Nauki przedkliniczne. Fizjologia z elementami fizjologii klinicznej
1800-R1-NPFzEF-S1Z
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak:
- próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku,
- karty umiejętności praktycznych,
- symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 25 h
- udział w ćwiczeniach – 40 h
65 h = 2,6 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 15 h = 0,6 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia – 20 h = 0,8 ECTS
35 h = 1,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: podstawowe struktury komórkowe i ich specjalizacje funkcjonalne – A.W4
W2: fizjologię narządów i układów organizmu – A.W5
W3: mechanizmy regulacji narządów i układów organizmu oraz zależności istniejące między nimi – A.W6
W4: funkcje życiowe osoby dorosłej i dziecka – A.W7
W5: proces oddychania i krążenia oraz procesy neurofizjologiczne – A.W8
W6: neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych i elektrofizjologicznych – A.W9
W7: mechanizm działania hormonów i konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej – A.W10
W8: rolę nerek w utrzymaniu homeostazy organizmu – A.W12
W9: budowę i funkcjonowanie układu pokarmowego, enzymy biorące udział w trawieniu i podstawowe zaburzenia enzymów trawiennych oraz skutki tych zaburzeń – A.W13
W10: fizykochemiczne podstawy działania narządów zmysłów – A.W14
W11: podstawy rozwoju oraz mechanizmy działania układu odpornościowego, w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej – A.W27
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: wykazywać różnice w budowie ciała oraz w czynnościach narządów u osoby dorosłej i dziecka – A.U2
U2: oceniać czynności narządów i układów organizmu – A.U3
U3: rozpoznawać patofizjologiczne podstawy niewydolności układu krążenia – A.U4
U4: rozpoznawać zaburzenia trawienia, z uwzględnieniem roli enzymów, w tym podstawowe zaburzenia enzymów trawiennych, oraz określać skutki tych zaburzeń – A.U5
U5: rozpoznawać zaburzenia czynności nerek i ich wpływ na homeostazę organizmu – A.U6
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K5
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny, problemowy, pomiar, analiza wyników, prezentacja multimedialna
Wymagania wstępne
znajomość anatomii i fizjologii człowieka w zakresie szkoły średniej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium praktyczne: W1-W11, U1-U5
Egzamin teoretyczny: W1-W11, U1-U5
Przedłużona obserwacja: K1
Literatura
Podstawowa
1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020
2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
3. Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
Uzupełniająca
1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: