Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Seminarium dyplomowe
1800-PO3-S-12-S1
Seminaria mają na celu przygotowanie studenta i przeprowadzenie przez etapy badania naukowego w położnictwie. Ponadto zapoznanie studentów ze źródłami informacji naukowej oraz czasopismami naukowymi położniczymi i pielęgniarskimi, które są potrzebne do realizacji pracy. Niezbędna wiedza posłuży do napisania pracy dyplomowej oraz opublikowania badań w czasopismach naukowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminarium: 40 h
- konsultacje badawczo – naukowe: – 5 h
- przeprowadzenie zaliczenia seminarium -5 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 55 godzin, co odpowiada 2 punkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w seminarium: 40 h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 h
-przygotowanie do seminarium: 5 h
-przygotowanie i udział do zaliczenia: 10h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 3 punkt ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 20 h
- konsultacje badawczo – naukowe: 5 h
- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 h
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 10 h
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 10 h
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 55 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wyjaśnia przedmiot, cel, obszar badań naukowych i paradygmaty położnictwa; (D.W67.)
W2: Interpretuje metody i techniki prowadzenia badań naukowych; (D.W68.)
W3: Wymienia zasady etyki w prowadzeniu badań naukowych i podstawowe regulacje prawne z zakresu prawa autorskiego i prawa ochrony własności intelektualnej. (D.W69.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych w zakresie położnictwa; (D.U58.)
U2: Potrafi przeprowadzać badanie jakościowe, posługując się narzędziem badawczym. (D.U59.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. Przestrzega prawa pacjenta (K2)
K.2. Wykazuje nawyk samokształcenia (K7)
Metody dydaktyczne
Projektowanie i analiza badań naukowych
Wymagania wstępne
Student powinien znać zagadnienia z przedmiotu metodologia badań naukowych w położnictwie, EBN, filozofii i etyki zawodu położnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Raport z opracowanego materiału: W1-W3, U1-U2
Przedłużona obserwacja: K1-K2.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Lenartowicz H., Kózka M. Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2010.
2. Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca
3. Stodolak A. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów II stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011.
4. Poznańska S. Przewodnik etyczny w pielęgniarskich badaniach naukowych. Wyd. OVO, Warszawa 1998.
5. Apanowicz J. Metodologia ogólna. Gdynia 2002.
6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
7. Artykuły dotyczące badań naukowych w położnictwie, neonatologii, ginekologii i psychologii dostępne w open access (Biblioteka Collegium Medicum).
8. Zasady wyszukiwania informacji naukowej: korzystanie z zasobów bibliotecznych, medyczne bazy danych (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete itp.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: