Interna i pielęgniarstwo internistyczne: Pielęgniarstwo internistyczne 1800-PPC1-IPIP-N1L
Pielęgniarstwo internistyczne przedmiot realizowany na I roku w I studiów niestacjonarnych I stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie zajęć teoretycznych - wykładów (20h)), zajęć praktycznych (40h) oraz praktyk zawodowych (120h)
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów ze schorzeniami internistycznymi.
Wykłady
1.Charakterystyka chorych hospitalizowanych na oddziałach internistycznych.
2.Sylwetka psychofizyczna pacjentów przebywających na oddziałach internistycznych.
3.Zadania pielęgniarki wobec pacjentów hospitalizowanych.
4.Model zadaniowy pielęgniarstwa.
5.Zadania diagnostyczne pielęgniarki realizowane na oddziałach internistycznych.
6.Zadania lecznicze realizowane w stosunku do chorych leczonych metodami zachowawczymi.
7.Zadania pielęgnacyjno-opiekuńcze wykonywane przez pielęgniarkę w opiece nad pacjentami ze schorzeniami internistycznymi.
8.Zadania edukacyjne realizowane przez pielęgniarkę w stosunku do chorych i ich rodzin.
9.Koncepcja modelu opieki nad pacjentem ze schorzeniami układu krążenia.
10.Opieka pielęgniarska chorych ze schorzeniami układu oddechowego.
11.Problemy pielęgnacyjne pacjentów ze schorzeniami układu pokarmowego.
12.Zadania pielęgniarki wobec pacjentów z białaczką.
13.Udział pielęgniarki w opiece nad pacjentami z nieurazowymi schorzeniami narządu ruchu.
Zajęcia praktyczne:
1. Wprowadzenie do zajęć – cele, metody, treści nauczania, sposób zaliczenia przedmiotu. Specyfika pracy pielęgniarskiej na oddziale internistycznym.
2. Metody gromadzenia danych o pacjencie – ćwiczenia praktyczne.
3. Diagnoza pielęgniarska i udział pielęgniarki w badaniach diagnostycznych w chorobach układu krążenia.
4. Zadania pielęgniarki wobec pacjenta w stanie zagrożenia życia z przyczyn kardiogennych.
5. Opieka pielęgniarska nad pacjentem z nadciśnieniem tętniczym.
6. Udział pielęgniarki w opiece nad chorym z wadą serca.
7. Diagnoza pielęgniarska i udział pielęgniarki w badaniach diagnostycznych wykonywanych w chorobach układu oddechowego.
8. Problemy pielęgnacyjne chorego z chorobami układu oddechowego.
9. Diagnoza pielęgniarska i udział pielęgniarki w badaniach diagnostycznych wykonywanych u pacjentów z chorobami przewodu pokarmowego.
10. Zadania pielęgniarki wobec pacjenta z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy.
11. Problemy opiekuńcze chorego z marskością wątroby.
12. Udział pielęgniarki w badaniach diagnostycznych wykonywanych u pacjentów z chorobami nerek.
13. Plan postępowania pielęgniarskiego w stosunku do pacjenta ze schorzeniami zapalnymi nerek i dróg moczowych.
14. Diagnoza pielęgniarska u chorego z cukrzycą.
15. Zadania pielęgniarki wobec pacjenta z chorobą układu krwiotwórczego.
16. Udział pielęgniarki w opiece nad pacjentem z anemią.
17. Problemy opiekuńcze pacjentów z nieurazowymi chorobami narządowymi.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
• weryfikacja frekwencji na zajęciach,
• bieżąca ocena aktywności uczestnictwa studentów na zajęciach na podstawie obserwacji (gotowości do nawiązania konwersacji, dokumentowania treści zajeć),
• ocena postawy, stosunku wobec obowiązków wynikających z regulaminu studiów oraz regulaminu dydaktycznego przedmiotu,
• końcowa ocena opiera się na weryfikacji podczas egzaminu (testu) opanowanej przez studenta wiedzy merytorycznej i umiejętności jej wykorzystywania do twórczego rozwiązywania zadań problemowych, dotyczących sposobów realizacji opieki wobec pacjentów internistycznych.
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych oraz praktyk zawodowych.
Forma zaliczenia przedmiotu zgodna z programem studiów - egzamin pisemny – testu 35 pytań jednokrotnego wyboru. Dobrej odpowiedzi przypisany jest 1pkt, złej 0 punktów.
Zaliczają studenci, którzy otrzymają co najmniej 70% procent poprawnych odpowiedzi czyli zdobędą 24 lub więcej punktów.
Warunki oceniania:
24-26 pkt. ocena dostateczna
27-29 pkt. ocena dostateczna +
30-31 pkt. ocena dobra
32-33pkt. Ocena dobry +
34-35 pkt. ocena bdb
Egzamin poprawkowy zaplanowany jest w okresie 14 dni od terminu egzaminu. Sposób przeprowadzenia – forma pisemna test 35 pytań.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe:
1.Nawiązywanie kontaktu z chorymi hospitalizowanymi na oddziale internistycznym z uwzględnieniem ich specyfiki (pacjenci geriatryczni, chorzy przewlekle, terminalnie, ze schorzeniami wielonarządowymi).
2.Nawiązywanie efektywnej współpracy z pozostałymi członkami zespołu interdyscyplinarnego oddziału internistycznego.
3.Obserwacja chorych pod kątem występowania objawów świadczących o nieprawidłowym funkcjonowaniu poszczególnych układów.
4.Przeprowadzanie wywiadu z chorymi w celu zebrania informacji niezbędnych do realizacji zadań pielęgniarskich.
5.Ocena stanu pacjenta. Kontrola i interpretacja wyników rutynowych badań diagnostycznych wykonywanych u pacjentów.
6.Gromadzenie i dokumentowanie pozyskiwanych informacji i danych w celu określenia sylwetki psychofizycznej wybranych pacjentów.
7.Wykonywanie zadań opiekuńczych umożliwiających choremu hospitalizowanemu funkcjonowanie w nowych warunkach i nowej sytuacji życiowej.
Zajęcia te mają na celu doskonalenie umiejętnośc
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Cegła B., Faleńczyk K, Kuczma - Napierała J.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa internistycznego., Akademia Medyczna im. L., Rydygiera w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2003.
2. . Daniluk J., Jurkowska G. (red.): Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielegniarstwa., Wyd. "Czelej", Lublin 2005.
3. Jurkowska G.,Łagoda K. (red.): Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL, W-wa 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Górajek - Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów mdycznych., PZWL, W-wa 2007.
2. Kędziora- Kornatowska K., Muszalik M., Krajewska - Kułak E., Wrońska I. (red.): Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL,W-wa 2010
3. Kokot F.: Choroby wewnętrzne., PZWL, W-wa 2002.
4. Talarska D., Zozulińska - Ziółkiewicz D.: Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL, W-wa 2011.
5. Herold G i wsp.: Medycyna wewnętrzna. Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy., PZWL, W-wa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: