Nauki społeczne i humanizm w ratownictwie medycznym. Dydaktyka medyczna 1800-R1-NsiHDM-S1Z
Tematyka wykładów:
1. Przedmiot i zakres dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej
2. Dydaktyka medyczna i jej podstawowe pojęcia
3. Tradycyjne i nowoczesne podejście do kształcenia medycznego
4. Treści kształcenia medycznego, struktura, teorie oraz kryteria ich doboru
5. Cele kształcenia medycznego, taksonomia i operacjonalizacja
6. Sztuka nowoczesnego nauczania- uczenia się
7. Uwarunkowania psychospołeczne determinujące skuteczność procesu kształcenia – w świetle nowoczesnego nauczania
8. Kontrola i ocena wyników procesu kształcenia medycznego
9. Kształcenie ustawiczne w naukach medycznych - ważnym wyzwaniem Unii Europejskiej dla współczesnego człowieka.
10. Metody dydaktyczne
11. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawa zaliczenia przedmiotu:
obecność na wykładach,
Końcowa forma zaliczenia przedmiotu: test mieszany składający się z pytań jednokrotnego wyboru, z uzupełnieniem luk/ dokończenia wypowiedzi oraz pytań otwartych wąsko sformułowanych (20 pytań) obejmujący zakres tematyczny wykładów
W zakresie kompetencji społecznych – wykazywanie się pozytywną postawą, przedłużona obserwacja studenta.
Do zaliczenia wymagane minimalne akceptowalne kryterium prawidłowo udzielonych odpowiedzi wynosi 60%. Za każdą prawidłowo udzieloną odpowiedź student może otrzymać 1 pkt.
Kryteria oceny:
Suma uzyskanych punktów : Ocena:
Poniżej 60% (11 pkt. i poniżej) ndst (2,0)
(12-13 pkt.) dst (3,0)
(14-15 pkt.) dst + (3,5)
(16-17pkt.) db (4,0)
(18-19 pkt) db+ (4,5)
( 20 pkt.) bdb (5,0)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawowa:
1. Franciszek Bereźnicki. Podstawy dydaktyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
2. Kazimierz Żegnałek. Dydaktyka ogólna - wybrane zagadnienia. Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2015
3. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Śliwerski Bogusław, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012
4. Pedagogika. Podręcznik Akademicki, Bogusław Śliwerski, Zbigniew Kwieciński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
5. Edukacja i potencjał człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021
Uzupełniająca:
1. O kształtowaniu się człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
2. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Dorota Klus-Stańska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
3. Neuropedagogika neuroedukacja i neurodydaktyka, Małgorzata Chojak, Wydawnictwo Difin, 2022
Uwagi
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: