Zaawansowana praktyka zawodowa położnej: Terapia bólu ostrego i przewlekłego
1800-PO1-ZPTBOi-S2Z
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń..
W ramach wykładów student zostanie zapoznany kompleksowym podejściem do diagnozowania, oceny oraz leczenia bólu – zarówno ostrego , jak i przewlekłego. Pozna podstawy neurobiologii bólu, zasady leczenia farmakologicznego i niefarmakologicznego .
W ramach ćwiczeń student opierając się na wiedzy z przedmiotu Terapia bólu ostrego i przewlekłego uczy się jak umiejętnie dobrać i zastosować odpowiednie metody łagodzenia bólu w zależności os stanu pacjentki i prowadzonej farmakoterapii. Opracowuje sposoby postepowania w opiece położniczej w stosunku do noworodka, niemowlęcia , kobiety chorej ginekologicznie oraz będącej w fazie terminalnej choroby.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10h
- udział w ćwiczeniach: 20h
- konsultacje: 2h
- przeprowadzenie zaliczenia: 3h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w wykładach: 10h
- udział w ćwiczeniach: 20h
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3h
- przygotowanie do ćwiczeń: 3h
- przygotowanie i udział do zaliczenia: 10+3=13h
- konsultacje z nauczycielem: 2h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 51 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 10+3=13 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 0,8 punktowi ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1: rodzaje bólu (ostry, przewlekły), mechanizm i drogi przewodzenia oraz czynniki wpływające na jego odczuwanie ( B.W5);
W2: metody i narzędzia diagnostyki oraz monitorowania odczuwania bólu przez pacjentkę ( B.W6);
W3. zasady i metody farmakologicznego i niefarmakologicznego postępowania przeciwbólowego zgodnie z rekomendacjami i zaleceniami Polskiego Towarzystwa Badania Bólu oraz odrębności terapii przeciwbólowej w zależności od wieku (noworodek, niemowlę, kobieta w okresie senium) oraz stanu pacjenta (kobieta w terminalnej fazie choroby nowotworowej lub w okresie ciąży i karmienia piersią) ( B.W7);
W4 . działanie i skuteczność leków przeciwbólowych z różnych grup (opioidowe i nieopioidowe leki przeciwbólowe, niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), drabina analgetyczna i koanalgetyki) oraz ich działania niepożądane ( B.W8);
W5. źródła bólu i metody jego łagodzenia u noworodka i niemowlęcia ( B.W9);
W6. zasady edukacji pacjentki, jej rodziny lub opiekuna w zakresie podawania i świadomego dozowania leków przeciwbólowych oraz monitorowania bólu nowotworowego ( B.W60)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. oceniać ból ostry i przewlekły przy zastosowaniu skali jego natężenia dobranej do danej grupy pacjentów (kobieta, noworodek, niemowlę) oraz skuteczność zastosowanej terapii (B.U6);
U2. określić poziom sprawności poznawczej pacjenta (kobieta, noworodek, niemowlę) oraz ocenić poziom natężenia bólu i objawy związane z odczuwaniem bólu według określonej skali u pacjentów bez zaburzeń poznawczych i z zaburzeniami poznawczymi ( B.U7);
U3. uwzględnić w ocenie bólu ostrego i przewlekłego oraz prowadzonej terapii przeciwbólowej metody niefarmakologiczne dostosowane do szczególnych grup pacjentów (kobieta, noworodek, niemowlę) ( B.U8);
U4. samodzielnie dobierać i stosować metody leczenia farmakologicznego bólu ostrego i przewlekłego oraz metody niefarmakologicznego leczenia bólu w zależności od stanu klinicznego i wieku pacjenta (kobieta, noworodek, niemowlę) (B.U9);
U5. monitorować skuteczność leczenia przeciwbólowego oraz modyfikować dawkę leku przeciwbólowego w zakresie zlecenia lekarskiego ( B.U10);
U6. prowadzić edukację pacjentki, jej rodziny lub opiekuna w zakresie metod oceny i leczenia bólu z wykorzystaniem niefarmakologicznych metod leczenia bólu w warunkach domowych ( B.U11);
U7. oceniać nasilenie bólu u noworodka oraz stosować zasady postępowania przeciwbólowego i sedacyjnego na oddziale intensywnej terapii noworodka ( B.U12)
U8. korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia ginekologiczne, położnicze i neonatologiczne ( C.U8)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K1);
K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K2);
K3. okazywania dbałości o prestiż zawodu położnej i solidarność zawodową (K3);
K4. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne (K6);
K5. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów ( K7);
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny;
- wykład problemowy;
- metody eksponujące: film, pokaz;
Ćwiczenia:
- klasyczna metoda problemowa, obserwacji;
- analiza przypadków;
- giełda pomysłów;
- „burza mózgów”;
-ćwiczenia kliniczne;
- uczenie wspomagane komputerem.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę zdobytą w trakcie kształcenia na studiach licencjackich w ramach przedmiotów: fizjologia, anatomia, neurologia, neuropsychologia, ginekologia i pielęgniarstwo ginekologiczne.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- 100% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach;
- -odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych
i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela: K1–K5 (0-10 punktów, >50%),
- realizacja prezentacji multimedialnej:
punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 1)
Punktacja i ocena:
25-27 Bardzo dobry
22-24 Dobry plus
19-21 Dobry
16-18 Dostateczny plus
13-15 Dostateczny
12 i mniej Niedostateczny
- aktywność na zajęciach
Punktacja i ocena zaliczenia przedmiotu
Egzamin zintegrowany –obejmujący efekty kształcenia W1 – W6, U1 – U8;
(test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory)
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 70% = 3,0
71% – 75% = 3,5
76% – 85% = 4,0
86% – 90% = 4,5
91% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia przedmiotu w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1.Opieka okołooperacyjna w ginekologii i onkologii ginekologicznej; Anna B. Pilewska-Kozak, Grażyna Stadnicka, Agnieszka Bałanda-Bałdyga, PZWL 2022
2. Ból w praktyce pielęgniarskiej: Małgorzata Knap, Sabina Krupa; Edra Urban&Partner 2022
3. Leczenie bólu; red Wordliczek Jerzy, Dobrogowski Jan; PZWL 2017
4. Anestezjologia w położnictwie i medycynie perinatalnej, zasady i postępowanie : K.M. Kuczkowski, L. Drobnik, B. Kamiński, M. Hołodaj; Med.-Medica 2009.
5 Anestezjologia kliniczna z elementami intensywnej terapii i leczenia bólu: T1 i T2 : E.Meyzner-Zawadzka, J.Andres PZWL 2009
6. Anestezjologia i intensywna terapia położnicza : Z. Kruszyński: PZWL 2021
Literatura uzupełniająca:
1. Pielęgniarstwo opieki paliatywnej; red. Krystyna de Walden-Gałuszko, Anna Kaptacz, Izabela Kaptacz; PZWL 2023
2.USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.
4. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
5. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: