Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Psychiatria
1800-PO3-NSP-S1
Wykłady:
Na wykładzie podejmowane są zagadnienia dotyczące: Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego; Organizacji lecznictwa psychiatrycznego w Polsce; Komunikowania z chorym z zaburzeniami psychicznymi; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacje z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi; Udziału pielęgniarki w stosowanych w psychiatrii metodach diagnostycznych oraz różnych formach terapii; Pielęgnowania chorych z zaburzeniami psychotycznymi oraz niepsychotycznymi; Opieki nad chorymi uzależnionymi od substancji psychoaktywnych; Działań ubocznych i interakcji leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych; Promocji zdrowia psychicznego.
Zajęcia praktyczne:
Zajęcia praktyczne służą utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu:
Organizacji i specyfiki pracy położnej; Procedury przyjęcia chorego do szpitala psychiatrycznego; Dokumentacji medyczna prowadzona w placówkach lecznictwa psychiatrycznego; Społeczności terapeutycznej; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacji z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi; Zasad postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych; Standardów w pielęgniarstwie psychiatrycznym; Procesu pielęgnowania chorego z zaburzeniami psychicznymi.
7 godzin zajęć praktycznych jest realizowane w Centrum Symulacji Medycznej – realizacja scenariusza opieki nad pacjentką z zaburzeniami psychicznymi (problemy pielęgnacyjne i terapeutyczne wynikające z zaburzeń okołoporodowych).
Praktyki zawodowe:
Praktyki zawodowe obejmują zagadnienia:
Specyfika opieki nad chorymi z zaburzeniami psychicznymi. Metodyka badania psychiatrycznego i wywiadu z chorym. Rozpoznanie zaburzeń psychicznych. Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Metody diagnozowania i leczenia psychicznie chorych. Formy terapii. Pielęgnowanie chorego w psychozach schizofrenicznych, z zaburzeniami psychoorganicznymi oraz w chorobach afektywnych. Aspekty leczenia i pielęgnowania osób uzależnionych. Ocena zagrożenia chorego i jego otoczenia. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Psychoedukacja pacjenta. Zasady postępowania w stanach nagłych (pobudzenie psychoruchowe, samobójstwo, zaburzenia postrzegania i myślenia, zaburzenia poznawcze).
Samokształcenie:
Uzupełnienie tematów z zakresu opieki psychiatrycznej o tematykę ponadpodstawową.
W cyklu 2024/25:
Wykłady: Na wykładzie podejmowane są zagadnienia dotyczące: Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego; Organizacji lecznictwa psychiatrycznego w Polsce; Komunikowania z chorym z zaburzeniami psychicznymi; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacje z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi; Udziału pielęgniarki w stosowanych w psychiatrii metodach diagnostycznych oraz różnych formach terapii; Pielęgnowania chorych z zaburzeniami psychotycznymi oraz niepsychotycznymi; Opieki nad chorymi uzależnionymi od substancji psychoaktywnych; Działań ubocznych i interakcji leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych; Promocji zdrowia psychicznego. Zajęcia praktyczne: Zajęcia praktyczne służą utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu: Organizacji i specyfiki pracy położnej; Procedury przyjęcia chorego do szpitala psychiatrycznego; Dokumentacji medyczna prowadzona w placówkach lecznictwa psychiatrycznego; Społeczności terapeutycznej; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacji z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi; Zasad postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych; Standardów w pielęgniarstwie psychiatrycznym; Procesu pielęgnowania chorego z zaburzeniami psychicznymi. 7 godzin zajęć praktycznych jest realizowane w Centrum Symulacji Medycznej – realizacja scenariusza opieki nad pacjentką z zaburzeniami psychicznymi (problemy pielęgnacyjne i terapeutyczne wynikające z zaburzeń okołoporodowych). Praktyki zawodowe: Praktyki zawodowe obejmują zagadnienia: Specyfika opieki nad chorymi z zaburzeniami psychicznymi. Metodyka badania psychiatrycznego i wywiadu z chorym. Rozpoznanie zaburzeń psychicznych. Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Metody diagnozowania i leczenia psychicznie chorych. Formy terapii. Pielęgnowanie chorego w psychozach schizofrenicznych, z zaburzeniami psychoorganicznymi oraz w chorobach afektywnych. Aspekty leczenia i pielęgnowania osób uzależnionych. Ocena zagrożenia chorego i jego otoczenia. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Psychoedukacja pacjenta. Zasady postępowania w stanach nagłych (pobudzenie psychoruchowe, samobójstwo, zaburzenia postrzegania i myślenia, zaburzenia poznawcze). Samokształcenie: Uzupełnienie tematów z zakresu opieki psychiatrycznej o tematykę ponadpodstawową.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 35 godzin (w tym 10 godz. zdalnie, tj. 0,407 ECTS)
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
- realizacja i ocena samokształcenia: 2 godziny
- konsultacje: 3 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia samokształcenia: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 82 godziny/30, co odpowiada 2,7 punktów ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 35 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 4 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 40 godzin
- opracowanie zadań samokształcenia 20 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: nie dotyczy
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: nie dotyczy
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 2 = 17 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 164/30 godzin, co odpowiada 5,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 3 godzina
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 35 godzin
- udział w zajęciach praktycznych objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań):
40 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych objętych aktywnością naukową: 4 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: nie dotyczy
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 15 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 102 godzin, co odpowiada 3,4 punktu ECTS.
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia samokształcenia + zaliczenie samokształcenia: 20+1
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 2 = 17 godzin (0,56 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 46 godzin, co odpowiada 1,26 punktów ECTS.
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w praktykach zawodowych: 40 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
80 godzin, co odpowiada 2,6 punktu ECTS.
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 40 godzin.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1: etiopatogenezę, objawy kliniczne i zasady postępowania w podstawowych zaburzeniach psychicznych, w tym depresji poporodowej i psychozach okołoporodowych oraz zaburzeniach psychicznych w okresie klimakterium i senium (D.W55.)
W2: zasady postępowania psychoterapeutycznego w sytuacji poronienia, urodzenia dziecka martwego, z niepełnosprawnością lub nieuleczalnie chorego (D.W56.)
W3: psychologiczne konsekwencje porodu matki małoletniej, w późnym wieku i samotnej oraz rodzaje i formy jej wsparcia (D.W57.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: rozpoznawać problemy pacjenta z najczęściej występującymi zaburzeniami psychicznymi, określać cel działania medycznego i planować interwencje terapeutyczne (D.U45.)
U2: prowadzić rozmowę terapeutyczną (D.U46.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1.)
K2: przestrzegania praw pacjenta (K.2.)
K3:samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3.)
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (K.4.)
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problem (K.5.)
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6.)
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• Wykład informacyjny
• Wykład konwersatoryjny
Zajęcia praktyczne:
• Pokaz
• Ćwiczenia praktyczne w grupach
• Dyskusja dydaktyczna
• Film
• Symulacja
Praktyki zawodowe:
• Studium przypadku
• Wywiad
• Pokaz
Samokształcenie:
• Dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie w formie tradycyjnej (oraz w zależności od decyzji Uczelni w formie zdalnej w Microsoft Teams) - egzamin obejmujący tematykę wykładów, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (efekty kształcenia – W1-W3 i U1-U2)
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru (30 pytań, czas trwania 30 min.),
Do zaliczenia testu wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
za określoną liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94 – 100% lub
4+ - gdy uzyska 84 – 93%,
4 – gdy uzyska 76 – 83%,
3+ - gdy osiągnie 68 – 75%,
3 – jeśli uzyska 60 – 67%, prawidłowych odpowiedzi
Inne wymagania zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (wykłady, zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa)
- aktywność i pozytywna postawa zajęciach
- zajęcia praktyczne – wykonanie 90% założonych do zrealizowania umiejętności, zgodnych z efektami kształcenia
- praktyka zawodowa – wykazanie się w 90% przez studenta nabytymi w procesie kształcenia umiejętnościami w zakresie pielęgniarstwa psychiatrycznego
- zaliczenie pracy z zakresu samokształcenia
Praktyki zawodowe
Praktyki opisane w części Pielęgniarstwo psychiatryczne
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Wilczek-Rużyczka E. (red) Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej. Lublin 2019.
2. Górna K., Jaracz K., Kochański A. (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne, wyd. II. Wydawnictwo PZWL. Warszawa 2024.
3. Gałecki P, Szulc A. Psychiatria. Wydawnictwo Edra, Urban&Partner. Wrocław 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Mosiołek A. (red.) Okołoporodowe zaburzenia psychiczne. Diagnostyka i standardy postępowania. Wydawnictwo Prawo Medyczne24. Nowa Wola 2018.
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Wilczek-Rużyczka E. (red.) Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej. Lublin 2019. 2. 2. Górna K, Jaracz K, Kochański A. (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne, wyd. II. Wydawnictwo PZWL. Warszawa 2024. 3. Gałecki P, Szulc A. Psychiatria. Wydawnictwo Edra, Urban&Partner. Wrocław 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Mosiołek A. (red.) Okołoporodowe zaburzenia psychiczne. Diagnostyka i standardy postępowania. Wydawnictwo Prawo Medyczne 24. Nowa Wola 2018.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: