Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Podstawowa opieka zdrowotna 1800-PO2-NZPOZC-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, samokształcenia, zajęć praktycznych oraz praktyki zawodowej. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z strukturą, założeniami oraz zadaniami podstawowej opieki zdrowotnej; poszczególnymi formami organizacyjnymi świadczonych usług przez położne poz. Wykłady również uwzględniają demograficzne i społeczne przemiany dotyczące współczesnych rodzin polskich, uwarunkowania zdrowia i choroby w rodzinie oraz zdrowotne i społeczne problemy rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin dysfunkcyjnych.
Ćwiczenia pozwolą studentowi na poznanie uregulowań prawnych dotyczących funkcjonowania poz oraz zasad kontraktowania świadczeń w poz, a także dokumentacji medycznej obowiązującej w poz. Poza tym ćwiczenia poświęcone są omówieniu specyfiki procesu pielęgnowania jako podstawowej metody pracy w praktyce położnej oraz opieki zdrowotnej nad kobietą i dzieckiem w poz.
Samokształcenie ma za zadanie przygotowanie studenta do samodzielnego zdobywania wiedzy teoretycznej i wykorzystania jej w działaniach praktycznych.
Zajęcia praktyczne oraz praktyka zawodowa mają za zadanie przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, rozumienia istoty pracy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Metoda oceny: test jednokrotnego wyboru.
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
60% prawidłowych odpowiedzi- zaliczenie-3
70% prawidłowych odpowiedzi - zaliczenie -3,5
80% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,0
90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,5
>90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie -5,0.
Ćwiczenia:
Metoda oceny: test jednokrotnego wyboru.
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
60% prawidłowych odpowiedzi- zaliczenie-3
70% prawidłowych odpowiedzi - zaliczenie -3,5
80% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,0
90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,5
>90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie -5,0.
Zajęcia praktyczne:
Metoda oceny: praktyczne wykonanie zadania
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
- metoda oceny:
Realizacja edukacji przedporodowej lub procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w podstawowej opiece zdrowotnej na optymalnym poziomie
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
- ustalenie indywidualnego planu opieki podopiecznej w warunkach domowych i jej rodziny
- zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjentki oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie
- zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjentki oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy
- zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjentki oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjentki, jej rodziny i dla samego studenta
- brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjentki oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla pacjentki, rodziny i innych
Praktyka zawodowa:
Metoda oceny:
Realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki pielęgniarskiej w podstawowej opiece zdrowotnej na optymalnym poziomie
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
- ustalenie indywidualnego planu opieki podopiecznego w warunkach domowych i jego rodziny
- zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie
- zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy
- zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjenta, jego rodziny i dla samego studenta
- brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla pacjenta, rodziny i innych
Samokształcenie:
- zaliczenie- student przygotował artykuły nt. wskazanych zagadnień i uczestniczył w dyskusji
- brak zaliczenia - student nie przygotował wyczerpująco opracowania zagadnień, nie włączał się do dyskusji
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa (80 godz.) jest realizowana w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej (gabinet/praktyka położnej poz, poradnia dla dzieci
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Ślusarska B., Marcinowicz L., Kocka K.: Pielęgniarstwo ro-dzinne i opieka środowiskowa, PZWL, Warszawa 2019
2. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdro-wotnej, tom I. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2010, wydanie II.
3. Nowacka A.,Kabala A., Pawłowska E.: POZ w Polsce - struktura, zadania, funkcje, PZWL, 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie POZ oraz wyko-nywanie zawodu położnej.
2. Łepecka-Klusek C.: Pielęgniarstwo we współczesnym
położnictwie i ginekologii. PZWL, Warszawa 2019.
3. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2009.
4. Bręborowicz G.: Położnictwo: podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2018.
5. Latkowski B, Godycki-Ćwirko M., Lukas W.: Medycyna rodzinna. PZWL, Warszawa 2017.
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2025/26:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: