Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Neonatologia i pielęgniarstwo neonatologiczne, w tym: Pielęgniarstwo neonatologiczne 1800-PO3-NSNPS-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej.
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zasadami i procedurami stosowanymi w opiece nad noworodkiem w oparciu o proces pielęgnowania.
Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do kształtowania umiejętności niezbędnych w procesie pielęgnowania noworodka w zależności od jego dojrzałości i w różnym stanie klinicznym.
Praktyki zawodowe mają na celu doskonalenie umiejętności oraz rozpoznawanie, planowanie i realizacja opieki na rzecz podmiotu opieki.
Samokształcenie obejmuje tematykę w zakresie najczęściej występujących chorób metabolicznych i endokrynologicznych u noworodka, metod terapii i edukacji w stosunku do chorego dziecka i jego rodziny.Opieki nad wcześniakiem , nad dzieckiem przebywajacym w oddziale ITN. Opieka nad noworodkiem maki z problemami medycznymi w czasie ciąży, w tym z:
• Cukrzycą
• Chorobą Gravesa i Basedowa
• Padaczką
• Uzależnieniem
• Niedorwistością niedoborową
Przygotowanie konspektu z zajęć dydaktycznych w ramach szkoły rodzenia z w/w tematów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- zaliczenie ustne zajęć praktycznych,
-praktyczne wykonanie zadania obejmującego treści z zajęć praktycznych (ocena umiejętności praktycznych),
- realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w ramach zajęć praktycznych i praktyki zawodowej
- przedłużona obserwacja nauczyciela: K1, K5 (0-10 punktów, >50%),
- ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%)
1. Egzamin praktyczny – OSCE - punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST
Punktacja:
- za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt
- do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%.
2. Realizacja samokształcenia w formie konspektu
3. Test końcowy (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych,
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa – 80 h jest realizowana w placówkach szpitalnych (Oddział Położniczo-Noworodkowy).
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1.Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2016, wyd.1 ,Tom 1
2. Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem,
Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017, wyd.1, Tom 2
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem Dz. U. z 2016 r. poz. 1132
4. Salamończyk M., Łozińska-Czerniak A., Dmoch-Gajzlerska E., Neonatologia. Praktyczne umiejętności w opiece nad noworodkiem., Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014, wyd.1,
5. Rozalska-Walaszek I., Lesiuk W., Aftyka A., Lesiuk L. Opieka pielęgniarska nad wcześniakiem leczonym na oddziale intensywnej terapii noworodka. Problemy pielęgniarstwa 2012; 20 (3):409-415
6. Królak-Olejnik B., Neonatologia, UM Wrocław , Wrocław 2016, wyd.1
7. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000
8. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007
9. Kordek A.: Stany nagłe. Neonatologia. Medical Tribune 2019
Literatura uzupełniająca:
1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004
2.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007
3.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
4. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
5. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: