Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej:Edukacja i opieka nad kobietą z cukrzycą w okresie okołoporodowym 1800-PO2-ZOEK-S2
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń i praktyk zawodowych.
Wykłady mają na celu przygotowanie do realizowania specjalistycznej opieki nad ciężarną, rodzącą, położnicą w okresie okołoporodowym zgodnie z aktualnymi procedurami i standardami.
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie do opracowania zaleceń, rekomendacji dla kobiet w okresie prekoncepcyjnym, zaleceń postępowania dla kobiet w ciąży, rodzących, położnic w zakresie opieki położniczej w oparciu o wyniki badań naukowych.
Praktyka zawodowa ma na celu zastosowanie zróżnicowanych modeli opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa i neonatologii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach, praktykach, odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela K1-K5 (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów K1-K5 (0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie wykładów i ćwiczeń (W1,W2, U1-U4), test pisemny (MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi poniżej w jednostce prowadzącej studia:
Punktacja i ocena kolokwium z wykładów i ćwiczeń:
<74% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Zaliczenie ćwiczeń: opracowanie modelu opieki nad chorymi na cukrzycę przedciążową, modelu opieki nad chorymi na cukrzycę rozpoznaną w ciąży, opracowanie modelu edukacji dla kobiet z rozpoznaną cukrzycą przed ciążą, opracowanie modelu edukacji dla kobiet z rozpoznaną cukrzycą w ciąży, opracowanie planu edukacyjnego dla określonego przypadku klinicznego (otyłość, pacjentka z nadciśnieniem w ciąży). U1-U4.
2.Test końcowy obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń: W1-W2, U1-U4.
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
20 h/grupę. Praktyka jest realizowana w Poradni Diabetologicznej, Gabinecie Edukacyjnym w Przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Szewczyk Alicja. Pielęgniarstwo diabetologiczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019.
2. Wender-Ożegowska E, Katarzyna Cypryk K.
Cukrzyca i ciąża. Wydawca: Medycyna Praktyczna, 2020
Wydanie: I
Literatura uzupełniająca:
3. Diabetologia Praktyczna. Polskie Towarzystwo Diabetologiczne. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2020. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego 2020, t 1, nr 1.
4. Levy D. Praktyczna opieka diabetologiczna /; red. nauk. tł. Waldemar Karnafel ; z jęz. ang. tł. Ewa Janeczko-Sosnowska.
5. Szymańska-Garbacz E, Czupryniak L. Problemy w leczeniu cukrzycy: 93 przypadki kliniczne. Medycyna Praktyczna 2018.
6. Standardy Polskiego Towarzystwa Ginekologów
i Położników postępowania u kobiet z cukrzycą. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2017, tom 2, nr 5, strony 215–229.
7. Łagoda K, Kobus G, Bachorzewska-Gajewska H. Wpływ cukrzycy ciążowej na rozwój płodu i noworodka. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2008, tom 4, nr 4.
8. Towpik I, Wender-Ożegowska E. Czy warto leczyć cukrzycę ciążową. Ginekol Pol. 2014, 85,2020-225
9. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
Uwagi
W cyklu 2022/23:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum |
W cyklu 2024/25:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: