w sytuacjach interwencji kryzysowych oraz zasady i metody radzenia sobie ze stresem przy wykonywaniu zawodu ratownika medycznego;B.W35
oraz różnic społeczno-kulturowych na stan zdrowia
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student umie:
U1: udzielać informacji o podstawowych zabiegach i czynnościach dotyczących pacjenta oraz informacji na temat jego stanu zdrowia;B.U4.
U2: identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio na nią reagować; B.U10.
U3: stosować – w podstawowym zakresie – psychologiczne interwencje motywujące i wspierające; B.U11.
U4: komunikować się ze współpracownikami w ramach zespołu, udzielając im
informacji zwrotnej i wsparcia;
U5: zapobiegać zespołowi stresu pourazowego po traumatycznych wydarzeniach, w tym przeprowadzać podsumowanie zdarzenia traumatycznego (debriefing) w zespole;B.U13.
U6: radzić sobie ze stresem przy wykonywaniu zawodu ratownika medycznego; B.U14.
U7:oceniać funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt,
frustracja);B.U15.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student nabywa kompetencje:
K1:aktywnego słuchania, nawiązywania kontaktów interpersonalnych, skutecznego i
empatycznego porozumiewania się z pacjentem;
K2: dostrzegania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
Metody dydaktyczne
Wykład problemowy, konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, analiza
przypadków
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie na ocenę (0 – 30 punktów; > 60%): W1 – W12
Ćwiczenia:
Kolokwium (0-5 punktów; > 60%): U1-U7
Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K1 – K2
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
< 22 ndst
22-24 dst
25-27 dst+
28-30 db
31-33 db+
34-37 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
• Hall, Lindzey –„Teorie osobowości” PWN, Warszawa.
•Stralau J. – „Psychologia ogólna”, T.1,2. GWP, Gdańsk
Literatura uzupełniająca:
•Lewis M., Hawiland –„Psychologia emocji” GWP, Gdańsk
•Aronson E. i in. –„Psychologia społeczna. Serce i umysł”, Zysk i S-ka, Poznań
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: