Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Ginekologia i opieka ginekologiczna:Pielęgniarstwo ginekologiczne
1800-PO2-NZPGG-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, samokształcenia oraz zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi problemami ginekologicznymi, które towarzyszą kobietom przez całe życie. Omawiane są zagadnienia dotyczące roli położnej w zapewnieniu ciągłości opieki, przygotowaniu do prokreacji i problemom okresu przekwitania.
W ramach samokształcenia studenci zgłębiają wiedzę na temat inicjacji seksualnej, zaburzeń cyklu miesiączkowego, zakażeń układu płciowego oraz opieki nad pacjentką w okresie menopauzy. Przedstawiają również działania profilaktyczne w zakresie występowania nowotworów narządu rodnego i piersi.
Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, bazując na podstawowej wiedzy teoretycznej studentów, omawiane i wdrażane są zagadnienia i postępowania w praktyce ginekologicznej. Podczas zajęć realizowane są zadania w oparciu o rolę jaką położna pełni w zespole terapeutycznym. Studenci podczas zajęć wypełniają dokumentację pielęgniarską, medyczną, uczestniczą w codziennej pracy z chorą.
W cyklu 2022/23:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, samokształcenia oraz zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi problemami ginekologicznymi, które towarzyszą kobietom przez całe życie. Omawiane są zagadnienia dotyczące roli położnej w zapewnieniu ciągłości opieki, przygotowaniu do prokreacji i problemom okresu przekwitania. W ramach samokształcenia studenci zgłębiają wiedzę na temat inicjacji seksualnej, zaburzeń cyklu miesiączkowego, zakażeń układu płciowego oraz opieki nad pacjentką w okresie menopauzy. Przedstawiają również działania profilaktyczne w zakresie występowania nowotworów narządu rodnego i piersi. Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, bazując na podstawowej wiedzy teoretycznej studentów, omawiane i wdrażane są zagadnienia i postępowania w praktyce ginekologicznej. Podczas zajęć realizowane są zadania w oparciu o rolę jaką pielęgniarka pełni w zespole terapeutycznym. Studenci podczas zajęć wypełniają dokumentację pielęgniarską, medyczną, uczestniczą w codziennej pracy z chorą.
|
W cyklu 2023/24:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, samokształcenia oraz zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi problemami ginekologicznymi, które towarzyszą kobietom przez całe życie. Omawiane są zagadnienia dotyczące roli położnej w zapewnieniu ciągłości opieki, przygotowaniu do prokreacji i problemom okresu przekwitania. W ramach samokształcenia studenci zgłębiają wiedzę na temat inicjacji seksualnej, zaburzeń cyklu miesiączkowego, zakażeń układu płciowego oraz opieki nad pacjentką w okresie menopauzy. Przedstawiają również działania profilaktyczne w zakresie występowania nowotworów narządu rodnego i piersi. Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, bazując na podstawowej wiedzy teoretycznej studentów, omawiane i wdrażane są zagadnienia i postępowania w praktyce ginekologicznej. Podczas zajęć realizowane są zadania w oparciu o rolę jaką pielęgniarka pełni w zespole terapeutycznym. Studenci podczas zajęć wypełniają dokumentację pielęgniarską, medyczną, uczestniczą w codziennej pracy z chorą.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15h
- udział w zajęciach praktycznych: 60h (10h w CSM)
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 3h
- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego:3+2= 5h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 83 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15h
-udział w zajęciach praktycznych: 60h (10 h w CSM)
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 3h
-przygotowanie samokształcenia: 12h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 3h
-przygotowanie i udział w zaliczeniu: 8+2=10h
-przygotowanie do zajęć praktycznych: 2 h
- przygotowanie do zajęć w CSM : 2 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 107 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS + 1 punkt ECTS związany z uczestnictwem w praktykach zawodowych.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 8 + 2 =10 h (0,4 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,4 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 60 godzin (10h w CSM)
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 40 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 h , co odpowiada 1 punktowi ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1.Opisuje rolę położnej w opiece prekoncepcyjnej (D.W27.)
W2. Omawia postępowanie diagnostyczne, lecznicze i pielęgnacyjne u pacjentek ze stanami zapalnymi narządów rodnych, chorobami przenoszonymi drogą płciową, zaburzeniami statyki narządu rodnego i wysiłkowym nietrzymaniem moczu (D.W30.)
W3. Wyjaśnia zasady postępowania z pacjentką przed przeprowadzeniem zabiegów ginekologicznych i po ich przeprowadzeniu, a także rolę i zadania położnej w tym zakresie (D.W31.)
W4. Uzasadnia udział położnej w badaniach diagnostycznych pacjentek z chorobami ginekologicznymi i ze zmianami w gruczole piersiowym (D.W33.)
W5. Wymienia zasady i programy profilaktyki chorób nowotworowych narządu rodnego i piersi (D.W36.)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1. Przygotowuje kobietę i jej partnera do funkcji prokreacyjnej i do rodzicielstwa oraz prowadzi edukację w zakresie antykoncepcji dostosowując odpowiednią metodę do sytuacji zdrowotnej i oczekiwań pary (D.U26.)
U2. Prowadzi działania edukacyjne w zakresie naturalnych metod regulacji poczęć oraz w zakresie środków antykoncepcyjnych (D.U27.)
U3. Planuje i sprawuje opiekę nad kobietą i jej partnerem w okresie prekoncepcyjnym (D.U29.)
U4. Rozpoznaje choroby gruczołu piersiowego oraz edukuje pacjentkę w zakresie samobadania i samoobserwacji (D.U31.)
U5. Rozpoznaje zaburzenia statyki narządu rodnego oraz uczestniczy w leczeniu i profilaktyce nietrzymania moczu (D.U33.)
U6. Przygotowuje pacjentkę do zabiegów operacyjnych ginekologicznych drogą brzuszną i pochwową, układa plan opieki po zabiegu; przygotowuje do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych, we współpracy z rodziną pacjentki (D.U35.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1: Odnosi się do pacjentów z szacunkiem (K.1.)
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2.)
K3: Akceptuje potrzebę standardów etycznych (K.3.)
K4: Współpracuje z członkami zespołu interdyscyplinarnego (K.5.)
K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K.7.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
Zajęcia praktyczne:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Praktyka zawodowa:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- obserwacji
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przystępując do realizacji zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, w szczególności anatomii układu rozrodczego, narządów płciowych męskich i żeńskich, budowy miednicy kostnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, zajęciach praktycznych, praktykach zawodowych oraz oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę samokształcenia, nienaganna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja wykładowcy: K1-K5 (0-10 punktów, >50%),
1. Zaliczenie - kolokwium z wykładów (test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia)
Wiedza: W1- W5,
Punktacja i ocena:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
2.Zajęcia praktyczne - realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki pielęgniarskiej (załącznik nr 1, 0-21 punktów).
Punktacja i ocena:
20-21 Bardzo dobry
18-19 Dobry plus
16-17 Dobry
14-15 Dostateczny plus
12-13 Dostateczny
11 i <11 Niedostateczny
3. Realizacja samokształcenia w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej:
a) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 2)
Punktacja i ocena:
25-27 Bardzo dobry
22-24 Dobry plus
19-21 Dobry
16-18 Dostateczny plus
13-15 Dostateczny
12 i mniej Niedostateczny
b) esej (załącznik nr 3).
4. Zaliczenie z oceną przedmiotu- test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W5 (min.60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy.
Punktacja i ocena:
60 % - 70% = 3,0
71% – 75% = 3,5
76% – 85% = 4,0
86% – 90% = 4,5
91% – 100% = 5,0.
Praktyki zawodowe
40 h (praktyka zawodowa - wakacyjna) jest realizowana w placówkach szpitalnych
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1.Wicherek Ł., Breborowicz GH., Kojs Z. (red.), Ginekologia onkologiczna, PZWL, Warszawa 2016
2.Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2020
3.Łepecka-Klusek C., Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016
4.Rabiej M., Dmoch - Gajzlerska E.: Opieka położnej w ginekologii i onkologii ginekologicznej. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016
5.Koper A., Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
1.Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa
2. Nowicki A., Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009
3.Markowska J., Ginekologia onkologiczna –tom 1 i 2, Wyd. Urban i Partner, Wrocław 2006
4.Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007
5. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).
6. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
7. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w ginekologii, Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
W cyklu 2022/23:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1.Wicherek Ł., Breborowicz GH., Kojs Z. (red.), Ginekologia onkologiczna, PZWL, Warszawa 2016 2.Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2020 3.Łepecka-Klusek C., Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016 4.Rabiej M., Dmoch - Gajzlerska E.: Opieka położnej w ginekologii i onkologii ginekologicznej. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 5.Koper A., Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1.Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2. Nowicki A., Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009 3.Markowska J., Ginekologia onkologiczna –tom 1 i 2, Wyd. Urban i Partner, Wrocław 2006 4.Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007 5. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). 6. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. 7. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w ginekologii, Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
|
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1.Wicherek Ł., Breborowicz GH., Kojs Z. (red.), Ginekologia onkologiczna, PZWL, Warszawa 2016 2.Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2020 3.Łepecka-Klusek C., Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016 4.Rabiej M., Dmoch - Gajzlerska E.: Opieka położnej w ginekologii i onkologii ginekologicznej. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 5.Koper A., Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1.Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2. Nowicki A., Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009 3.Markowska J., Ginekologia onkologiczna –tom 1 i 2, Wyd. Urban i Partner, Wrocław 2006 4.Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007 5. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). 6. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. 7. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w ginekologii, Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: