Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne:Pielęgniarstwo pediatryczne
1800-PO2-NZPP-S1
Wykłady z pielęgniarstwa pediatrycznego obejmują tematykę z zakresu działań profilaktycznych I, II i III fazy w populacji wieku rozwojowego – okresu noworodkowego i niemowlęcego oraz opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem w najczęściej występujących chorobach układu oddechowego, moczowego, pokarmowego, nerwowego, w chorobach alergicznych, zakaźnych, metabolicznych i stanach niedoborowych.
Zajęcia praktyczne z pielęgniarstwa pediatrycznego obejmują tematykę w zakresie: reakcji dziecka i rodziców na hospitalizację; porozumiewania się z dzieckiem i jego rodzicami w stopniu umożliwiającym zgromadzenie informacji pozwalających na rozpoznanie problemów zdrowotnych dziecka w najczęściej występujących ostrych chorobach układu oddechowego, układu krążenia, układu moczowego, układu pokarmowego, chorobach alergicznych, chorobach zakaźnych, chorobach metabolicznych i stanach niedoborowych, zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Praktyka zawodowa z pielęgniarstwa pediatrycznego obejmuje tematykę w zakresie: reakcji dziecka i rodziców na hospitalizację; porozumiewania się z dzieckiem i jego rodzicami w stopniu umożliwiającym zgromadzenie informacji pozwalających na rozpoznanie problemów zdrowotnych i planowaniu opieki dziecka w najczęściej występujących przewlekłych chorobach układu oddechowego, układu krążenia, układu moczowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, chorobach alergicznych, chorobach zakaźnych, chorobach metabolicznych i stanach niedoborowych, zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Samokształcenie z pielęgniarstwa pediatrycznego obejmuje tematykę w zakresie: działań profilaktycznych III fazy w populacji wieku rozwojowego; wspierania dzieci przewlekle chorych i ich rodzin, w oparciu o aktualną wiedzę zawodową.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 h
- udział w zajęciach praktycznych: 40 h (10h w CSM)
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 15 h
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 5 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 75 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15 h
-udział w zajęciach praktycznych: 40 h (10h w CSM)
-przygotowanie samokształcenia: 15 h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 h
-przygotowanie do wykładów: 5 h
-przygotowanie do zajęć praktycznych: 10 h
-przygotowanie do praktyki zawodowej: 10 h
-przygotowanie i udział w egzaminie : 20+5=25h
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 5h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 130 godziny, co odpowiada 5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do egzaminu + egzamin : 20+5=25 h
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 1 punkt ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych 40 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
40 godzin, co odpowiada1,6 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 40 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40h, co odpowiada 1,6 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Różnicuje działania profilaktyczne I II i III fazy w populacji wieku rozwojowego – okresu noworodkowego i niemowlęcego (D.W42).
W2: Opisuje metody diagnostyczne i terapeutyczne chorób wieku rozwojowego (D.W43).
W3: Omawia zasady racjonalnego żywienia dziecka, ostre i przewlekłe zaburzenia w odżywianiu oraz stany niedoborowe (D.W44).
W4: Opisuje metody oceny rozwoju fizycznego i psychoruchowego dziecka (D.W45).
W5: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z biegunką (D.W46).
W6: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z ostrym zapaleniem ucha środkowego (D.W46).
W7: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z zapaleniem płuc (D.W46).
W8: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z zakażeniem układu moczowego (D.W46).
W9: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z cukrzycą (D.W46).
W10: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z mukowiscydozą i fenyloketonurią (D.W46).
W11: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z alergią , atopią i astmą oskrzelową (D.W46).
W12: Omawia postępowanie wobec dziecka z chorobą zakaźną (D.W46)
W13: Wskazuje zasady pielęgnowania dziecka z niedokrwistością niedoborową (D.W46).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z biegunką (D.U39)
U2: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z zapaleniem ucha środkowego (D.U39)
U3: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z zapaleniem płuc (D.U39)
U4: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z zakażeniem układu moczowego (D.U39)
U5: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z cukrzycą (D.U39)
U6: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z chorobą zakaźną (D.U39)
U7: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z niedokrwistością niedoborową (D.U39)
U8: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z alergią, atopią i astmą oskrzelową (D.U39)
U9: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z fenyloketonurią (D.U39)
U10: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z mukowiscydozą (D.U39)
U11: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z otyłością (D.U39)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Szanuje godność i autonomię dziecka (K1)
K2: Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu (K7)
K3: Przestrzega wartości i powinności moralnych w opiece nad dzieckiem (K3)
K4: Wykazuje odpowiedzialność za dziecko powierzone opiece i wykonywanie zadań zawodowych (K4)
K5: Przestrzega praw pacjenta (K2)
K6: Rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe (K3)
K7: Współdziała w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej (K5)
K8: Przewiduje i uwzględniania czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta (K.6.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• debata
Zajęcia praktyczne:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne
• uczenie wspomagane komputerem
• odgrywanie ról,
• „burza mózgów
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
- drama
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład problemowy
- tekst programowany
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- projektu
- doświadczeń
- referatu
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu pielęgniarstwo pediatryczne powinien posiadać wiedzę z zakresu: etyki zawodu położnej, anatomii i fizjologii człowieka, patologii, badania fizykalnego, higieny i epidemiologii, mikrobiologii i parazytologii, podstaw pielęgniarstwa, farmakologii, radiologii, psychologii, promocji zdrowia.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1. 100% frekwencja na wykładach, zajęciach praktycznych, praktykach zawodowych i pozytywna postawa studenta.
2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.
3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1 (0-10 punktów, >50%).
4. Ocena przez kolegów: K1 (0-10 punktów, >50%)
5. Realizacja samokształcenia : na podstawie wykonania pisemnego opracowania wybranego tematu. Praca w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej oraz realizacja procesu pielęgnowania oddana terminowo.
a) proces pielęgnowania punktacja 0-12 punktów (załącznik nr 3).
Punktacja i ocena:
12-11 Bardzo dobry
10 Dobry
8-9 Dostateczny
< 8 Niedostateczny
b) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 5)
Punktacja i ocena:
25-27 Bardzo dobry
22-24 Dobry plus
19-21 Dobry
16-18 Dostateczny plus
13-15 Dostateczny
12 i mniej Niedostateczny
c) esej (załącznik nr 6)
6. Test końcowy (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów i zajęć praktycznych;
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
Śródroczna praktyka zawodowa odbywa się w Szpitalu Uniwersyteckim i prowadzona jest przez mentorów zgodnie z Regulaminem odbywania praktyk zawodowych.
Terminy praktyki zawodowej są zgodne z planami studiów i nie kolidują z zajęciami przewidzianymi w rozkładach zajęć dydaktycznych.
Nadzór nad przebiegiem praktyki pełni opiekun dydaktyczny oraz wydziałowy koordynator praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Kaczmarski M., Piskorz-Ogórek K. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne Help-Med, Kraków 2014
2. Kózka M., Płaszewska-Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008..
3. Pawlaczyk B. (red.): Pielęgniarstwo pediatryczne. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2014.
4. Woynarowska B. (red.) Profilaktyka w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008.
5. Zarzycka D., Emeryk A., Pediatria i Pielęgniarstwo Pediatryczne, PZWL, 2020
Literatura uzupełniająca
1. Aly M.: Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia. GWP, Gdańsk2002.
2. Barczykowska E., Ślusarz R. (red.): Metoda studium przypadku w pielęgniarstwie pediatrycznym – wybrane zagadnienia z neuropediatrii. Wyd. Continuo, Wrocław 2012.
3. Cepuch G., Perek M.: Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2012.
4. Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007.
5. Formański J.: Psychologia. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2003.
6. Kaciński M. (red.): Neuropediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007.
7. Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009.
8. Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009.
9. Maciarz A.: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2006.
10. Obuchowicz A. (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007.
11. de Walden-Gałuszko K. (red.): Podstawy opieki paliatywnej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2004.
W cyklu 2023/24:
Literatura uzupełniająca 1. Aly M.: Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia. GWP, Gdańsk2002. 2. Barczykowska E., Ślusarz R. (red.): Metoda studium przypadku w pielęgniarstwie pediatrycznym – wybrane zagadnienia z neuropediatrii. Wyd. Continuo, Wrocław 2012. 3. Cepuch G., Perek M.: Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2012. 4. Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. 5. Formański J.: Psychologia. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2003. 6. Kaciński M. (red.): Neuropediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. 7. Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009. 8. Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009. 9. Maciarz A.: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2006. 10. Obuchowicz A. (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. 11. de Walden-Gałuszko K. (red.): Podstawy opieki paliatywnej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2004.
|
W cyklu 2024/25:
Literatura uzupełniająca 1. Aly M.: Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia. GWP, Gdańsk2002. 2. Barczykowska E., Ślusarz R. (red.): Metoda studium przypadku w pielęgniarstwie pediatrycznym – wybrane zagadnienia z neuropediatrii. Wyd. Continuo, Wrocław 2012. 3. Cepuch G., Perek M.: Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2012. 4. Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. 5. Formański J.: Psychologia. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2003. 6. Kaciński M. (red.): Neuropediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. 7. Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009. 8. Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009. 9. Maciarz A.: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2006. 10. Obuchowicz A. (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. 11. de Walden-Gałuszko K. (red.): Podstawy opieki paliatywnej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2004.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: