Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Rehabilitacja w położnictwie, neonatologii i ginekologii: Pielęgnowanie osób z niepełnosprawnością
1800-PO3-NSPON-S1
Tematyka zajęć związana jest przekazaniem wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych pojęć związanych z niepełnosprawnością
Przedmiot Pielęgnowanie osób z niepełnosprawnością realizowany jest w formie, wkładów, zajęć praktycznych i samokształcenia. Celem wykładów jest wyposażenie studentów w aktualną wiedzę z zakresu fizjoterapii w ginekologii i położnictwie. Omawiane treści obejmują fizjoterapię kobiet w ciąży i w połogu, fizjoterapię noworodków z wadami cewy nerwowej.
Celem zajęć praktycznych jest nabycie przez studentów kompetencji koniecznych w sprawowaniu właściwej opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z deficytem ruchowym i psychicznym wymagającym kompleksowej opieki. Wszystkie zabiegi pielęgniarskie wykonywane są zgodnie z obowiązującymi procedurami pod nadzorem nauczycieli zawodu. W oparciu o posiadaną wiedzę studenci doskonalą umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentem, gromadzenia danych oraz planowania opieki.
W cyklu 2022/23:
Tematyka zajęć związana jest przekazaniem wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych pojęć związanych z niepełnosprawnością Przedmiot Pielęgnowanie osób z niepełnosprawnością realizowany jest w formie, wkładów, zajęć praktycznych i samokształcenia. Celem wykładów jest wyposażenie studentów w aktualną wiedzę z zakresu fizjoterapii w ginekologii i położnictwie. Omawiane treści obejmują fizjoterapię kobiet w ciąży i w połogu, fizjoterapię noworodków z wadami cewy nerwowej. Celem zajęć praktycznych jest nabycie przez studentów kompetencji koniecznych w sprawowaniu właściwej opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z deficytem ruchowym i psychicznym wymagającym kompleksowej opieki. Wszystkie zabiegi pielęgniarskie wykonywane są zgodnie z obowiązującymi procedurami pod nadzorem nauczycieli zawodu. W oparciu o posiadaną wiedzę studenci doskonalą umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentem, gromadzenia danych oraz planowania opieki.
|
W cyklu 2023/24:
Tematyka zajęć związana jest przekazaniem wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych pojęć związanych z niepełnosprawnością Przedmiot Pielęgnowanie osób z niepełnosprawnością realizowany jest w formie, wkładów, zajęć praktycznych i samokształcenia. Celem wykładów jest wyposażenie studentów w aktualną wiedzę z zakresu fizjoterapii w ginekologii i położnictwie. Omawiane treści obejmują fizjoterapię kobiet w ciąży i w połogu, fizjoterapię noworodków z wadami cewy nerwowej. Celem zajęć praktycznych jest nabycie przez studentów kompetencji koniecznych w sprawowaniu właściwej opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z deficytem ruchowym i psychicznym wymagającym kompleksowej opieki. Wszystkie zabiegi pielęgniarskie wykonywane są zgodnie z obowiązującymi procedurami pod nadzorem nauczycieli zawodu. W oparciu o posiadaną wiedzę studenci doskonalą umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentem, gromadzenia danych oraz planowania opieki.
|
W cyklu 2024/25:
Tematyka zajęć związana jest przekazaniem wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych pojęć związanych z niepełnosprawnością Przedmiot Pielęgnowanie osób z niepełnosprawnością realizowany jest w formie, wkładów, zajęć praktycznych i samokształcenia. Celem wykładów jest wyposażenie studentów w aktualną wiedzę z zakresu fizjoterapii w ginekologii i położnictwie. Omawiane treści obejmują fizjoterapię kobiet w ciąży i w połogu, fizjoterapię noworodków z wadami cewy nerwowej. Celem zajęć praktycznych jest nabycie przez studentów kompetencji koniecznych w sprawowaniu właściwej opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z deficytem ruchowym i psychicznym wymagającym kompleksowej opieki. Wszystkie zabiegi pielęgniarskie wykonywane są zgodnie z obowiązującymi procedurami pod nadzorem nauczycieli zawodu. W oparciu o posiadaną wiedzę studenci doskonalą umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentem, gromadzenia danych oraz planowania opieki.
|
Całkowity nakład pracy studenta
2.5 ECTS
(2024/25 - ...)
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
- Samokształcenie, 10 h
Zajęcia praktyczne, 40 h
65 h = 2,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury -10 h = 0,3 ECTS
Łączny nakład pracy: 75 h = 2,5 ECTS
3ECTS
(2021/22 - 2023/24)
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
- Samokształcenie, 10 h
Zajęcia praktyczne, 40 h
65 h = 2,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury -10 h = 0,3 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
15 h = 0,5 ECTS
Łączny nakład pracy: 90h = 3ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
D.W61. metody rehabilitacji i fizjoterapii stosowane w ginekologii, położnictwie i neonatologii;
D.W62. rolę i zadania położnej oraz instytucji rządowych i pozarządowych w podejmowaniu działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
D.W63. zasady usprawniania pacjentek po operacjach ginekologicznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
D.U51.prowadzić rehabilitację przyłóżkową w usprawnianiu po operacjach ginekologicznych, po porodzie drogami natury i po cięciu cesarskim;
D.U52.stosować różne formy aktywności ruchowej w opiece nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia, w szczególności nad kobietą ciężarną, kobietą rodzącą i pacjentką chorą ginekologicznie;
D.U53.przeprowadzać ćwiczenia usprawniające w chorobach ginekologicznych oraz prowadzić rehabilitację późną kobiet po mastektomii i operacjach w onkologii ginekologicznej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K.2. przestrzegania praw pacjenta;
K.3. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K.4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K.6. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Metody dydaktyczne
- Wykłady
- Samokształcenie
- Zajęcia praktyczne
-Metody dydaktyczne eksponujące: inscenizacja, pokaz, symulacja wysokiej wierności.
-Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, wykład problemowy.
-Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Na potrzeby realizacji zajęć z przedmiotu Pielęgnowane osób z niepełnosprawnością student powinien posiadać wiedzę oraz umiejętności z zakresu:
- anatomii, fizjologii
- podstaw klinicznych najczęstszych schorzeń prowadzących do upośledzenia sprawności funkcjonalnej
- podstaw teoretycznych pielęgnowania i edukacji zdrowotnej
- zakresu etyki zawodowej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na ćwiczeniach i wykładach (w uzasadnionych przypadkach – zwolnienie lekarskie dopuszcza się możliwość odrobienia zajęć na oddziale lub z inną grupą w terminie uzgodnionym z moderatorem przedmiotu)
- aktywny udział w zajęciach
2. Pisemny konspekt z zakresu zasad pielęgnacji w określonej jednostce chorobowej i praktyczne przedstawienie go. (0-5 pkt; >60%);
3. Zaliczenie zajęć w Centrum Symulacji Medycznych i obecność na zajęciach;
4. Ocena aktywności, pracy studenta w trakcie zajęć, przedłużona obserwacja (0-4pkt; >50%);
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Rutkowaska E.: Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych., PZWL,2021
2. Kędziora –Kornatowska K. (red.): Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej., PZWL Warszawa 2015
3. Zielińska E., Guzak B.: Opieka długoterminowa, uwarunkowania medyczne i prawne, PZWL Warszawa 2018
4. Iwańki R.: opieka długoterminowa nad osobami starszymi., CeDeWu 2016
5. Czajka D., Czekała B.: Standardy domowej pielęgniarskiej opieki długoterminowej, Borgis 2013
6. Kiwerski J. (red.): Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2005
7. Aleksander Sieroń, Zbigniew Śliwiński; „Wielka fizjoterapia
8. Tom 1-3”; Edra Urban & Partner; 2014/2015
9. 2. Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008
10. Cieślar-Korfel A.: Usprawnianie po udarze mózgu. Poradnik dla terapeutów i pracowników podstawowej opieki zdrowotnej. Elipsa-jaim s.c., Kraków 2009
Literatura uzupełniająca:
1. Czajka D., Czekała B.: Przewlekle chory w domu, gdzie szukać pomocy?, Warszaw PZWL 2012
3. Cieślar-Korfel A.: Usprawnianie po udarze mózgu. Poradnik dla terapeutów i pracowników podstawowej opieki zdrowotnej. Elipsa-jaim s.c., Kraków 2009
4. Lewko J., Kopczych B.E.: Procedury leczniczo-pielęgnacyjne w opiece środowiskowej i długoterminowej, PZWL Warszawa 2020
5. Kopcych B.E., Lewko J.: Wprowadzenie do opieki długoterminowej. UM Białystok 2019
7.Dariusz Szukiewicz; „Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie”,Warszawa, 2021; AWF , PZWL Wydawnictwo Lekarski
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: