Zaawansowana praktyka położnicza.Farmakologia i ordynowanie produktów leczniczych:Ordynowanie produktów leczniczych
1800-PO2-ZOFPL-S2
Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnego ordynowania wybranych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty.
W ramach wykładów zostaną podsumowane najważniejsze informacje dotyczące mechanizmów działania, wskazań, przeciwwskazań, środków ostrożności leków które położne/położnicy mogą ordynować w ramach samodzielnej ordynacji. Zostaną przedstawione regulacje prawne związane z samodzielną ordynacja produktów leczniczych oraz procesem wystawiania recepty. Studenci zostaną zapoznani także z wymaganiami, jakie musza być spełnione, aby dane recepta mogła zostać zrealizowana. W trakcie wykładów zostaną przedstawione również narzędzia informatyczne pomocne w wystawianiu recept. Podsumowane będą również najważniejsze zasady dotyczące bezpieczeństwa i monitorowania farmakoterapii wybranymi produktami leczniczymi, w tym lekami OTC.
W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana procedura wystawiania recept i zleceń. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować propozycje określonych zaleceń dla pacjenta odnośnie prowadzonej farmakoterapii, w tym również wystawienie recepty, zlecenia.
Podczas analizy charakterystyk produktów leczniczych zostaną zaprezentowane określone sytuacji kliniczne wraz z konieczności określenia przez studenta propozycji dalszego postępowania lub obliczenia/modyfikacji dawki ordynowanych produktów leczniczych. Student/ka również w sposób praktyczny nauczy się poszukiwać literatury fachowej i wytycznych w bazach danych, a następnie na podstawie ich analizy będzie miał za zadanie ocenę zaproponowanych schematów farmakoterapii. W ramach ćwiczeń zostaną także praktycznie przećwiczone najważniejsze zasady obowiązujące podczas przeprowadzania wywiadu farmaceutyczny celem zebrania historii farmakoterapii i identyfikacji potencjalnych działań niepożądanych
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 24 godzin, co odpowiada 0,8 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 2 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godzina
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:
2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,73 punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin (0,33 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
10 godzin, co odpowiada 0,33 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
20 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: zna i rozumie mechanizmy działania leków i ich przemiany w ustroju zależne od wieku i problemów zdrowotnych (B.W1.);
W2: zna i rozumie regulacje prawne związane z odpłatnością za leki oraz refundacją środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych (B.W2.);
W3: zna i rozumie zasady ordynowania leków zawierających określone substancje czynne, z wyłączeniem leków zawierających substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe (B.W3.);
W4: zna i rozumie zasady ordynowania określonych wyrobów medycznych, w tym wystawiania na nie recept albo zleceń (B.W4.);
W5: zna i rozumie skutki i objawy uboczne działania leków zawierających określone substancje czynne (B.W5.).
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: potrafi dobierać i przygotowywać zapisy form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta (B.U1.);
U2: potrafi interpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych (B.U2.);
U3: potrafi ordynować leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne oraz wystawić na nie recepty albo zlecenia (B.U3.);
U4: potrafi prowadzić edukację pacjenta w zakresie stosowanej farmakoterapii (B.U4.).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: jest gotów do wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów (K.7.).
Metody dydaktyczne
Wykłady: uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Wymagane wcześniejsze zaliczenie następujących przedmiotów: Dietetyka, Farmakologia, Badanie fizykalne
Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i farmakologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Projekt, raporty na ćwiczeniach – bieżąca ocena – W1-W5; U1-U4, K1
Wykłady:
Aktywność, przedłużona obserwacja – bieżąca ocena – W1-W5; U2; K1
Wykłady i ćwiczenia:
Egzamin zintegrowany (0-30 pkt; >60%); W1-W5; U1-U3,
Przedmiot kończy się egzaminem (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. W1-W5; U1-U3
3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury
Punktacja Ocena
< 19 ndst
19-21 dst
22-24 dst+
25 – 26 db
27 – 28 db+
29 – 30 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2016;
2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, pod
redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007;
3. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: