Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne: Pediatria 1800-PO2-NZP-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i samokształcenia. Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy na temat różnic morfologiczno-fizjologicznych organizmu człowieka dorosłego i dziecka w różnych okresach jego rozwoju, zasad postępowania terapeutycznego w najczęściej występujących chorobach układu oddechowego, moczowego, nerwowego, pokarmowego, chorobach alergicznych, zakaźnych, metabolicznych, stanach niedoborowych u dzieci. Poznaniu nowoczesnych metod diagnostycznych i terapeutycznych w pediatrii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia u dzieci.
Samokształcenie obejmuje tematykę w zakresie najczęstszych przyczyn występowania zaburzeń rozwoju u dziecka w róznym etapie jego zycia..
W cyklu 2022/23:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i samokształcenia. Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy na temat różnic morfologiczno-fizjologicznych organizmu człowieka dorosłego i dziecka w różnych okresach jego rozwoju, zasad postępowania terapeutycznego w najczęściej występujących chorobach układu oddechowego, moczowego, nerwowego, pokarmowego, chorobach alergicznych, zakaźnych, metabolicznych, stanach niedoborowych u dzieci. Poznaniu nowoczesnych metod diagnostycznych i terapeutycznych w pediatrii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia u dzieci. |
W cyklu 2023/24:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i samokształcenia. Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy na temat różnic morfologiczno-fizjologicznych organizmu człowieka dorosłego i dziecka w różnych okresach jego rozwoju, zasad postępowania terapeutycznego w najczęściej występujących chorobach układu oddechowego, moczowego, nerwowego, pokarmowego, chorobach alergicznych, zakaźnych, metabolicznych, stanach niedoborowych u dzieci. Poznaniu nowoczesnych metod diagnostycznych i terapeutycznych w pediatrii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia u dzieci. |
W cyklu 2024/25:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i samokształcenia. Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy na temat różnic morfologiczno-fizjologicznych organizmu człowieka dorosłego i dziecka w różnych okresach jego rozwoju, zasad postępowania terapeutycznego w najczęściej występujących chorobach układu oddechowego, moczowego, nerwowego, pokarmowego, chorobach alergicznych, zakaźnych, metabolicznych, stanach niedoborowych u dzieci. Poznaniu nowoczesnych metod diagnostycznych i terapeutycznych w pediatrii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia u dzieci. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- biograficzna
- okrągłego stołu
- seminaryjna
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem otrzymania zaliczenia przedmiotu jest:
1. 100% frekwencja na wykładach . Pozytywna postawa studenta.
2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.
3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1 (0-10 punktów, >50%).
4. Ocena przez kolegów: K1 (0-10 punktów, >50%)
5. Oddanie wykładowcy własnego opracowania w wybranej tematyce w ramach samokształcenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Kaczmarski M., Piskorz-Ogórek K. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne Help-Med, Kraków 2014
2. Woynarowska B. (red.) Profilaktyka w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008.
3. Zarzycka D., Emeryk A., Pediatria i Pielęgniarstwo Pediatryczne, PZWL, 2020
Literatura uzupełniająca
1 Milanowski A. , Jenson H. , Richard K., Behrman R., Kliegman R. Pediatria Tom 1,2 Edra Urban & Partner, Wrocław 2012
2 Aly M.: Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia. GWP, Gdańsk2002.
3 Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007.
4 Formański J.: Psychologia. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2003.
5 Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009.
6 Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009.
7 Maciarz A.: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2006.
8 Obuchowicz A. (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: