Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Psychiatria:Pielęgniarstwo psychiatryczne
1800-PO3-NSOPP-S1
Wykłady:
Na wykładzie podejmowane są zagadnienia dotyczące: Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego; Organizacji lecznictwa psychiatrycznego w Polsce; Komunikowania z chorym z zaburzeniami psychicznymi; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacje z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi; Udziału pielęgniarki w stosowanych w psychiatrii metodach diagnostycznych oraz różnych formach terapii; Pielęgnowania chorych z zaburzeniami psychotycznymi oraz niepsychotycznymi; Opieki nad chorymi uzależnionymi od substancji psychoaktywnych; Działań ubocznych i interakcji leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych; Promocji zdrowia psychicznego.
Zajęcia praktyczne:
Zajęcia praktyczne służą utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu:
Organizacji i specyfiki pracy położnej; Procedury przyjęcia chorego do szpitala psychiatrycznego; Dokumentacji medyczna prowadzona w placówkach lecznictwa psychiatrycznego; Społeczności terapeutycznej; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacji z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi; Zasad postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych; Standardów w pielęgniarstwie psychiatrycznym; Procesu pielęgnowania chorego z zaburzeniami psychicznymi.
7 godzin zajęć praktycznych jest realizowane w Centrum Symulacji Medycznej – realizacja scenariusza opieki nad pacjentką z zaburzeniami psychicznymi (problemy pielęgnacyjne i terapeutyczne wynikające z zaburzeń okołoporodowych).
Samokształcenie:
Uzupełnienie tematów z zakresu opieki psychiatrycznej o tematykę ponadpodstawową.
W cyklu 2023/24:
Na wykładzie podejmowane są zagadnienia dotyczące: Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego; Organizacji lecznictwa psychiatrycznego w Polsce; Komunikowania z chorym z zaburzeniami psychicznymi; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacje z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi; Udziału pielęgniarki w stosowanych w psychiatrii metodach diagnostycznych oraz różnych formach terapii; Pielęgnowania chorych z zaburzeniami psychotycznymi oraz niepsychotycznymi; Opieki nad chorymi uzależnionymi od substancji psychoaktywnych; Działań ubocznych i interakcji leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych; Promocji zdrowia psychicznego.
Zajęcia praktyczne służą utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu: Organizacji i specyfiki pracy położnej; Procedury przyjęcia chorego do szpitala psychiatrycznego; Dokumentacji medyczna prowadzona w placówkach lecznictwa psychiatrycznego; Społeczności terapeutycznej; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacji z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi; Zasad postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych; Standardów w pielęgniarstwie psychiatrycznym; Procesu pielęgnowania chorego z zaburzeniami psychicznymi. 7 godzin zajęć praktycznych jest realizowane w Centrum Symulacji Medycznej – realizacja scenariusza opieki nad pacjentką z zaburzeniami psychicznymi (problemy pielęgnacyjne i terapeutyczne wynikające z zaburzeń okołoporodowych).
Praktyki zawodowe obejmują zagadnienia: Specyfika opieki nad chorymi z zaburzeniami psychicznymi. Metodyka badania psychiatrycznego i wywiadu z chorym. Rozpoznanie zaburzeń psychicznych. Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Metody diagnozowania i leczenia psychicznie chorych. Formy terapii. Pielęgnowanie chorego w psychozach schizofrenicznych, z zaburzeniami psychoorganicznymi oraz w chorobach afektywnych. Aspekty leczenia i pielęgnowania osób uzależnionych. Ocena zagrożenia chorego i jego otoczenia. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Psychoedukacja pacjenta. Zasady postępowania w stanach nagłych (pobudzenie psychoruchowe, samobójstwo, zaburzenia postrzegania i myślenia, zaburzenia poznawcze).
Samokształcenie: Uzupełnienie tematów z zakresu opieki psychiatrycznej o tematykę ponadpodstawową.
|
W cyklu 2024/25:
Na wykładzie podejmowane są zagadnienia dotyczące: Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego; Organizacji lecznictwa psychiatrycznego w Polsce; Komunikowania z chorym z zaburzeniami psychicznymi; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacje z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi; Udziału pielęgniarki w stosowanych w psychiatrii metodach diagnostycznych oraz różnych formach terapii; Pielęgnowania chorych z zaburzeniami psychotycznymi oraz niepsychotycznymi; Opieki nad chorymi uzależnionymi od substancji psychoaktywnych; Działań ubocznych i interakcji leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych; Promocji zdrowia psychicznego.
Zajęcia praktyczne służą utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu: Organizacji i specyfiki pracy położnej; Procedury przyjęcia chorego do szpitala psychiatrycznego; Dokumentacji medyczna prowadzona w placówkach lecznictwa psychiatrycznego; Społeczności terapeutycznej; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacji z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi; Zasad postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych; Standardów w pielęgniarstwie psychiatrycznym; Procesu pielęgnowania chorego z zaburzeniami psychicznymi. 7 godzin zajęć praktycznych jest realizowane w Centrum Symulacji Medycznej – realizacja scenariusza opieki nad pacjentką z zaburzeniami psychicznymi (problemy pielęgnacyjne i terapeutyczne wynikające z zaburzeń okołoporodowych).
Praktyki zawodowe obejmują zagadnienia: Specyfika opieki nad chorymi z zaburzeniami psychicznymi. Metodyka badania psychiatrycznego i wywiadu z chorym. Rozpoznanie zaburzeń psychicznych. Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Metody diagnozowania i leczenia psychicznie chorych. Formy terapii. Pielęgnowanie chorego w psychozach schizofrenicznych, z zaburzeniami psychoorganicznymi oraz w chorobach afektywnych. Aspekty leczenia i pielęgnowania osób uzależnionych. Ocena zagrożenia chorego i jego otoczenia. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Psychoedukacja pacjenta. Zasady postępowania w stanach nagłych (pobudzenie psychoruchowe, samobójstwo, zaburzenia postrzegania i myślenia, zaburzenia poznawcze).
Samokształcenie: Uzupełnienie tematów z zakresu opieki psychiatrycznej o tematykę ponadpodstawową.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 35 godzin (w tym 10 godz. zdalnie, tj. 0,407 ECTS)
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
- realizacja i ocena samokształcenia: 2 godziny
- konsultacje: 3 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia samokształcenia: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 82 godziny/30, co odpowiada 2,7 punktów ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 35 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 4 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 40 godzin
- opracowanie zadań samokształcenia 20 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: nie dotyczy
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: nie dotyczy
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 2 = 17 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 164/30 godzin, co odpowiada 5,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 3 godzina
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 35 godzin
- udział w zajęciach praktycznych objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań):
40 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych objętych aktywnością naukową: 4 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: nie dotyczy
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 15 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 102 godzin, co odpowiada 3,4 punktu ECTS.
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia samokształcenia + zaliczenie samokształcenia: 20+1
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 2 = 17 godzin (0,56 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 46 godzin, co odpowiada 1,26 punktów ECTS.
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w praktykach zawodowych: 40 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
80 godzin, co odpowiada 2,6 punktu ECTS.
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 40 godzin.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1: etiopatogenezę, objawy kliniczne i zasady postępowania w podstawowych zaburzeniach psychicznych, w tym depresji poporodowej i psychozach okołoporodowych oraz zaburzeniach psychicznych w okresie klimakterium i senium (D.W55.)
W2: zasady postępowania psychoterapeutycznego w sytuacji poronienia, urodzenia dziecka martwego, z niepełnosprawnością lub nieuleczalnie chorego (D.W56.)
W3: psychologiczne konsekwencje porodu matki małoletniej, w późnym wieku i samotnej oraz rodzaje i formy jej wsparcia (D.W57.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: rozpoznawać problemy pacjenta z najczęściej występującymi zaburzeniami psychicznymi, określać cel działania medycznego i planować interwencje terapeutyczne (D.U45.)
U2: prowadzić rozmowę terapeutyczną (D.U46.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1.)
K2: przestrzegania praw pacjenta (K.2.)
K3:samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3.)
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (K.4.)
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problem (K.5.)
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6.)
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• Wykład informacyjny
• Wykład konwersatoryjny
Zajęcia praktyczne:
• Pokaz
• Ćwiczenia praktyczne w grupach
• Dyskusja dydaktyczna
• Film
• Symulacja
Praktyki zawodowe:
• Studium przypadku
• Wywiad
• Pokaz
Samokształcenie:
• Dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- sytuacyjna
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie w formie tradycyjnej (oraz w zależności od decyzji Uczelni w formie zdalnej w Microsoft Teams) - egzamin obejmujący tematykę wykładów, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (efekty kształcenia – W1-W3 i U1-U2)
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru (30-60 pytań, czas trwania 30-60 min.),
Do zaliczenia testu wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
za określoną liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94 – 100% lub
4+ - gdy uzyska 84 – 93%,
4 – gdy uzyska 76 – 83%,
3+ - gdy osiągnie 68 – 75%,
3 – jeśli uzyska 60 – 67%, prawidłowych odpowiedzi
Inne wymagania zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (wykłady, zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa)
- aktywność i pozytywna postawa zajęciach
- zajęcia praktyczne – wykonanie 90% założonych do zrealizowania umiejętności, zgodnych z efektami kształcenia
- praktyka zawodowa – wykazanie się w 90% przez studenta nabytymi w procesie kształcenia umiejętnościami w zakresie pielęgniarstwa psychiatrycznego
- zaliczenie pracy z zakresu samokształcenia
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe:
Praktyki zawodowe obejmują zagadnienia:
Specyfika opieki nad chorymi z zaburzeniami psychicznymi. Metodyka badania psychiatrycznego i wywiadu z chorym. Rozpoznanie zaburzeń psychicznych. Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Metody diagnozowania i leczenia psychicznie chorych. Formy terapii. Pielęgnowanie chorego w psychozach schizofrenicznych, z zaburzeniami psychoorganicznymi oraz w chorobach afektywnych. Aspekty leczenia i pielęgnowania osób uzależnionych. Ocena zagrożenia chorego i jego otoczenia. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Psychoedukacja pacjenta. Zasady postępowania w stanach nagłych (pobudzenie psychoruchowe, samobójstwo, zaburzenia postrzegania i myślenia, zaburzenia poznawcze).
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Wilczek-Rużyczka E. (red) Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej. Lublin 2019.
2. Górna K, Jaracz K, Rybakowski J. (red) Pielęgniarstwo psychiatryczne: podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL. Warszawa 2012.
3. Gałecki P, Szulc A. Psychiatria. Wydawnictwo Edra, Urban&Partner. Wrocław 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Mosiołek A. (red.) Okołoporodowe zaburzenia psychiczne. Diagnostyka i standardy postępowania. Wydawnictwo Prawo Medyczne24. Nowa Wola 2018.
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa: 1. Wilczek-Rużyczka E. (red.) Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej. Lublin 2019. 2. Górna K, Jaracz K, Rybakowski J. (red) Pielęgniarstwo psychiatryczne: podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL. Warszawa 2012. 3. Gałecki P, Szulc A. Psychiatria. Wydawnictwo Edra, Urban&Partner. Wrocław 2018.
|
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa: 1. Wilczek-Rużyczka E. (red.) Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Wydawnictwo Czelej. Lublin 2019. 2. Górna K, Jaracz K, Rybakowski J. (red) Pielęgniarstwo psychiatryczne: podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL. Warszawa 2012. 3. Gałecki P, Szulc A. Psychiatria. Wydawnictwo Edra, Urban&Partner. Wrocław 2018.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: