Nauki podstawowe. Parazytologia 1800-R1-NPParaz-S1L
Wykłady (15h) mają na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej z zakresu biologii, występowania, cyklu rozwojowego, dróg inwazji najczęściej występujących pasożytów człowieka, którymi może zakazić się w kraju, jak i poza jego granicami (m.in. choroby tropikalne). Przedstawione zostaną stany kliniczne, w których należy podejrzewać zakażenie pasożytami, objawy wywoływane przez poszczególne ich rodzaje, postępowanie diagnostyczne i zasady leczenia (jaki lek, jak długo, leczenie tylko pacjenta, czy wszystkich osób z kontaktu, itd.). Student pozna podstawowe zasady profilaktyki szerzenia się zakaże
Tematy poruszane podczas wykładów:
1. Temat: Zakażenia pasożytnicze. Parazytozy tkanek
a) Parazytozy tkankowe w Polsce (Toxoplazmoza, Włośnica, Wągrzyca, Bąblowica jedno- wielojamowa, Toksokaroza)
b) Parazytozy tropikalne (Malaria, Schistosomatoza, Filarioza- Wuchereria bancrofti, Histoplazmoza, Leishmanioza skórna, skórno- śluzówkowa, trzewna, Trypanosoma, Loa, Loa, Oncocerca volvulus)
2. Temat: Parazytozy przewodu pokarmowego
a) Pierwotniaki (Giardioza, Cryptosporidium, Isospora, Cyclospora, Microsporidium, Pełzakowica jelitowa i pozajelitowa)
b) Robaki płaskie (Tasiemczyce- Taenia, Diphyllobathrium, Hymenolepsis)
c) Robaki obłe (Owsica, Glistnica, Tęgoryjec)
d) Profilaktyka, w tym immunoprofilaktyka, chorób pasożytniczych u dzieci i dorosłych
3. Parazytozy układu moczowego, nerwowego, skóry, choroby przenoszone przez stawonogi
a) Rzęsistkownica (Trichomonas vaginalis)
b) Toxoplasma gondii, Naegleria fowleri
c) Choroby przenoszone przez kleszcze (Borelioza z Lyme, zapalenie mózgu, anaplazmoza)
d) Wesz ludzka, wesz łonowa, pluskwa, pchła ludzka, świerzb, komary, prusaki)
.
W cyklu 2022/23L:
jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każdy student jest na bieżąco oceniany w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych podczas wykładów, ćwiczeń oraz po złożeniu pracy będącej formą realizacji samokształcenia. Znajomość materiału z ćwiczeń, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących zajęć oraz po ich zakończeniu. Student podchodzi do zaliczenia umiejętności praktycznych po zakończeniu ćwiczeń (check-lista). Jeżeli Plan studiów przewiduje dla przedmiotu realizację samokształcenia, student powinien przygotować pracę pisemną na temat zadany przez prowadzącego/ koordynatora przedmiotu. Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń, zaliczeniu samokształcenia) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzony zostanie pisemny sprawdzian wiedzy (stacjonarnie).
Punktacja Ocena
<18 pkt ndst
18-19 pkt dst
20-22 pkt dst+
23-25 pkt db
26-28 pkt db+
29-30 pkt bdb
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych Planem studiów (tzn. wykłady, seminaria, ćwiczenia, samokształcenie- jeśli dotyczy). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w „Rozkładzie zajęć” przygotowanym przez Dział Kształcenia. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich ćwiczeniach, uzyskanie przynajmniej oceny dostatecznej z każdej formy zaliczenia przedmiotu (wykład, ćwiczenia, seminarium, samokształcenie) oraz spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych podczas zaliczenia wszystkich form kształcenia przedmiotu.
Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa. W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, ćwiczenia) lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”.
Ocena efektów kształcenia:
Zaliczenie: W1- W10, U1-U2, K1.
Aktywność: obecność na wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć – W1-W10; U1-U2; K1;
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Szczeklik A. (red). Choroby pasożytnicze przewodu pokarmowego. MP 2013-2022: 985-992
Szczeklik A. (red). Choroby przenoszone przez kleszcze. MP 2013-2022: 2286-2294
Szczeklik A. (red). Parazytozy tkanek. MP 2013-2022: 2295-2307
Szczeklik A. (red). Choroby tropikalne. MP 2013-2022: 2308-2319
Literatura uzupełniająca:
Woźniak A. Zarys protozoologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 1999.
2. Woźniak A. Zarys helmintologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 2000.
3. Woźniak A. Zarys arachnoentomologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 2001.
W cyklu 2022/23L:
jak w częsci A |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
jak w częsci A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: