Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej:Edukacja przedporodowa 1800-PO2-ZOEPA-S2
Wykłady mają za zadanie doskonalenie, uzupełnienie i nabycie nowych wiadomości niezbędnych w pracy położnej z kobietą na podstawie ramowego programu edukacji przedporodowej dotyczącego okresu prenatalnego, okresu porodu i okresu poporodowego (zgodnie z Rozp. Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz.U. poz.1756).
Ćwiczenia mają za zadanie nabycia umiejętności u Studenta tworzenia programów edukacyjnych dla kobiet w okresie prenatalnym, okresie porodu i okresie poporodowym, w szczególności: przebiegu ciąży, stylu życia w ciąży, radzenie sobie z dolegliwościami w ciąży, profilaktyka chorób zakaźnych (w tym szczepienia), problemy zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym, przygotowanie i plan porodu, fizjologię porodu, poród aktywny, rodzinny, pozycje wertykalne, łagodzenie bólu porodowego, rola kontaktu STS matki i dziecka, inicjacja karmienia piersią, korzyści i zagrożenia cięcia cesarskiego dla matki i dziecka oraz deponowanie tkanek płodu. Programy edukacyjne okresu poporodowego powinny obejmować w szczególności: opiekę w okresie połogu, powrót płodności po porodzie, wsparcie w okresie laktacji i rozwiązywanie problemów w przebiegu karmienia naturalnego, opiekę nad noworodkiem po urodzeniu, pielęgnację i profilaktykę.
Przeprowadzenie edukacji przez położną ma być wsparciem dla kobiet w przygotowaniu się do nowych zadań związanych z macierzyństwem i opieką nad dzieckiem.
Praktyki zawodowe mają na celu przygotowanie Studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych przez położną nad kobietą w ciąży, rodzącą i położnicą oraz stosowanie ogólnych zasad postępowania, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- obserwacji
- okrągłego stołu
- referatu
- ćwiczeniowa
- pomiaru w terenie
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach i praktykach zawodowych oraz pozytywna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K6 (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów: K1-K6 (0-10 punktów, >50%)
-zaliczenie wykładów: kolokwium – test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie Moodle, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia
-zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie przez studentów 3 programów edukacyjnych: okresu prenatalnego, okresu porodu i okresu poporodowego (w formie prezentacji multimedialnej załącznik 1).
-egzamin zintegrowany (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie MOODLE, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia
Wiedza: Edukacja przedporodowa: W1-W3, U1-U5, K1-K6.
Punktacja i ocena kolokwium z wykładów:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
Poprawa zaliczenia – test poprawkowy (min. 75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Punktacja i ocena egzaminu zintegrowanego (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie Moodle, obejmuje treści z: wykładów i ćwiczeń z przedmiotów: Edukacja przedporodowa, Edukacja i opieka nad kobietą z cukrzycą w okresie okołoporodowym, Edukacja i wsparcie kobiet w okresie laktacji, Edukacja kobiety zdrowej i chorej ginekologicznie
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 70% = 3,0
71% – 75% = 3,5
76% – 85% = 4,0
86% – 90% = 4,5
91% – 100% = 5,0.
Poprawa egzaminu zintegrowanego w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
20 h/grupę. Praktyka jest realizowana w placówkach medycznych
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Iwanowicz-Palus G, Bień A (red.). Edukacja przedporodowa. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2020.
2. Standard organizacyjny opieki okołoporodowej 16 sierpnia 2018 rok.
3. Makra-Studzińska M, Iwanowicz-Palus G. (red.) Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej.
Literatura uzupełniająca:
1.Bielawska-Batorowicz E. Psychologiczne aspekty prokreacji. Śląsk Wydawnictwo Naukowe.2006
2.Bień A. Opieka nad ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
3.H. Lumsden, D. Holmes. Noworodek i jego rodzina Praktyka położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.Warszawa.2012.
4.Flint C. Czułe położnictwo. NOVA, Warszawa 1997.
5.Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009.
6. Hanley J. Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Red. wydania I polskiego Sidorowicz S. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2009.
7. Koszewska I. O depresji w ciąży i po porodzie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010.
8. Łojko D, Suwalska A, Rybakowski J. Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014;48(2): 245-260.
9. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A.(red.). Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych, położnych, pielęgniarek i lekarzy. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
10. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w położnictwie. Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
11.Pilewska-Kozak AB. Opieka nad wcześniakiem. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej.
12. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).
13. Iwanowicz-Palus GJ (red.). Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
14. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Pawlus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16.
15. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M. Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008
16. Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wybrane zagadnienia. CeDeWu, Warszawa 2003
17. Wojnarowska B. (red.). Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007.
18. Jeaschke R. Okołoporodowe problemy zdrowia psychicznego: „garść praktycznych uwag diagnostycznych”
Medycyna Praktyczna 2021.
19. Sokół-Szawłowska M. Przypadki depresji okołoporodowej u ojców. [Paternal perinatal depression: cases]. Psychiatr. Pol. 2020; 54(6): 1123–1135.
20. Be vigilant for perinatal mental health problems. Tamara Cristescu, Sophie Behrman, Simon Vann Jones, Leonidas Chouliaras, Klaus P. Ebmeier. The Practitioner, 2015; 259 (1780): 19–23 (Jak nie przeoczyć okołoporodowych zaburzeń psychicznych. Czynniki ryzyka, ocena kliniczna, wskazania do konsultacji- Medycyna Praktyczna 2017.
21. Monitorowanie i ocena ryzyka depresji oraz zaburzeń nastroju (na podstawie Rekomendacji Polskiego Towarzystwa Położnych).
22.Stanowisko PTGiP dotyczące szczepień kobiet ciężarnych przeciwko COVID-19. Wrocław 2021
23. Stanowisko OPZG i PTGiP dotyczące szczepienia przeciw grypie u kobiet w ciąży.
24. Profilaktyka grypy w sezonie 2023/2024. https://www.gov.pl/web/psse-warszawa/profilaktyka-grypy2
https://szczepienia.pzh.gov.pl/szczepionki/grypa/?strona=9#jak-wyglada-refundacja-szczepionek-przeciw-grypie-w-sezonie-2023/2024
https://szczepienia.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2023/09/szczepienia-grypa2-scaled.jpg
https://szczepienia.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2023/09/grypa-ciaza-plakat.jpg
25. Czy należy powtórzyć szczepienie przypominające przeciwko krztuścowi w III trymetrze ciąży? https://www.mp.pl/szczepienia/ekspert/blonica_tezec_krztusiec/dtp-wskazania/310408,czy-nalezy-powtorzyc-szczepienie-przypominajace-przeciwko-krztuscowi-w-iii-trymestrze-ciazy
26. Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Zahradniczek K. (red.). Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
W cyklu 2022/23:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022/23:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy. |
W cyklu 2023/24:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy. |
W cyklu 2024/25:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: