Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Ginekologia i opieka ginekologiczna:Pielęgniarstwo ginekologiczne
1800-PO3-NSPS-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, samokształcenia oraz zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zakresem opieki pielęgniarskiej świadczonej w diagnostyce i terapii nowotworów ginekologicznych – leczenie chirurgiczne, chemioterapia, radioterapia, brachyterapia oraz zmieniającą się seksualnością kobiet, wraz z zaburzeniami, które mogą występować na wszystkich etapach jej życia. Przedstawiony zostaje algorytm postępowania w przypadku przemocy seksualnej.
W ramach samokształcenia studenci zgłębiają wiedzę na temat specyfiki opieki pielęgniarskiej w różnych typach nowotworów z uwzględnieniem terapii uzupełniającej i leczenia systemowego oraz opieki terminalnej.
Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, bazując na podstawowej wiedzy teoretycznej studentów, omawiane i wdrażane są zagadnienia i postępowania w praktyce ginekologicznej. Podczas zajęć realizowane są zadania w oparciu o rolę jaką pielęgniarka pełni w zespole terapeutycznym. Studenci podczas zajęć wypełniają dokumentację pielęgniarską, medyczną, uczestniczą w codziennej pracy z chorą.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15h
- udział w zajęciach praktycznych: 60h (10h w CSM)
- konsultacje z nauczycielem: 3h
- przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie: 10h +2h=12h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta „godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15h
-udział w zajęciach praktycznych: 60h (10 h w CSM)
-konsultacje z nauczycielem: 3h
-przygotowanie samokształcenia: 10h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 5h
-przygotowanie i udział w egzaminie: 10+2=12h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 105 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. + 4 punkty ECTS związane z uczestnictwem w praktykach zawodowych
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do egzaminu + egzamin: 10+2=12 h (0,4 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,4 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 60 godzin (10h w CSM)
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych: 40h sem. V + 120h sem. VI
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 4 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Przedstawia granice norm i patologii seksualnych, modele seksualności oraz charakteryzuje aktywność seksualną w różnych okresach życia człowieka (D.W26.);
W2: omawia zasady postępowania z pacjentką przed przeprowadzeniem zabiegów ginekologicznych i po ich
przeprowadzeniu oraz w trakcie radioterapii i chemioterapii, a także rolę i zadania położnej w tym zakresie ( D.W31)
W3: zna zmiany zachodzące w organizmie kobiety w okresie menopauzy;( D.W32);
W4: przedstawia udział położnej w badaniach diagnostycznych pacjentek z chorobami ginekologicznymi i ze zmianami w gruczole piersiowym ( D.W33)
W5: przedstawia etiologię i patogenezę chorób nowotworowych narządów płciowych żeńskich i gruczołu piersiowego oraz postępowanie leczniczo-pielęgnacyjne i rehabilitacyjne w tych chorobach ( D.W34);
W6: omawia charakterystykę poszczególnych nowotworów narządu rodnego pod względem etiologii, rozpoznania histopatologicznego, objawów klinicznych, podziału na stopnie kliniczne według
Międzynarodowej Federacji Ginekologów i Położników (International Federation of Gynecology and Obsterics, FIGO) oraz zaawansowania nowotworu według klasyfikacji TNM (tumor modus metastases); ( D.W35);
W7: charakteryzuje zasady i programy profilaktyki chorób nowotworowych narządu rodnego i piersi; ( D.W36);
W8: zna zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia, a także zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom; ( D.W52)
W9: omawia zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową oraz pacjentem objętym terapią żywieniową; ( D.W53)
W.10: przedstawia zasady usprawniania pacjentek po operacjach ginekologicznych; ( D.W63)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Sprawuje opiekę ginekologiczną nad kobietą w różnych okresach jej życia i stanie zdrowia (D.U28.)
U2: planuje i sprawuje opiekę nad kobietą i jej partnerem w okresie prekoncepcyjnym i w przypadku wystąpienia problemu niepłodności ( D.U29);
U3: planuje i sprawuje opiekę nad pacjentami doświadczającymi niepowodzeń w prokreacji i nad rodziną obciążoną chorobami genetycznymi; ( D.U30)
U4: potrafi rozpoznać choroby gruczołu piersiowego i edukuje pacjentkę w zakresie samobadania i samoobserwacji (D.U31.);
U5: Rozpoznaje wczesne objawy nowotworowe i stany przednowotworowe (D.U32.);
U6: Rozpoznaje zaburzenia statyki narządu rodnego, uczestniczy w leczeniu i profilaktyce nietrzymania moczu (D.U.33);
U7: omawia zaburzenia i patologie seksualne; (D.U34);
U8: Przygotowuje kobietę do zabiegów operacyjnych ginekologicznych przeprowadzanych z zastosowaniem różnych technik oraz planuje opiekę po takich zabiegach, przygotowując do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych, we współpracy z rodziną pacjentki, (D.U35.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: Szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece oraz okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (D.K1.)
K2: Przestrzega praw pacjenta (D.K2.);
K3: jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; ( D.K3);
K4: Wykazuje odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (D.K4.);
K5: Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; ( D.K5)
K6: przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta; ( D.K6);
K7: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych ( D.K7)
Metody dydaktyczne
Wykłady
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Samokształcenie
• esej/prezentacja
Zajęcia praktyczne
• metody sytuacyjne
• obserwacja
Praktyki zawodowe
• studium przypadku
• metody sytuacyjne
• obserwacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student kontynuując kształcenie z Pielęgniarstwa ginekologicznego powinien posiadać wiedzę zdobytą podczas dotychczasowego kształcenia ogólnego i klinicznego w ramach studiów pielęgniarskich, w szczególności z zakresu Ginekologii i Pielęgniarstwa ginekologicznego (II rok).
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem (po VI semestrze egzamin z Ginekologią w ramach modułu Ginekologia i opieka ginekologiczna)
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych oraz pozytywna postawa studenta,
- odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą/opiekunem,
- zaliczenie umiejętności uzyskanych w ramach praktyk i zajęć praktycznych zgodnie z Dzienniczkiem praktyk
- realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki (ocena min. dostateczna)
- przedstawienie samokształcenia w formie eseju/prezentacji i znajomość poruszanych zagadnień
-przedłużona obserwacja wykładowcy: K1-K7 (0-9 punktów, >50%),
1. Zaliczenie kolokwium z wykładów (test pisemny pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia)
Punktacja i ocena:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
2.Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa - realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki pielęgniarskiej (załącznik nr 1, 0-21 punktów).
Punktacja i ocena:
20-21 Bardzo dobry
18-19 Dobry plus
16-17 Dobry
14-15 Dostateczny plus
12-13 Dostateczny
11 i <11 Niedostateczny
3. Realizacja samokształcenia w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej:
a) prezentacja multimedialna: (załącznik nr 2)
Punktacja i ocena:
25-27 Bardzo dobry
22-24 Dobry plus
19-21 Dobry
16-18 Dostateczny plus
13-15 Dostateczny
12 i mniej Niedostateczny
b) esej (załącznik nr 3).
4. Test końcowy (egzamin zintegrowany) obejmuje treści z przedmiotów: Ginekologia i Pielęgniarstwo ginekologiczne - test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory,
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 70% = 3,0
71% – 75% = 3,5
76% – 85% = 4,0
86% – 90% = 4,5
91% – 100% = 5,0.
Poprawa egzaminu w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
40 h (V sem. zimowy) +120 h (VI sem. letni)
Praktyka zawodowa śródroczna jest realizowana w placówkach szpitalnych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Wicherek Ł., Breborowicz GH., Kojs Z. (red.), Ginekologia onkologiczna, PZWL, Warszawa 2016
2.Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015
3.Łepecka-Klusek C., Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016
4.Rabiej M., Dmoch - Gajzlerska E.: Opieka położnej w ginekologii i onkologii ginekologicznej. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016
5.Koper A., Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
1.Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa Nowicki A., Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009
2.Markowska J., Ginekologia onkologiczna –tom 1 i 2, Wyd. Urban i Partner, Wrocław 2006
3.Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: