Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Neonatologia i pielęgniarstwo neonatologiczne, w tym: Neonatologia 1800-PO3-NSNPN-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i samokształcenia.
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawami neonatologii. Zajęcia mają za zadanie przygotowanie studenta do kształtowania umiejętności niezbędnych w procesie pielęgnowania noworodka w zależności od jego dojrzałości i w różnym stanie klinicznym.
Celem zajęć jest doskonalenie podstawowych umiejętności pielęgniarskich w opiece nad noworodkiem, pogłębianie umiejętności pielęgnowania noworodka zdrowego i w chorobie, pogłębianie umiejętności pielęgniarskich we współdziałaniu z lekarzem –neonatologiem w opiece na noworodkiem zdrowym i chorym oraz wcześniakiem. Kształtowanie samodzielnej i twórczej postawy studenta do rozwiązywania problemów zdrowotnych w opiece nad wcześniakiem i noworodkiem z problemami zdrowotnymi oraz promowanie postaw profilaktycznych w stosunku do matki dziecka i ich rodziny.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- drama
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
- doświadczeń
- panelowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- 100% frekwencja na wykładach
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-zaliczenie testu końcowego
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- kompetencje społeczne zaliczane są na podstawie przedłużonej obserwacji- ocena opisowa.
Test końcowy/ Egzamin zintegrowany (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych,
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1.Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2016, wyd.1 ,Tom 1
2. Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem,
Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017, wyd.1, Tom 2
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem Dz. U. z 2016 r. poz. 1132
4. Salamończyk M., Łozińska-Czerniak A., Dmoch-Gajzlerska E., Neonatologia. Praktyczne umiejętności w opiece nad noworodkiem., Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014, wyd.1,
5. Rozalska-Walaszek I., Lesiuk W., Aftyka A., Lesiuk L. Opieka pielęgniarska nad wcześniakiem leczonym na oddziale intensywnej terapii noworodka. Problemy pielęgniarstwa 2012; 20 (3):409-415
6. Królak-Olejnik B., Neonatologia, UM Wrocław , Wrocław 2016, wyd.1
7. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000
8. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007
9. Kordek A.: Stany nagłe. Neonatologia. Medical Tribune 2019
Literatura uzupełniająca:
1.Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004
2.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007
3.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
4. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
5. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: