Zaawansowana praktyka położnicza: Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym: Monitorowanie bólu w opiece położniczej
1800-PO1-ZPPMB-S2Z
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń i praktyk zawodowych.
Ćwiczenia:
1. Definicja bólu i sposoby odczuwania bólu. Klasyfikacja bólu. Drogi przewodzenia bólu. Sposoby monitorowania bólu.
2. Ból porodowy – jego istota, sposoby monitorowania i łagodzenia (niefarmakologiczne i farmakologiczne).
3. Monitorowanie i łagodzenie bólu w sytuacji powikłań okołoporodowych.
4. Ból w trakcie porodu operacyjnego, monitorowanie bólu pooperacyjnego.
5. Ból w neonatologii – monitorowanie i zasady postępowania przeciwbólowego i sedacyjnego.
Praktyki zawodowe:
Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania umiejętności nabytych w trakcie ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń i praktyk zawodowych. Ćwiczenia: 1. Definicja bólu i sposoby odczuwania bólu. Klasyfikacja bólu. Drogi przewodzenia bólu. Sposoby monitorowania bólu. 2. Ból porodowy – jego istota, sposoby monitorowania i łagodzenia (niefarmakologiczne i farmakologiczne). 3. Monitorowanie i łagodzenie bólu w sytuacji powikłań okołoporodowych. 4. Ból w trakcie porodu operacyjnego, monitorowanie bólu pooperacyjnego. 5. Ból w neonatologii – monitorowanie i zasady postępowania przeciwbólowego i sedacyjnego. Praktyki zawodowe: Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania umiejętności nabytych w trakcie ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń i praktyk zawodowych. Ćwiczenia: 1. Definicja bólu i sposoby odczuwania bólu. Klasyfikacja bólu. Drogi przewodzenia bólu. Sposoby monitorowania bólu. 2. Ból porodowy – jego istota, sposoby monitorowania i łagodzenia (niefarmakologiczne i farmakologiczne). 3. Monitorowanie i łagodzenie bólu w sytuacji powikłań okołoporodowych. 4. Ból w trakcie porodu operacyjnego, monitorowanie bólu pooperacyjnego. 5. Ból w neonatologii – monitorowanie i zasady postępowania przeciwbólowego i sedacyjnego. Praktyki zawodowe: Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania umiejętności nabytych w trakcie ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń i praktyk zawodowych. Ćwiczenia: 1. Definicja bólu i sposoby odczuwania bólu. Klasyfikacja bólu. Drogi przewodzenia bólu. Sposoby monitorowania bólu. 2. Ból porodowy – jego istota, sposoby monitorowania i łagodzenia (niefarmakologiczne i farmakologiczne). 3. Monitorowanie i łagodzenie bólu w sytuacji powikłań okołoporodowych. 4. Ból w trakcie porodu operacyjnego, monitorowanie bólu pooperacyjnego. 5. Ból w neonatologii – monitorowanie i zasady postępowania przeciwbólowego i sedacyjnego. Praktyki zawodowe: Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania umiejętności nabytych w trakcie ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 10h
- udział w praktykach zawodowych: 10h
- konsultacje: 2h
- przeprowadzenie zaliczenia: 3h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w ćwiczeniach: 10h
- udział w praktykach zawodowych: 10h
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h
- przygotowanie do ćwiczeń: 2h
- przygotowanie do praktyk zawodowych: 2h
- przygotowanie i udział do zaliczenia: 6+2=8h
- konsultacje z nauczycielem: 1h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 6+2=8 h (0,3 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych: 10 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h, co odpowiada 1 punktowi ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W1: definicję bólu ostrego i przewlekłego, jego rodzaje, mechanizm i drogi jego przewodzenia oraz czynniki wpływające na jego odczuwanie (B.W6.);
W2: kategorie bólu, metody diagnostyki i monitorowania bólu nowotworowego oraz metody i narzędzia kontroli i oceny odczuwania bólu przez pacjenta (B.W7);
W3: zasady postępowania i leczenia przeciwbólowego zgodnego z najnowszymi rekomendacjami i zaleceniami Polskiego Towarzystwa Badania Bólu (B.W8);
W4: mechanizmy działania leków przeciwbólowych z różnych grup leków i ich działania uboczne w czasie terapii bólu przewlekłego (B.W9.)
W5: niefarmakologiczne metody w terapii bólu (B.W10.);
W6: zasady i odrębności w postępowaniu przy terapii przeciwbólowej pacjentów w wieku podeszłym oraz w terminalnej fazie choroby nowotworowej (B.W11.);
W7: źródła i metody łagodzenia bólu u noworodka (B.W12.)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent:
U1: oceniać ból ostry przy zastosowaniu skali jego natężenia dobranej do danej grupy pacjentów (B.U5);
U2: oceniać kliniczne przyczyny zmian w wartościach parametrów życiowych wynikające z odczuwanego bólu i podejmować w tym zakresie działania adekwatne do stanu pacjenta (B.U6);
U3: podawać odpowiednimi drogami leki przeciwbólowe, modyfikując dawkę leku w zależności od stanu pacjenta(B.U7);
U4: stosować odpowiednie metody niefarmakologiczne łagodzenia bólu w zależności od stanu pacjenta (B.U8);
U5: dokumentować procedury realizowane w ramach terapii bólu ostrego i przewlekłego oraz prowadzić kartę leczenia bólu (B.U9);
U6: oceniać poziom sprawności poznawczej pacjenta i natężenia bólu według odpowiedniej skali (B.U10);
U7: oceniać skuteczność terapii bólu ostrego i przewlekłego (B.U11);
U8: prowadzić edukację pacjenta w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w terapii bólu przewlekłego (B.U12);
U9: oceniać nasilenie bólu u noworodka oraz stosować zasady postępowania przeciwbólowego i sedacyjnego na Oddziale Intensywnej Terapii Noworodka (B.U13).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.);
K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.);
K3: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3.);
K4: okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4.);
K5: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.);
K6: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.6.).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• analiza przypadków
• ćwiczenia kliniczne
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
• debata
• odgrywanie ról,
• „burza mózgów”.
Praktyki zawodowe:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne
Wymagania wstępne
W zakresie wiedzy: Student przed przystąpieniem do zajęć z ww. przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu studiów I stopnia:
-przebiegu prawidłowej ciąży, porodu i połogu oraz powikłań okresu poporodowego,
-specjalistycznej opieki położniczej i neonatologicznej,
- podstaw psychologii i socjologii.
W zakresie umiejętności: uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów.
W zakresie kompetencji społecznych: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych w opiece położniczej.
Znajomość podstaw anatomii, fizjologii i patofizjologii, farmakologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- 100% frekwencja na ćwiczeniach i praktykach zawodowych, oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę prezentacji multimedialnej oraz pozytywna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych
i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K5 (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%)
-zaliczenie kolokwium z ćwiczeń (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) – zaliczenie to uzyskanie ponad 75% właściwych odpowiedzi.
2. Realizacja prezentacji multimedialnej:
a) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 1)
Punktacja i ocena:
25-27 Bardzo dobry
22-24 Dobry plus
19-21 Dobry
16-18 Dostateczny plus
13-15 Dostateczny
12 i mniej Niedostateczny
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Anestezjologia i intensywna terapia położnicza : Z. Kruszyński: PZWL 2013
2. Anestezjologia w położnictwie i medycynie perinatalnej, zasady i postępowanie : K.M. Kuczkowski, L. Drobnik, B. Kamiński, M. Hołodaj; Med.-Medica 2009.
3 Anestezjologia kliniczna z elementami intensywnej terapii i leczenia bólu: T1 i T2 : E.Meyzner-Zawadzka, J.Andres PZWL 2009
Literatura uzupełniająca:
1. Anestezjologia: R. Larsen , red.wyd. polskiego A.Kubler, Urban i Partner 2013.
2. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.
4. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
5. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: