Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Organizacja pracy położnej
1800-PO2-NPOP-S1
Cele dydaktyczne przedmiotu:
W trakcie wykładów zostaną omówione następujące zagadnienia: Pojęcie stanowiska pracy, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności położnej; przepisy prawa dotyczące czasu pracy, pracy zmianowej, rozkładu czasu pracy i obciążenia na stanowiskach położniczych; podstawowe metody organizacji opieki położniczej i ich znaczenie dla jakości tej opieki. Planowanie pracy własnej i podległego personelu; możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego; problematykę jakości w opiece zdrowotnej. Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu i zapoznaniu studenta z :Projektowaniem położniczego stanowiska pracy, zakresem obowiązków , uprawnień i odpowiedzialności. Metodami organizacji pracy własnej i zespołowej w praktyce położniczej. Analizą środowiska pracy- zagrożenia, wypadki przy pracy, choroby zawodowe. Standardami i procedurami w opiece położniczej. Planowaniem rozwoju zawodowego na stanowisku położnej. Organizowaniem pracy własnej; marketingiem usług położniczych. Procesem adaptacji zawodowej.
Samokształcenie ma za zadanie rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania przez studenta wiadomości, umiejętności i sprawności z zakresu organizacji pracy położnej.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 h
- udział w ćwiczeniach 20 h
- przeprowadzenie zaliczenia ćwiczeń i wykładów -5 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 1 punkowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15 h
-udział w ćwiczeniach: 20h
-samokształcenie : 15 h
-przygotowanie do wykładów: 5h
-przygotowanie do ćwiczeń: 5h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 5 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
-samokształcenie : 15 h
- przygotowanie do zaliczenia :5 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 h godzin , co odpowiada 1,5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie :
W1. pojęcie stanowiska pracy, zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności (C.W23);
W.2. regulacje prawne dotyczące czasu pracy, pracy zmianowej, rozkładu czasu pracy i obciążenia na stanowiskach pielęgniarki i położnej (C.W24);
W.3.podstawowe metody organizacji opieki położniczej i ich znaczenie dla jakości tej opieki (C.W25);
W.4. etapy planowania pracy własnej i podległego personelu (C.W26).;
W.5. możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego (C.W27);
W.6. problematykę jakości w opiece zdrowotnej (C.W28).
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1.monitoruje zagrożenia w pracy położnej oraz czynniki sprzyjające występowaniu chorób zawodowych i wypadków przy pracy (C.U35);
U.2. planuje własny rozwój zawodowy i rozwija umiejętności aktywnego poszukiwania pracy (C.U36);
U.3. współuczestniczy w opracowywaniu standardów i procedur praktyki położniczej oraz monitoruje jakość opieki położniczej (C.U37);
U.4.podejmuje decyzje dotyczące doboru metod pracy i współpracy w zespole (C.U38);
U.5. nadzoruje i ocenia pracę podległego zespołu ( C.U39).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K.1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1.);
K.2. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.2.);
K.3. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (K.3.);
K.4. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu(K.4);
K.5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych(K.5).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia
• ćwiczenia
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
• analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Przystępując do realizacji zajęć student powinien znać podstawy z zakresu nauk społecznych: psychologii, socjologii pedagogiki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach oraz oddanie w terminie samokształcenia.
-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),
-Test pisemny w warunkach sali wykładowej, w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań na Covid 19 Test na platformie Moodle.
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:
<75% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
2.Test końcowy obejmuje treści z: wykładów i ćwiczeń: W1-W6, U1-U5.
Zaliczenie samokształcenia zgodnie z kryteriami przypisanymi do zadania.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa
1) Ksykiewicz - Dorota A., Podstawy organizacji pracy pielęgniarskiej., wyd. Czelej, 2004 ;
2) D. Zarzycka, K_B. Ślusarska. Podstawy pielęgniarstwa Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2017
3) Dobska M., Dobski P.: Zarządzanie jakością w podmiotach leczniczych. Wolters Kluver.2012
4) Materiały przygotowane przez prowadzącego zajecia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: