Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej:Edukacja kobiety zdrowej i chorej ginekologicznie
1800-PO2-ZOKS-S2
Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z epidemiologią i etiologią chorób ginekologicznych i gruczołu piersiowego, przedstawienie aspektów postępowania w opiece pielęgniarskiej z elementami edukacji w grupie kobiet zdrowych i chorych ginekologicznie.
Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie działań edukacyjnych prowadzonych na każdym etapie leczenia oraz promowania zachowań prozdrowotnych w zakresie schorzeń ginekologicznych i gruczołu piersiowego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach – 10 godz. (0,4 pkt. ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 20 godz. (0,8 pkt. ECTS)
- konsultacje z przygotowaniem do ćwiczeń – 5 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia – 2 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 37 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta;
- udział w wykładach – 10 godz.
- udział w ćwiczeniach – 20 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń – 5 godz.
- poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury – 8 godz.
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 7 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia; 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki;
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student;
W.1. - przedstawia metody oceny siły mięśni dna miednicy oraz zasady treningu i profilaktyki dysfunkcji mięśni dna miednicy w wysiłkowym nietrzymaniu moczu, zespole pęcherza nadreaktywnego i obniżeniu pęcherza oraz dysfunkcji występujących po operacjach w obrębie podbrzusza. ( B.W.39)
W2: omawia zasady prowadzenia edukacji terapeutycznej wśród pacjentek chorych ginekologicznie (B.W40)
W3: referuje zasady edukacji pacjentki w zakresie podawania i świadomego dozowania leków przeciwbólowych oraz monitorowania bólu nowotworowego; (B.W41.)
W4 - przedstawia zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) (C.W8.).
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1 - prowadzi ewaluację zajęć edukacyjnych wobec kobiety zdrowej i chorej ginekologicznie (B.U34)
U2 - prowadzi edukację terapeutyczną pacjentki dotyczącą objawów ubocznych leczenia onkologicznego, zapobiegania powikłaniom wynikającym z choroby lub procesu leczenia po leczeniu onkologicznym narządów płciowych (B.U38.)
U3 -wykorzystuje wyniki badań naukowych w zakresie opieki ginekologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej ( C.U.7)
U4 – przedstawia zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w zakresie edukacji kobiety zdrowej i chorej ginekologicznie (C.U8).
U.5. - stosuje nowoczesne modele opieki położnej w kontekście nowoczesnego położnictwa i ginekologii ( C.U.9)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1-jest gotów do krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K.1)
K.2 - formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.)
K3 - wykazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową. ( K.3)
K.4 - okazuje troskę o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników ( K.4)
K.5 - -rozwiązuje złożone problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład problemowy
• dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• analiza przypadków
• ćwiczenia kliniczne
• metody eksponujące: film, pokaz
• praca w grupie zadaniowej.
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student przystępując do realizacji zajęć powinien posiadać wiadomości na poziomie rozszerzonym z przedmiotów ginekologia, ginekologia onkologiczna, pielęgniarstwo ginekologiczne z elementami ginekologii onkologicznej, standardy i procedury w opiece ginekologii z elementami ginekologii onkologicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładów i ćwiczeń jest:
- 100% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach,
- odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- umiejętność rozwiązywania zadań problemowych - ocenie podlega: zaangażowanie w poszukiwaniu rozwiązań problemu, kreatywność, aktywne uczestnictwo w przedstawieniu wyników pracy, umiejętność pracy zespołowej- W1-W4, U1-U5, K1-K5
- podstawę zaliczenia ćwiczeń stanowi przygotowanie i przedstawienie prezentacji na określone zagadnienie z zakresu edukacji kobiety zdrowej i chorej ginekologicznie. Kryteria oceny prezentacji multimedialnej w załączniku 1
Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowi uzyskanie pozytywnej oceny z Egzaminu zintegrowanego.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa;
Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej; red. Nauk. Matylda Sierakowska, Irena Wrońska PZWL 2015
Edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia; red nauk. Joanna Gromadzka – Ostrowska SGGW 2019
Promocja zdrowia: dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo; T. 2. Promocja zdrowia w praktyce pielęgniarek i położnych, red. Anna Andruszkiewicz, Mariola Banaszkiewicz PZWL 2010
Promocja zdrowia: dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo; T 1. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia, red. Anna Andruszkiewicz, Mariola Banaszkiewicz PZWL 2008
Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 2020r.
Literatura uzupełniająca;
Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń, profilaktyka XXI wieku, zagrożenia i wyzwania, teoria i praktyka; Patrycja Stawiarska, 2019
Zagrożenia zdrowia publicznego, cz. 4 . Rola edukacji w prewencji chorób; red. Zbigniew Tokarski, Wolters Kluwer 2016
Mazur A. ,,Opieka w terapii nowotworów ginekologicznych” [w], Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 2020r.
Uwagi
W cyklu 2022/23:
W roku akademickim 2022/2023 wykłady odbywają się w systemie mieszanym tzn. 2 spotkania w trybie zdalnym ( 7H), 1 spotkanie w trybie stacjonarnym ( 3 H).
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: