Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Ginekologia i opieka ginekologiczna:Ginekologia
1800-PO3-NSGG-S1
Wykłady:
Wykłady mają za zadanie zdobycie wiedzy z zakresu postępowania profilaktycznego w ginekologii. Omawiane jest także rozpoznawanie i postępowanie w przebiegu chorób ginekologicznych, a także podstawowe zagadnienia z zakresu onkologii ginekologicznej.
Samokształcenie ma na celu przygotowanie do edukacji kobiet dotyczącej chorób ginekologicznych
W cyklu 2022/23:
Wykłady: Wykłady mają za zadanie zdobycie wiedzy z zakresu postępowania profilaktycznego w ginekologii. Omawiane jest także rozpoznawanie i postępowanie w przebiegu chorób ginekologicznych, a także podstawowe zagadnienia z zakresu onkologii ginekologicznej. Samokształcenie ma na celu przygotowanie do edukacji kobiet dotyczącej chorób ginekologicznych.
|
W cyklu 2023/24:
Wykłady: Wykłady mają za zadanie zdobycie wiedzy z zakresu postępowania profilaktycznego w ginekologii. Omawiane jest także rozpoznawanie i postępowanie w przebiegu chorób ginekologicznych, a także podstawowe zagadnienia z zakresu onkologii ginekologicznej. Samokształcenie ma na celu przygotowanie do edukacji kobiet dotyczącej chorób ginekologicznych.
|
W cyklu 2024/25:
Wykłady: Wykłady mają za zadanie zdobycie wiedzy z zakresu postępowania profilaktycznego w ginekologii. Omawiane jest także rozpoznawanie i postępowanie w przebiegu chorób ginekologicznych, a także podstawowe zagadnienia z zakresu onkologii ginekologicznej. Samokształcenie ma na celu przygotowanie do edukacji kobiet dotyczącej chorób ginekologicznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15h
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 2 h
- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15h
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 1h
-przygotowanie samokształcenia: 4h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 5h
-przygotowanie do wykładów: 1h
-przygotowanie i udział do zaliczenia: 4 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 h (0,2 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,2 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Zna i rozumie etiologię dysfunkcji mięśni dna miednicy oraz zasady profilaktyki zaburzeń statyki narządu rodnego i nietrzymania moczu (D.W29)
W2: Zna i rozumie postępowanie diagnostyczne, lecznicze i pielęgnacyjne u pacjentek ze stanami zapalnymi narządów rodnych, chorobami przenoszonymi drogą płciową, zaburzeniami statyki narządu rodnego i wysiłkowym nietrzymaniem moczu. (D.W30)
W3: Zna i rozumie zasady postępowania z pacjentką przed przeprowadzeniem zabiegów ginekologicznych i po ich przeprowadzeniu oraz w trakcie radioterapii i chemioterapii, a także rolę i zadania położnej w tym zakresie. (D.W31)
W4: Zna i rozumie zmiany zachodzące w organizmie kobiety w okresie menopauzy. (D.W32)
W5: Zna i rozumie udział położnej w badaniach diagnostycznych pacjentek z chorobami ginekologicznymi i ze zmianami w gruczole piersiowym D.W33)
W6: Zna i rozumie etiologię i patogenezę chorób nowotworowych narządów płciowych żeńskich i gruczołu piersiowego oraz postępowanie leczniczo-pielęgnacyjne i rehabilitacyjne w tych chorobach (D.W34)
W7: Zna i rozumie charakterystykę poszczególnych nowotworów narządu rodnego pod względem etiologii, rozpoznania histopatologicznego, objawów klinicznych, podziału na stopnie kliniczne według Międzynarodowej Federacji Ginekologów i Położników (International Federation of Gynecology and Obsterics, FIGO) oraz zaawansowania nowotworu według klasyfikacji TNM (tumor modus metastases (D.W35)
W8: Zna i rozumie zasady i programy profilaktyki chorób nowotworowych narządu rodnego i piersi. (D.W36)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Potrafi rozpoznawać choroby gruczołu piersiowego oraz edukować pacjentkę w zakresie samobadania i samoobserwacji (D.U31)
U2: Potrafi rozpoznawać wczesne objawy chorób nowotworowych i stany przednowotworowe narządów płciowych; (D.U32)
U3: Potrafi rozpoznawać zaburzenia statyki narządu rodnego oraz uczestniczyć w leczeniu i profilaktyce nietrzymania moczu; (D.U33)
U4: Potrafi rozpoznawać zaburzenia i patologie seksualne; (D.U34)
U5: Potrafi przygotowywać pacjentkę do zabiegów operacyjnych ginekologicznych przeprowadzanych z zastosowaniem różnych technik oraz planować opiekę po takich zabiegach, przygotowując do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych, we współpracy z rodziną pacjentki; (D.U35)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K.1:Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K.2: Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta(K.2);
K.3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem(K.3);
K.4. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K.5: Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K6);
K.6: Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.67);
K.7: Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7);
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela K1-K7(0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów K1-K7(0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie wykładów (W1-W8, U1-U5),test pisemny (MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi poniżej w jednostce prowadzącej studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Realizacja samokształcenia w formie eseju W1, W4, W5,W6,W8, U1, U3.
Kryteria oceny w załączniku nr 1.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej
3. Bręborowicz GH (red.) Położnictwo i ginekologia. Repetytorium. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Bręborowicz GH. Nowak-Markwitz E. Rechberger T. Sytuacje kliniczne w ginekologii, onkologii ginekologicznej i uroginekologii. PZWL, 2018.
2. Dębski R. (red.). Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska, Warszawa 2012.
3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: