Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Położnictwo i opieka położnicza:Położnictwo
1800-PO2-NZPD-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów.
Wykłady:
Wykłady mają za zadanie pogłębienie i utrwalenie wiedzy z zakresu postępowania położnej w profilaktyce i czynnościach diagnostyczno-leczniczych w przypadku powikłanego przebiegu ciąży, porodu i połogu oraz występowania chorób wynikających z reakcji organizmu kobiety na ciążę i chorób nie położniczych. Uzyskanie wiedzy na temat zasad poradnictwa genetycznego i zakres diagnostyki wewnątrzmacicznej płodu. Uzyskanie wiedzy na temat technik wspomaganego rozrodu i zasad monitorowania ciąży po zapłodnieniu pozaustrojowym.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10h
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 1h
-przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,48 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 10h
-przygotowanie samokształcenia: 1h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 1h
-przygotowanie do wykładów: 1h
-przygotowanie i udział do zaliczenia: 2h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 2h (0,1ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,1 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W1: Zna i rozumie etiologię, patogenezę, metody diagnostyczne, leczenie i postępowanie pielęgnacyjno-położnicze w patologicznym przebiegu ciąży i połogu (D.W10)
W2: Zna i rozumie zasady monitorowania i metody oceny dobrostanu płodu w ciąży o przebiegu fizjologicznym, o nieprawidłowym czasie trwania oraz w wybranych stanach klinicznych matki i płodu, a także wydolności łożyska, oraz udział położnej w procesie diagnostyki w okresie okołoporodowym (D.W11)
W3: Zna i rozumie rekomendacje, wytyczne i algorytm postępowania diagnostycznego i profilaktyczno-leczniczego oraz standardy sprawowania opieki położniczej nad kobietą ciężarną, kobietą rodzącą, kobietą w okresie połogu oraz patomechanizm, diagnostykę i sposoby terapii w przebiegu ciąży, porodu i połogu w przypadku współistnienia chorób niepołożniczych, chorób wynikających z reakcji organizmu kobiety na ciążę oraz zaburzeń psychicznych (D.W12)
W4: Zna i rozumie udział położnej w profilaktyce i czynnościach diagnostyczno-leczniczych w przypadku powikłanego przebiegu ciąży, porodu i połogu oraz występowania chorób wynikających z reakcji organizmu kobiety na ciążę i chorób nie położniczych (D.W13.)
W5: Zna i rozumie wskazania do poradnictwa genetycznego i zakres diagnostyki wewnątrzmacicznej płodu (D.W20)
W6: Zna i rozumie techniki wspomaganego rozrodu i zasady monitorowania ciąży po zapłodnieniu pozaustrojowym (D.W21)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent:
U1: Potrafi rozpoznawać i eliminować czynniki ryzyka w przebiegu ciąży i połogu, a w razie konieczności zapewniać pacjentce i jej dziecku opiekę specjalistów (D.U15)
U2: Potrafi ustalać indywidualny plan opieki prenatalnej w odniesieniu do kobiety ciężarnej, a w razie konieczności dokonywać jego modyfikacji (D.U16)
U3: Umie wdrażać standardy dotyczące opieki nad kobietą ciężarną z zagrożeniem porodu przedwczesnego i w przebiegu porodu przedwczesnego (D.U18)
U4: Potrafi rozpoznawać ciążę na podstawie objawów domyślnych, prawdopodobnych i pewnych (D.U21)
U5: Potrafi monitorować stan matki i dziecka oraz zapewniać wsparcie w sytuacji ciężkiej choroby lub wady noworodka, poronienia, urodzenia dziecka martwego, niezdolnego do życia lub z urazem okołoporodowym (D.U24)
Metody dydaktyczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1: Gotów jest do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla (K.1.)
K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2.)
K3: Gotów jest do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3.)
K4: Gotów jest do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (K.4.)
Wymagania wstępne
W zakresie wiedzy: znajomość zagadnień z zakresu anatomii, fizjologii, patologii, embriologii i genetyki, farmakologii, podstaw opieki położniczej i technik położniczych i prowadzenia porodu oraz etyki zawodu położnej.
W zakresie umiejętności: umiejętności uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów
W zakresie kompetencji społecznych: umiejętność komunikacji z pacjentką i jej rodziną.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach oraz oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę samokształcenia, nienaganna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja wykładowcy: K1-K7 (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów: K1-K7(0-10 punktów, >50%).
1. Zaliczenie wykładów - test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W6, U1-U6.
(min.60% prawidłowych odpowiedzi na zaliczenie).
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy.
2. Realizacja samokształcenia w formie prezentacji multimedialnej:
a) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 1)
Punktacja i ocena:
25-27 Bardzo dobry
22-24 Dobry plus
19-21 Dobry
16-18 Dostateczny plus
13-15 Dostateczny
12 i mniej Niedostateczny
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1.Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
3. Bręborowicz GH (red.) Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011.
2. Dudenhausen JW, Pschyrembel W. Położnictwo praktyczne i operacje położnicze. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
3. Bręborowicz GH. (red.) Ciąża wysokiego ryzyka. Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 2010.
4 Dębski R. (red.). Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska, Warszawa 2012.
8. Łepecka-Klusek C. (red.) Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2020, wydanie 2.
5. Bień A. (red.) Opieka nad kobietą ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
6. Oleszczuk J, i wsp. Rekomendacje postępowania w najczęstszych powikłaniach ciąży i porodu. Wydawnictwo BiFolium, Lublin 2002.
7.Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).
8. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: