Nauki podstawowe. Biochemia z elementami chemii 1800-R1-NPBzECh-S1Z
TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Wykłady:
1. Repetytorium z chemii nieorganicznej i organicznej.
2. Aminokwasy, peptydy, białka. Klasyfikacja, budowa wiązania peptydowego
3. Enzymy-budowa, funkcja. Szybkość reakcji enzymatycznej. Rola witamin jako koenzymów.
4. Węglowodany- budowa, podział. Przemiany w organizmie.
5. Lipidy- budowa podział. Przemiany lipidów w organizmie
6. Kwasy nukleinowe- budowa funkcja.
7. Metabolizm aminokwasów.
8. Fosforylacja oksydacyjna łańcuch oddechowy.
9. Metabolizm wysiłkowy
10. Integracja metabolizmu. Hormony.
Seminaria:
1
Sprawy organizacyjne. Wybrane zagadnienia z chemii nieorganicznej i organicznej Właściwości aminokwasów i białek. Budowa i
właściwości cukrów. Budowa i właściwości lipidów
2
Enzymy i witaminy. Enzymy wykorzystywane w diagnostyce. Inhibicja.
3
4.
Metabolizm wysiłkowy.
Integracja metabolizmu. Hormony
5
Wolne rodniki tlenowe. Stres oksydacyjny. Antyoksydanty
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie (ocena opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach)
Punkty uzyskane na teście przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów
Procent punktów Ocena
92-100% bardzo dobry
84-91% dobry plus
76-83% Dobry
68-75% dostateczny plus
60-67% dostateczny
0-59% niedostateczny
Zaliczenie ma formę pisemną – test 30 pytań. W celu oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób
logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia
posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w
sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób
logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób
opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się
prawidłowo podstawowym słownictwem.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bańkowski Biochemia. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych.Wyd. IV lub nowsze.
Literatura uzupełniająca:
Berg J.M., Stryer L., Tymoczko J.L., 2009, Biochemia. Wyd. Nauk. PWN Warszawa
Murray R.K., Granner D.K., Mayes P.A., Rodwell V.W., 2012, Biochemia Harpera. Wyd. Lek. PZWL Warszawa
Davidson V.L., Sittman D.B., 2002, Biochemia. Urban&Partner Wrocław
Kłyszejko-Stefanowicz L., 2011, Ćwiczenia z biochemii. Wyd. Nauk. PWN Warszawa
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: Murray R.K., Granner D.K., Mayes P.A., Rodwell V.W., 2012, Biochemia Harpera. Wyd. Lek. PZWL Warszawa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: