Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej:Edukacja i wsparcie kobiet w okresie laktacji 1800-PO2-ZOPEW-S2
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń i praktyk zawodowych.
Wykłady mają na celu przygotowanie do realizowania specjalistycznej opieki nad pacjentką z problemami występującymi w okresie karmienia piersią.
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie Studenta z zasadami opieki nad kobietą z problemami w karmieniu naturalnym zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem porady laktacyjnej. Praktyki zawodowe mają na celu kształtowanie umiejętności oceny przebiegu laktacji u matki i dziecka. Ocenę umiejętności ssania piersi, efektywności pobierania pokarmu. Ocenę wędzidełka podjęzykowego. Ocenę wskazań do dokarmiania. Wsparcie psychiczne i instrumentalnie w przebiegu problemów w karmieniu naturalnym. Tworzenie standardu wizyty laktacyjnej. Przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach i praktyce zawodowej,
- odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych,
-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie przez Studentów porady laktacyjnej na przykładzie studium przypadku (kryterium oceny: załącznik 1).
-zaliczenie wykładów odbywa się w formie kolokwium (test pisemny– jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory). Wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia Test pisemny w warunkach sali wykładowej, w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań na Covid 19, Test na platformie Moodle.
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:
<75% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Kompetencje społeczne: K1, K2, K3, Skala Kompetencji Społecznej, (załącznik nr 2).
Test praktyczny - Ocena Umiejętności Położniczych (załącznik 1, punktacja 0-84)
Punktacja i ocena:
76-84 Bardzo dobry
68-75 Dobry plus
60-67 Dobry
52-59 Dostateczny plus
44-51 Dostateczny
43 i mniej Niedostateczny
Interpretacja skali oceny umiejętności położniczych:
3 pkt - działania wykonywane samodzielnie zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej.
2 pkt - działania wykonywane po ukierunkowaniu przez nauczyciela zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej.
1pkt - działania wykonywane z pomocą nauczyciela nie w pełni zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej.
0 pkt - działania wykonywane niezgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej
7. Weryfikacja kompetencji społecznej -Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej (załącznik 5).
Zaliczenie wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych umożliwia przystąpienie do egzaminu zintegrowanego.
Egzamin zintegrowany obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i praktyk zawodowych
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 70% = 3,0
71% – 75% = 3,5
76% – 85% = 4,0
86% – 90% = 4,5
91% – 100% = 5,0.
Poprawa egzaminu zintegrowanego w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa - 20 godzin jest realizowana w placówkach szpitalnych (Oddział położniczo- noworodkowy).
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna 2017.
2. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Stobnicka-Stolarska P, Paradowska B. Protokół umiejętności ssania piersi. Postępy neonatologii. 1(20) 2014:53-67.
Literatura uzupełniająca:
3. Hale T.W., Rowe H.E.: Medications and Mothers' Milk 2017. Springer Publisching Company. New York 2017
4. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Neh¬ring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Paw¬lus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16.
5. Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, OslisloA.Standardpostępowaniapoporodowegosprzyjającykarmieniunaturalnemunoworodków z małą urodzeniową masą ciała. Standardy Medyczne/Pediatria 2012. T. 9 405–411
6. Królak-Olejnik B., Błasiak I., Szczygieł A.: Promotion of breastfeeding in Poland: the current situation. J.Int.Med.Res. 2017; 45, 6, 1976-1984.
7. Nehring Gugulska M., Jasińska K., Nehring P.: Gdy matka karmiąca wymaga leczenia. Medycyna Praktyczna Pediatria, 2018; 2, 116, 75-96.
8. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M.: Niedostateczny przyrost masy u dziecka karmionego wyłącznie piersią – diagnoza, postępowanie, stymulacja laktacji. Postępy neonatologii. 2014; 2, 20, 43-55.
9. Oslislo A., Królak-Olejnik B.: Wcześniactwo a karmienie piersią. W: Karmienie piersią w teorii i praktyce. Praca zbiorowa pod red. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna; 2012.
10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
11. Szajewska H, Horvath A, Rybak A. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne/Pediatria 2016;13:9–24.
12. Szczygieł A., Królak-Olejnik B., Paluszyńska D..: Czynniki ryzyka przedwczesnego zakończenia karmienia naturalnego – wstępne wyniki polskich badań wieloośrodkowych. Post.Neonatol. 2015; 21, 2, 13-17.
13. Żukowska-Rubik M. Dokarmianie dzieci karmionych piersią – kiedy, czym i jak? Standardy Medyczne/Pediatria, 2013,11:189-199
Uwagi
W cyklu 2022/23:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum. |
W cyklu 2023/24:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum. |
W cyklu 2024/25:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: