Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Neonatologia i pielęgniarstwo neonatologiczne, w tym: Pielęgniarstwo neonatologiczne
1800-PO3-NSNPNN-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zasadami i procedurami stosowanymi w opiece nad noworodkiem w oparciu o proces pielęgnowania. Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do kształtowania umiejętności niezbędnych w procesie pielęgnowania noworodka w zależności od jego dojrzałości i w różnym stanie klinicznym. Praktyki zawodowe mają na celu doskonalenie umiejętności oraz rozpoznawanie, planowanie i realizacja opieki na rzecz podmiotu opieki. Samokształcenie obejmuje tematykę w zakresie najczęściej występujących chorób metabolicznych i endokrynologicznych u noworodka, metod terapii i edukacji w stosunku do chorego dziecka i jego rodziny.Opieki nad wcześniakiem , nad dzieckiem przebywajacym w oddziale ITN. Opieka nad noworodkiem maki z problemami medycznymi w czasie ciąży, w tym z:
• Cukrzycą
• Chorobą Gravesa i Basedowa
• Padaczką
• Uzależnieniem
• Niedorwistością niedoborową
Przygotowanie konspektu z zajęć dydaktycznych w ramach szkoły rodzenia z w/w tematów.
W cyklu 2023/24:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zasadami i procedurami stosowanymi w opiece nad noworodkiem w oparciu o proces pielęgnowania.
Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do kształtowania umiejętności niezbędnych w procesie pielęgnowania noworodka w zależności od jego dojrzałości i w różnym stanie klinicznym.
Praktyki zawodowe mają na celu doskonalenie umiejętności oraz rozpoznawanie, planowanie i realizacja opieki na rzecz podmiotu opieki.
Samokształcenie obejmuje tematykę w zakresie najczęściej występujących chorób metabolicznych i endokrynologicznych u noworodka, metod terapii i edukacji w stosunku do chorego dziecka i jego rodziny.Opieki nad wcześniakiem , nad dzieckiem przebywajacym w oddziale ITN. Opieka nad noworodkiem maki z problemami medycznymi w czasie ciąży, w tym z: • Cukrzycą • Chorobą Gravesa i Basedowa • Padaczką • Uzależnieniem • Niedorwistością niedoborową Przygotowanie konspektu z zajęć dydaktycznych w ramach szkoły rodzenia z w/w tematów.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 h
- udział w zajęciach praktycznych: 80 h (10h w CSM)
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 15 h
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 5 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 115 h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 20 h
-udział w zajęciach praktycznych: 80 h (10h w CSM)
-przygotowanie samokształcenia: 15 h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 h
-przygotowanie do wykładów: 5 h
-przygotowanie do zajęć praktycznych: 10 h
-przygotowanie do praktyki zawodowej: 10 h
-przygotowanie i udział w egzaminie zintegrowanym: 10+5=15 h
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 5h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godziny, co odpowiada 7 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + egzamin zintegrowany: 10+5=15 h (0,5 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych 80 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
80 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 80 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 80 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student potrafi:
W1: Scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój prenatalny i postnatalny (D.W37)
W2: Omówić patofizjologię i objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka i wcześniaka oraz żywienie i specyfikę opieki nad noworodkiem w zależności od jego dojrzałości i stanu klinicznego (D.W38)
W3: Przedstawić zasady pielęgnowania noworodka zdrowego, chorego, z wadami i urazami okołoporodowymi, w tym noworodka pacjentki chorej na AIDS lub zakażonej wirusem HIV (D.W39)
W4: Opisać zasady prowadzenia fototerapii i tlenoterapii noworodka( D.W40)
W5: Scharakteryzować zasady organizacji opieki neonatologicznej i intensywnego nadzoru nad noworodkiem (D.W41)
W6: Wymienić działania profilaktyczne podejmowane wobec osób w wieku rozwojowym, z uwzględnieniem noworodków i niemowląt (D.W42)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Zakłada zgłębnik do żołądka, monitoruje i usuwa ten zgłębnik, w tym u noworodka i niemowlęcia (C.U17.)
U2: Wykorzystuje dostępne metody karmienia pacjenta, w tym noworodka i niemowlęcia (C.U18.)
U3: Planuje i sprawuje specjalistyczną opiekę nad noworodkiem w zależności od jego dojrzałości, masy urodzeniowej ciała i stanu klinicznego w warunkach szpitalnych i pozaszpitalnych (D.U36)
U4: Dokonuje oceny stanu noworodka i uczestniczy w badaniach diagnostycznych noworodka (D.U37)
U5: Ocenia wydolność opiekuńczą rodziców noworodka zdrowego, chorego i z wadami rozwojowymi oraz podejmuje wobec rodziców noworodka działania edukacyjne promujące zdrowie, przygotowując ich do opieki nad dzieckiem w domu (D.U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1:Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1.)
K2: Przestrzega praw pacjenta i zachowywania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem (K.2.)
K3: Samodzielnie i rzetelnie wykonuje zawód zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3)
K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4.)
K5: Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5.)
K6: Przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta (K.6.)
K7:Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• debata
Zajęcia praktyczne:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
ćwiczenia kliniczne.
Centrum Symulacji Medycznych w ramach zajęć praktycznych
Scenariusz:
1. Opieka nad noworodkiem z żółtaczką patologiczną ( fototerapia).
2. Opieka nad noworodkiem chorym.
3. Opieka nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym w oddziale patologii noworodka.
4. Przyjęcie noworodka do oddziału noworodkowego w systemie rooming in ( matka po cięciu).
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- inscenizacja
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opis
- opowiadanie
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody integracyjne
Wymagania wstępne
W zakresie wiedzy: znajomość materiału z semestru I z przedmiotu Neonatologia i Pielęgniarstwo neonatologiczne oraz zagadnień z zakresu etyki zawodu położnej, socjologii i psychologii. W zakresie umiejętności: uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów. W zakresie kompetencji społecznych: umiejętność komunikacji z opiekunem noworodka
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- zaliczenie ustne zajęć praktycznych,
-praktyczne wykonanie zadania obejmującego treści z zajęć praktycznych (ocena umiejętności praktycznych),
- realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w ramach zajęć praktycznych i praktyki zawodowej
- przedłużona obserwacja nauczyciela: K1, K5 (0-10 punktów, >50%),
- ocena przez kolegów: K1-K7 (0-10 punktów, >50%)
1. Egzamin praktyczny – OSCE - punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST
Punktacja:
- za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt
- do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%.
2. Realizacja samokształcenia w formie konspektu
3. Test końcowy (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych,
-uzyskanie 70% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1.Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2016, wyd.1 ,Tom 1
2. Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017, wyd.1, Tom 2
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem Dz. U. z 2016 r. poz. 1132
4. Salamończyk M., Łozińska-Czerniak A., Dmoch-Gajzlerska E., Neonatologia. Praktyczne umiejętności w opiece nad noworodkiem., Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014, wyd.1,
5. Rozalska-Walaszek I., Lesiuk W., Aftyka A., Lesiuk L. Opieka pielęgniarska nad wcześniakiem leczonym na oddziale intensywnej terapii noworodka. Problemy pielęgniarstwa 2012; 20 (3):409-415
6. Królak-Olejnik B., Neonatologia, UM Wrocław , Wrocław 2016, wyd.1
7. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000
8. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007
9. Kordek A.: Stany nagłe. Neonatologia. Medical Tribune 2019
Literatura uzupełniająca:
1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004
2.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007
3.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
4. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
5. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1.Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2016, wyd.1 ,Tom 1 2. Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017, wyd.1, Tom 2 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem Dz. U. z 2016 r. poz. 1132 4. Salamończyk M., Łozińska-Czerniak A., Dmoch-Gajzlerska E., Neonatologia. Praktyczne umiejętności w opiece nad noworodkiem., Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014, wyd.1, 5. Rozalska-Walaszek I., Lesiuk W., Aftyka A., Lesiuk L. Opieka pielęgniarska nad wcześniakiem leczonym na oddziale intensywnej terapii noworodka. Problemy pielęgniarstwa 2012; 20 (3):409-415 6. Królak-Olejnik B., Neonatologia, UM Wrocław , Wrocław 2016, wyd.1 7. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000 8. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007 9. Kordek A.: Stany nagłe. Neonatologia. Medical Tribune 2019 Literatura uzupełniająca: 1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 2.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007 3.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 4. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 5. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: