Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Ginekologia i opieka ginekologiczna: Ginekologia
1800-PO2-NSG-S1
Wykłady:
Wykłady mają za zadanie zdobycie wiedzy z zakresu postępowania profilaktycznego w ginekologii. Omawiane jest także rozpoznawanie i postępowanie w przebiegu chorób ginekologicznych, a także podstawowe zagadnienia z zakresu onkologii ginekologicznej.
Samokształcenie ma na celu przygotowanie do edukacji kobiet dotyczącej chorób ginekologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10h
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 1h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w wykładach: 10h
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 1h
-przygotowanie samokształcenia: 2h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 h (0,2 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,2 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Zna i rozumie zmiany zachodzące w organizmie kobiety w różnych okresach jej życia i nieprawidłowości w budowie narządów płciowych (D.W23)
W2: Zna i rozumie prawidłowy przebieg cyklu miesiączkowego i jego zaburzenia (D.W24)
W3: Zna i rozumie naturalne metody regulacji poczęć i rodzaje antykoncepcji (D.W25)
W4: Zna i rozumie granice norm i patologii seksualnych oraz zaburzenia seksualne występujące u kobiet w okresie rozrodczym (D.W26. )
W5: Zna i rozumie cele i zasady opieki prekoncepcyjnej oraz rolę położnej w opiece prekoncepcyjnej (D.W27)
W6: Zna i rozumie czynniki wpływające na płodność kobiety i mężczyzny oraz metody diagnozowania i leczenia niepłodności. (D.W28. )
W7: Zna i rozumie postępowanie diagnostyczne, lecznicze i pielęgnacyjne u pacjentek ze stanami zapalnymi narządów rodnych, chorobami przenoszonymi drogą płciową, zaburzeniami statyki narządu rodnego i wysiłkowym nietrzymaniem moczu. (D.W30)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Potrafi przygotowywać kobietę i jej partnera do funkcji prokreacyjnej i do rodzicielstwa oraz prowadzić edukację w zakresie właściwych zachowań prekoncepcyjnych (D.U26)
U2:Potrafi prowadzić działania edukacyjne w zakresie naturalnych metod regulacji poczęć oraz w zakresie środków antykoncepcyjnych; (D.U27)
U3: Potrafi sprawować opiekę ginekologiczną nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia ( D.U28)
U4: Potrafi planować i sprawować opiekę nad kobietą i jej partnerem w okresie prekoncepcyjnym i w przypadku wystąpienia problemu niepłodności (D.U29
U5: Potrafi planować i sprawować opiekę nad pacjentami doświadczającymi niepowodzeń w prokreacji i nad rodziną obciążoną chorobami genetycznymi (D.U30)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K.1:Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1);
K.2: Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta(K.2);
K.3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem(K.3);
K.4. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (K.4);
K.5: Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K6);
K.6: Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.67);
K.7: Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7);
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela K1-K7(0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów K1-K7(0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie wykładów (W1-W7, U1-U5),test pisemny (MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi poniżej w jednostce prowadzącej studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Realizacja samokształcenia w formie eseju W1-W2, U1-U5. Kryteria oceny w załączniku nr 1.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej
3. Bręborowicz GH (red.) Położnictwo i ginekologia. Repetytorium. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Bręborowicz GH. Nowak-Markwitz E. Rechberger T. Sytuacje kliniczne w ginekologii, onkologii ginekologicznej i uroginekologii. PZWL, 2018.
2. Dębski R. (red.). Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska, Warszawa 2012.
3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
W cyklu 2022/23:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej 3. Bręborowicz GH (red.) Położnictwo i ginekologia. Repetytorium. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca:
1. Bręborowicz GH. Nowak-Markwitz E. Rechberger T. Sytuacje kliniczne w ginekologii, onkologii ginekologicznej i uroginekologii. PZWL, 2018. 2. Dębski R. (red.). Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska, Warszawa 2012. 3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
|
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej 3. Bręborowicz GH (red.) Położnictwo i ginekologia. Repetytorium. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca:
1. Bręborowicz GH. Nowak-Markwitz E. Rechberger T. Sytuacje kliniczne w ginekologii, onkologii ginekologicznej i uroginekologii. PZWL, 2018. 2. Dębski R. (red.). Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska, Warszawa 2012. 3. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: