Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Choroby wewnętrzne
1800-PO2-NZCW-S1
Choroby wewnętrzne to jeden z czterech najważniejszych działów medycyny.
Wykłady mają za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi jednostkami chorobowymi z dziedziny chorób wewnętrznych.
W trakcie seminariów zwracana będzie uwaga na te jednostki chorobowe, które szczególnie często występują u kobiet w ciąży.
Zajęcia praktyczne poświęcone będą praktycznemu zaznajomieniu się z objawami tych chorób, ich przebiegiem , diagnostyką,zasadami leczenia i rokowaniem.
W trakcie samokształcenia studenci dogłębnie poznają kilka jednostek chorobowych z dziedziny chorób wewnętrznych, które najczęściej występują u ciężarnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: (z zastosowaniem metod kształcenia na odległość) 10 godzin
- konsultacje 2 godziny
- zaliczenie 2 godziny
- Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
14 godziny, co odpowiada 0,56 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w wykładach: 10 godzin
- samokształcenie
- w tym przygotowanie do zajęć 7 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 3 godziny
- konsultacje 2 godziny
- zaliczenie 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia: 1 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada
1 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 11 godzin
(0,44 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W1: Wyjaśnia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowania oraz zasady opieki pielęgniarskiej w najczęstszych chorobach układów i narządów organizmu (D.W48)
W2: Wyjaśnia rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania oraz zasady wykonywania badania elektrokardiograficznego (D.W49)
W3: Zna właściwości grup leków oraz ich działanie na układy i narządy organizmu pacjenta z różnymi chorobami, a także w zależności od jego wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania (D.W50)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Umie rozpoznawać problemy zdrowotne i planować opiekę nad pacjentem w przebiegu najczęściej występujących chorób wewnętrznych (D.U40)
U2: Umie rozpoznawać wskazania do wykonania badań diagnostycznych i wystawiać skierowanie na wykonanie określonych badań diagnostycznych oraz wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu (D.U41)
U3: Umie przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w porozumieniu z lekarzem albo na jego zlecenie (D.U42)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K.2. przestrzegania praw pacjenta;
K.3. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• analiza przypadków
Samokształcenie
Na podstawie polecanej literatury
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Wymagania wstępne
podstawowa wiedza z anatomii i fizjologii człowieka
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Test końcowy obejmuje treści z: wykładów oraz tematów zadanych w ramach samokształcenia
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Test pisemny w warunkach Sali, w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań na Covid 19, Test na platformie Moodle
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Gajewski P, Szczeklik A, Choroby Wewnętrzne, Kraków 2018, wyd.9,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: