Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Chirurgia:Pielęgniarstwo chirurgiczne
1800-PO2-NZPO-S1
Wykłady mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu specyfiki postępowania z chorym leczonym w oddziale chirurgicznym.
Zajęcia praktyczne mają na celu nabycie nowych i doskonalenie już posiadanych umiejętności samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarskiej, planowania i wdrażania planu opieki pielęgniarskiej w odniesieniu do chorych chirurgicznych.
Praktyki zawodowe mają na celu opanowanie samodzielności i utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i czynności pielęgnacyjnych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb pielęgnacyjnych pacjentów w okresie okołooperacyjnym oraz określaniu zasobów niezbędnych do ich realizacji i zaspokojenia.
Samokształcenie ma na celu rozwijanie zainteresowań poprzez studiowanie literatury, czasopism zawodowych, korzystanie z internetu, udział w konferencjach, kołach pielęgniarek chirurgicznych.
W cyklu 2022/23:
Wykłady mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu specyfiki postępowania z chorym leczonym w oddziale chirurgicznym. Zajęcia praktyczne mają na celu nabycie nowych i doskonalenie już posiadanych umiejętności samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarskiej, planowania i wdrażania planu opieki pielęgniarskiej w odniesieniu do chorych chirurgicznych. Praktyki zawodowe mają na celu opanowanie samodzielności i utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i czynności pielęgnacyjnych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb pielęgnacyjnych pacjentów w okresie okołooperacyjnym oraz określaniu zasobów niezbędnych do ich realizacji i zaspokojenia. Samokształcenie ma na celu rozwijanie zainteresowań poprzez studiowanie literatury, czasopism zawodowych, korzystanie z internetu, udział w konferencjach, kołach pielęgniarek chirurgicznych.
|
W cyklu 2023/24:
Wykłady mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu specyfiki postępowania z chorym leczonym w oddziale chirurgicznym. Zajęcia praktyczne mają na celu nabycie nowych i doskonalenie już posiadanych umiejętności samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarskiej, planowania i wdrażania planu opieki pielęgniarskiej w odniesieniu do chorych chirurgicznych. Praktyki zawodowe mają na celu opanowanie samodzielności i utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i czynności pielęgnacyjnych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb pielęgnacyjnych pacjentów w okresie okołooperacyjnym oraz określaniu zasobów niezbędnych do ich realizacji i zaspokojenia. Samokształcenie ma na celu rozwijanie zainteresowań poprzez studiowanie literatury, czasopism zawodowych, korzystanie z internetu, udział w konferencjach, kołach pielęgniarek chirurgicznych.
|
W cyklu 2024/25:
Wykłady mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu specyfiki postępowania z chorym leczonym w oddziale chirurgicznym. Zajęcia praktyczne mają na celu nabycie nowych i doskonalenie już posiadanych umiejętności samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarskiej, planowania i wdrażania planu opieki pielęgniarskiej w odniesieniu do chorych chirurgicznych. Praktyki zawodowe mają na celu opanowanie samodzielności i utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i czynności pielęgnacyjnych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb pielęgnacyjnych pacjentów w okresie okołooperacyjnym oraz określaniu zasobów niezbędnych do ich realizacji i zaspokojenia. Samokształcenie ma na celu rozwijanie zainteresowań poprzez studiowanie literatury, czasopism zawodowych, korzystanie z internetu, udział w konferencjach, kołach pielęgniarek chirurgicznych.
|
W cyklu 2025/26:
Wykłady mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu specyfiki postępowania z chorym leczonym w oddziale chirurgicznym. Zajęcia praktyczne mają na celu nabycie nowych i doskonalenie już posiadanych umiejętności samodzielnego formułowania diagnozy pielęgniarskiej, planowania i wdrażania planu opieki pielęgniarskiej w odniesieniu do chorych chirurgicznych. Praktyki zawodowe mają na celu opanowanie samodzielności i utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i czynności pielęgnacyjnych niezbędnych do rozpoznawania potrzeb pielęgnacyjnych pacjentów w okresie okołooperacyjnym oraz określaniu zasobów niezbędnych do ich realizacji i zaspokojenia. Samokształcenie ma na celu rozwijanie zainteresowań poprzez studiowanie literatury, czasopism zawodowych, korzystanie z internetu, udział w konferencjach, kołach pielęgniarek chirurgicznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
- konsultacje w zakresie samokształcenia: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 3
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 40 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych i praktyk: 5 godzin
- konsultacje w zakresie samokształcenia: 2 godziny
- samokształcenie: 15 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 3 = 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 145 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 3 = 18 godzin (0,72 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych śródrocznych: 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
80 godzin, co odpowiada 3,2 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wyjaśnia zasady udzielania pierwszej pomocy w oparzeniach i sposoby pielęgnowania rany oparzeniowej (D.W47);
W2: Analizuje czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne i profilaktykę zakażeń chirurgicznych (D.W51);
W3: Różnicuje zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz specyfikę pracy na bloku operacyjnym, a także zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom (D.W52);
W4: Przedstawia zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową oraz pacjentem objętym terapią żywieniową (D.W53);
W5: Interpretuje zasady postępowania z kobietą ciężarną z urazem, zakażeniem tkanek miękkich i chorobami chirurgicznymi (D.W54).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi planować opiekę nad pacjentem w przebiegu chorób chirurgicznych, rozpoznawać wczesne i późne powikłania po zabiegach operacyjnych i zapobiegać im oraz pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową (D.U43);
U2: Potrafi prowadzić intensywną opiekę pooperacyjną (D.U44).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2);
K3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3);
K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K5: Ma nawyk zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);
K6: Wykazuje zdolność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6);
K7: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
Zajęcia praktyczne:
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- pokaz
- instruktaż
- metody symulacyjne
Praktyki zawodowe:
- ćwiczenia kliniczne
- pokaz
- instruktaż
Samokształcenie:
- analiza piśmiennictwa
- uczenie wspomagane komputerem
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Rozpoczynając naukę opisywanego przedmiotu student powinien:
- posiadać wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
- wykazać się znajomością podstaw klinicznych chirurgii, tj. etiopatogenezy oraz podstawowych metod diagnostyki i leczenia wybranych chorób chirurgicznych (realizowane w ramach przedmiotu: Chirurgia);
- wykazać się znajomością podstawowych założeń opieki położniczej (realizowane w ramach przedmiotów: Podstawy opieki położniczej, Badania fizykalne, Promocja zdrowia).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wiedza (W1-W5, U1-U2)
Zaliczenie na ocenę (test pisemny; 0-30 pkt; >70%)
Punktacja Ocena
< 21 ndst
21-22 dst
23-24 dst+
25-26 db
27-28 db+
29-30 bdb
Umiejętności praktyczne (W1, W3-W4, U1-U2)
- demonstracja wykonywana w warunkach symulowanych
- demonstracja wykonywana w warunkach naturalnych
- realizacja zadania
Kompetencje społeczne (K1-K7)
- obserwacja przez opiekuna z kryteriami oceny
Ocena powyższych zgodnie z kryteriami zawartymi w dzienniczku umiejętności zawodowych studenta
Praktyki zawodowe
Śródroczne praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
Ścisło L. (red.)Pielęgniarstwo chirurgiczne. PZWL, Warszawa 2020.
Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne
Czasopismo: Leczenie Ran
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca: Ścisło L. (red.)Pielęgniarstwo chirurgiczne. PZWL, Warszawa 2020. Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne Czasopismo: Leczenie Ran
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca: Ścisło L. (red.)Pielęgniarstwo chirurgiczne. PZWL, Warszawa 2020. Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne Czasopismo: Leczenie Ran
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca: Ścisło L. (red.)Pielęgniarstwo chirurgiczne. PZWL, Warszawa 2020. Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne Czasopismo: Leczenie Ran
|
W cyklu 2025/26:
Literatura podstawowa: Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca: Ścisło L. (red.)Pielęgniarstwo chirurgiczne. PZWL, Warszawa 2020. Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne Czasopismo: Leczenie Ran
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: