Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym. Opieka w ginekologii onkologicznej
1800-PO2-OSOS-S2
Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z epidemiologią i etiologią nowotworów narządów płciowych i gruczołu piersiowego, przedstawienie aspektów postępowania w opiece oraz uwzględnienie problemów wynikających z leczenia onkologicznego.
Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z nowotworem narządów płciowych i gruczołu piersiowego oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki przeciwnowotworowej w oparciu o wyniki badań naukowych
W cyklu 2023/24:
Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z epidemiologią i etiologią nowotworów narządów płciowych i gruczołu piersiowego, przedstawienie aspektów postępowania w opiece oraz uwzględnienie problemów wynikających z leczenia onkologicznego. Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z nowotworem narządów płciowych i gruczołu piersiowego oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki przeciwnowotworowej w oparciu o wyniki badań naukowych. Praktyka zawodowa: w ramach zajęć student nabywa umiejętności praktycznych w sprawowaniu opieki nad pacjentką chorą onkologicznie.
|
W cyklu 2024/25:
Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z epidemiologią i etiologią nowotworów narządów płciowych i gruczołu piersiowego, przedstawienie aspektów postępowania w opiece oraz uwzględnienie problemów wynikających z leczenia onkologicznego. Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z nowotworem narządów płciowych i gruczołu piersiowego oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki przeciwnowotworowej w oparciu o wyniki badań naukowych. Praktyka zawodowa: w ramach zajęć student nabywa umiejętności praktycznych w sprawowaniu opieki nad pacjentką chorą onkologicznie.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach – 20 godz. (0,8 pkt. ECTS)
- udział w ćwiczeniach – 20 godz. (0,8 pkt. ECTS)
- konsultacje z przygotowaniem do ćwiczeń – 5 godz.
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego – 5 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta;
- udział w wykładach – 20 godz.
- udział w ćwiczeniach – 20 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz.
- poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury - 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu – 15 godz.
- zaliczenie egzaminu teoretycznego – 3 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 88 godzin, co odpowiada 3,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i zaliczenia z oceną; 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki;
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1- wyjaśnia zasady kompleksowej opieki nad pacjentką z chorobą nowotworową narządów płciowych i gruczołu piersiowego w różnym stopniu zaawansowania (B.W40).
W.2. - omawia zasady edukacji pacjentki i jej rodziny w zakresie podawania i świadomego dozowania leków przeciwbólowych oraz monitorowania bólu nowotworowego.( B.W.41)
W.3. - wyjaśnia zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie ( EBM ) i w pielęgniarstwie ( evidence based nursing practice). (C.W.8)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1- projektuje rozwiązania usprawniające wdrażanie profilaktyki we wczesnym wykrywaniu nowotworów narządów płciowych i gruczołu piersiowego(B.U39).
U.2 - wykorzystuje wyniki badań naukowych w zakresie opieki ginekologii onkologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej (C.U7)
U.3 - przygotowuje rekomendacje w zakresie opieki ginekologii onkologicznej w oparciu o wyniki badań naukowych (C.U8).
U.4. - stosuje zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnej ginekologii. ( C.U.9)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1-formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.)
K2-rozwiązuje złożone problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.)
K.3 - okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową.( K.3)
K.4. okazuje troskę o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników.
( K.4)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• konwersatoryjny
• problemowy
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• klasyczna metoda problemowa
• metoda sytuacyjna
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student przystępując do realizacji zajęć powinien posiadać wiadomości na poziomie rozszerzonym z przedmiotów ginekologia onkologiczna, pielęgniarstwo ginekologiczne z elementami ginekologii onkologicznej, standardy i procedury w opiece ginekologii onkologicznej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładów i ćwiczeń jest:
- 100% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach,
- odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- umiejętność rozwiązywania zadań problemowych - ocenie podlega: zaangażowanie w poszukiwaniu rozwiązań problemu, kreatywność, aktywne uczestnictwo w przedstawieniu wyników pracy, umiejętność pracy zespołowej- W1-W3, U1-U4, K1-K4
Zaliczenie na ocenę
Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury w formie testu jednokrotnego wyboru (30 pytań, 4 dystraktory). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60 % poprawnych odpowiedzi. (0-30 pkt; >60%); W1-W3,
Punktacja Ocena
< 21 ndst
21 – 22 dst
23 – 24 dst+
25 – 26 db
27 – 28 db+
29 – 30 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bręborowicz G. H. ,,Położnictwo i ginekologia”, PZWL Warszawa 2015r.
2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 2020r.
3. Markowska J. (red): ,,Zarys Ginekologii Onkologicznej”, Wydawnictwo Medyczne TERMEDIA, Poznań 2018r.
4. Wicherek Ł. i in. ,,Ginekologia onkologiczna”, PZWL, Warszawa 2017r.
Literatura uzupełniająca:
1. Krzakowski M, ,,Onkologia Kliniczna”, Via Medica Gdańska 2015,
2. Mazur A. ,,Opieka w terapii nowotworów ginekologicznych” [w], Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 2020r.
3. Opala T. ,,Ginekologia, podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów”, PZWL, Warszawa 2003,
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa 1. Bręborowicz G. H. ,,Położnictwo i ginekologia”, PZWL Warszawa 2015r. 2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 3. 2020r. Markowska J. (red): ,,Zarys Ginekologii Onkologicznej”, Wydawnictwo Medyczne TERMEDIA, Poznań 2018r. 4. Wicherek Ł. i in. ,,Ginekologia onkologiczna”, PZWL, Warszawa 2017r. Literatura uzupełniająca: 1. Krzakowski M, ,,Onkologia Kliniczna”, Via Medica Gdańska 2015, 2. Mazur A. ,,Opieka w terapii nowotworów ginekologicznych” [w], Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 2020r. 3. Opala T. ,,Ginekologia, podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów”, PZWL, Warszawa 2003,
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa 1. Bręborowicz G. H. ,,Położnictwo i ginekologia”, PZWL Warszawa 2015r. 2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 3. 2020r. Markowska J. (red): ,,Zarys Ginekologii Onkologicznej”, Wydawnictwo Medyczne TERMEDIA, Poznań 2018r. 4. Wicherek Ł. i in. ,,Ginekologia onkologiczna”, PZWL, Warszawa 2017r. Literatura uzupełniająca: 1. Krzakowski M, ,,Onkologia Kliniczna”, Via Medica Gdańska 2015, 2. Mazur A. ,,Opieka w terapii nowotworów ginekologicznych” [w], Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 2020r. 3. Opala T. ,,Ginekologia, podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów”, PZWL, Warszawa 2003,
|
Uwagi
W cyklu 2023/24:
|
W cyklu 2024/25:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: