Badania naukowe i rozwój praktyki położniczej:Praktyka położnicza w perspektywie międzynarodowej
1800-PO2-BNPP-S2
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów.
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z:
- procedurą uznawania kwalifikacji zawodowych położnych
w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich
Unii Europejskiej;
- systemami kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- systemami i współczesnymi kierunkami organizowania opieki położniczej;
- inicjatywami i strategiami międzynarodowymi dotyczącymi ochrony i promocji zdrowia kobiet;
- zasadami dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej.
W cyklu 2022/23:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów.
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z: - procedurą uznawania kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej; - systemami kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; - systemami i współczesnymi kierunkami organizowania opieki położniczej; - inicjatywami i strategiami międzynarodowymi dotyczącymi ochrony i promocji zdrowia kobiet; - zasadami dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej.
|
W cyklu 2023/24:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów.
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z: - procedurą uznawania kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej; - systemami kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; - systemami i współczesnymi kierunkami organizowania opieki położniczej; - inicjatywami i strategiami międzynarodowymi dotyczącymi ochrony i promocji zdrowia kobiet; - zasadami dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej.
|
W cyklu 2024/25:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów.
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z: - procedurą uznawania kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej; - systemami kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej; - systemami i współczesnymi kierunkami organizowania opieki położniczej; - inicjatywami i strategiami międzynarodowymi dotyczącymi ochrony i promocji zdrowia kobiet; - zasadami dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 20h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 3h
-przygotowanie do wykładów: 2h
-przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 10h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 10 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECT
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy zna i rozumie:
W1. procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych położnych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej (C.W9.);
W2. systemy kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego położnych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej (C.W10.);
W3. systemy i współczesne kierunki organizowania opieki położniczej (C.W11.);
W4. inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet (C.W12.);
W5. zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej (C.W13.).
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. analizować inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia kobiet w celu organizowania opieki nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia (C.U10.).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K1. krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych; (K.1.)
K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów; (K.2.)
K3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową. (K.3.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności krytycznej analizy regulacji prawnych dotyczących problematyki zawodowej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest 100% frekwencja na wykładach oraz zaliczenie na podstawie testu złożonego z 20 pytań jednokrotnego wyboru. Za prawidłową odpowiedź student otrzymuje 1 punkt, za błędną 0 punktów. Uzyskanie oceny pozytywnej z testu (udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań tj powyżej 17 punktów).
Efekty – C.W.9 do C.W.12 oraz C.U.9 i C.U.10
Kryteria oceny:
5,0 – student wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 91-100%
4,5 – student wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 83-90%
4,0 – student wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 76-82%
3,5 – student wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 69-75%
3.0 – student wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 60%-68%
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Test pisemny w warunkach Sali, w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań na Covid 19, Test na platformie Moodle.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Nursing and Midwifery strategic plan 2015-2019. Metro South Health. 2015; https://metrosouth.health.qld.gov.au/sites/default/files/nursing-widwifery-strat-plan-15-19.pdf (data dostępu: 21.07.2019);
2. DYREKTYWA 2005/36/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RAD z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych;
3. The nursing strategy for Canada. Advisory Committee on Health Human Resources. https://www.canada.ca/en/health-canada/services/health-care-system/reports-publications/nursing/nursing-strategy-canada.html (data dostępu: 21.07.2019);
4. Kilańska D: Strategia dla pielęgniarstwa. Analiza Przypadków w Pielęgniarstwie i Położnictwie 2017; 6: 15.
5. 18. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce; https://nipip.pl/wp-content/uploads/2018/01/dokument_strategia-rozwoju-pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce_do-wyslania.pdf (data dostępu: 17.06.2019);
6. Realizacja Celów Zrównoważonego rozwoju w Polsce. Raport 2018. http://unic.un.org.pl/files/259/Polska_VNR_20180615.pdf (data dostępu: 28.07.2019);
7. Wrońska I., Krajewska – Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Czelej, Lublin, 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. https://www.who.int/nursing-midwifery-resources/en/
2. https://www.icn.ch/ Andrews M, Brewer M, Buchan T, Denne A, Hammond J, Hardy G, Jacobs L, McKenzie;
3. L, West S. Implementation and sustainability of the nursing and midwifery standards for mentoring in the UK. Nurse Educ Pract. 2010 Sep;10(5):251-5;
4. Duffy K, Gillies A. Supervision and assessment: the new Nursing and Midwifery Council standards. Nurs Manag (Harrow). 2018 Jul 27;25(3):17-21.
W cyklu 2022/23:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Nursing and Midwifery strategic plan 2015-2019. Metro South Health. 2015; https://metrosouth.health.qld.gov.au/sites/default/files/nursing-widwifery-strat-plan-15-19.pdf (data dostępu: 21.07.2019); 2. DYREKTYWA 2005/36/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RAD z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych; 3. The nursing strategy for Canada. Advisory Committee on Health Human Resources. https://www.canada.ca/en/health-canada/services/health-care-system/reports-publications/nursing/nursing-strategy-canada.html (data dostępu: 21.07.2019); 4. Kilańska D: Strategia dla pielęgniarstwa. Analiza Przypadków w Pielęgniarstwie i Położnictwie 2017; 6: 15. 5. 18. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce; https://nipip.pl/wp-content/uploads/2018/01/dokument_strategia-rozwoju-pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce_do-wyslania.pdf (data dostępu: 17.06.2019); 6. Realizacja Celów Zrównoważonego rozwoju w Polsce. Raport 2018. http://unic.un.org.pl/files/259/Polska_VNR_20180615.pdf (data dostępu: 28.07.2019); 7. Wrońska I., Krajewska – Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Czelej, Lublin, 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. https://www.who.int/nursing-midwifery-resources/en/ 2. https://www.icn.ch/ Andrews M, Brewer M, Buchan T, Denne A, Hammond J, Hardy G, Jacobs L, McKenzie; 3. L, West S. Implementation and sustainability of the nursing and midwifery standards for mentoring in the UK. Nurse Educ Pract. 2010 Sep;10(5):251-5; 4. Duffy K, Gillies A. Supervision and assessment: the new Nursing and Midwifery Council standards. Nurs Manag (Harrow). 2018 Jul 27;25(3):17-21.
|
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Nursing and Midwifery strategic plan 2015-2019. Metro South Health. 2015; https://metrosouth.health.qld.gov.au/sites/default/files/nursing-widwifery-strat-plan-15-19.pdf (data dostępu: 21.07.2019); 2. DYREKTYWA 2005/36/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RAD z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych; 3. The nursing strategy for Canada. Advisory Committee on Health Human Resources. https://www.canada.ca/en/health-canada/services/health-care-system/reports-publications/nursing/nursing-strategy-canada.html (data dostępu: 21.07.2019); 4. Kilańska D: Strategia dla pielęgniarstwa. Analiza Przypadków w Pielęgniarstwie i Położnictwie 2017; 6: 15. 5. 18. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce; https://nipip.pl/wp-content/uploads/2018/01/dokument_strategia-rozwoju-pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce_do-wyslania.pdf (data dostępu: 17.06.2019); 6. Realizacja Celów Zrównoważonego rozwoju w Polsce. Raport 2018. http://unic.un.org.pl/files/259/Polska_VNR_20180615.pdf (data dostępu: 28.07.2019); 7. Wrońska I., Krajewska – Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Czelej, Lublin, 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. https://www.who.int/nursing-midwifery-resources/en/ 2. https://www.icn.ch/ Andrews M, Brewer M, Buchan T, Denne A, Hammond J, Hardy G, Jacobs L, McKenzie; 3. L, West S. Implementation and sustainability of the nursing and midwifery standards for mentoring in the UK. Nurse Educ Pract. 2010 Sep;10(5):251-5; 4. Duffy K, Gillies A. Supervision and assessment: the new Nursing and Midwifery Council standards. Nurs Manag (Harrow). 2018 Jul 27;25(3):17-21.
|
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Nursing and Midwifery strategic plan 2015-2019. Metro South Health. 2015; https://metrosouth.health.qld.gov.au/sites/default/files/nursing-widwifery-strat-plan-15-19.pdf (data dostępu: 21.07.2019); 2. DYREKTYWA 2005/36/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RAD z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych; 3. The nursing strategy for Canada. Advisory Committee on Health Human Resources. https://www.canada.ca/en/health-canada/services/health-care-system/reports-publications/nursing/nursing-strategy-canada.html (data dostępu: 21.07.2019); 4. Kilańska D: Strategia dla pielęgniarstwa. Analiza Przypadków w Pielęgniarstwie i Położnictwie 2017; 6: 15. 5. 18. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce; https://nipip.pl/wp-content/uploads/2018/01/dokument_strategia-rozwoju-pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce_do-wyslania.pdf (data dostępu: 17.06.2019); 6. Realizacja Celów Zrównoważonego rozwoju w Polsce. Raport 2018. http://unic.un.org.pl/files/259/Polska_VNR_20180615.pdf (data dostępu: 28.07.2019); 7. Wrońska I., Krajewska – Kułak E.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Czelej, Lublin, 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. https://www.who.int/nursing-midwifery-resources/en/ 2. https://www.icn.ch/ Andrews M, Brewer M, Buchan T, Denne A, Hammond J, Hardy G, Jacobs L, McKenzie; 3. L, West S. Implementation and sustainability of the nursing and midwifery standards for mentoring in the UK. Nurse Educ Pract. 2010 Sep;10(5):251-5; 4. Duffy K, Gillies A. Supervision and assessment: the new Nursing and Midwifery Council standards. Nurs Manag (Harrow). 2018 Jul 27;25(3):17-21.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: