Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Seminarium dyplomowe
1800-PO3-S-2-S1
Seminaria mają na celu przygotowanie studenta i przeprowadzenie przez etapy badania naukowego w położnictwie. Ponadto zapoznanie studentów ze źródłami informacji naukowej oraz czasopismami naukowymi położniczymi i pielęgniarskimi, które są potrzebne do realizacji pracy. Niezbędna wiedza posłuży do napisania pracy dyplomowej oraz opublikowania badań w czasopismach naukowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminarium: 30 h
- udział w konsultacjach: 30 h
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Definiuje przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty pielęgniarstwa (C.W24.)
W2: Charakteryzuje etapy postępowania badawczego (C.W25.).
W3: Zna zasady formułowania celu badań, problemów i hipotez badawczych (C.W26.).
W4: Opisuje metody i techniki badań ( C.W27.).
W5: Określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania (C.W28.).
W6. Konstruuje projekt badawczy w ramach badań jakościowych (C.W29.).
W7: Zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej(C.W30.).
W8: Określa istotę etyki w badaniach naukowych (C.W31.).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Planuje i wykonuje proste badania naukowe, konstruuje narzędzia badawcze (C.U27).
U2: Korzysta z baz danych, w tym internetowych i wyszukuje potrzebne informacje do badań naukowych (C.U28).
U3: Uczestniczy w realizacji projektu badawczego oraz opracowuje i realizuje własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym (C.U29).
U4: Postępuje zgodnie z zasadami etyki badań naukowych i ochrony własności intelektualnej(C.U30).
U5: Opracowuje własny projekt badawczy w ramach badań jakościowych (C.U31).
U6: Dobiera odpowiedni test statystyczny do badań w położnictwie, oraz przeprowadza podstawowe analizy i interpretuje ich wyniki (C.U32).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece oraz okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (D.K1.)
K2: Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu (D.K2.)
K3: Przestrzega wartości i powinności i moralnych w opiece nad ciężarną, rodzącą, położnicą i jej dzieckiem oraz kobietą zagrożoną chorobą i chorą ginekologicznie (D.K3.)
K4: Przestrzega praw pacjenta (D.K5.)
K5: Zachowuje tajemnicę zawodową (D.K7)
K6: Współdziała w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej (D.K8.)
Metody dydaktyczne
Metoda obserwacji
Studium przypadku
Wykład problemowy
Projektowanie i analiza badań naukowych
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- projektu
- obserwacji
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Student powinien znać zagadnienia z przedmiotu metodologia badań naukowych w położnictwie, EBN, filozofii i etyki zawodu położnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Raport z opracowanego materiału- W1-W8 , U1-U6
Przedłużona obserwacja: K1-K6.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wyd. PZWL, Warszawa 2010
2. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2007
Literatura uzupełniająca
3. Stodolak A.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów II stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011.
4. Poznańska S.: Przewodnik etyczny w pielęgniarskich badaniach naukowych. Wyd. OVO, Warszawa 1998
5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: