Zaawansowna praktyka położnicza: Opieka Specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym: Monitorowanie bólu w opiece ginekologicznej
1800-PO1-ZOPMBG-S2Z
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń i praktyk zawodowych.
W ramach ćwiczeń student opierając się na wiedzy z przedmiotu Terapia bólu ostrego i przewlekłego uczy się jak umiejętnie dobrać i zastosować odpowiednie metody łagodzenia bólu w zależności os stanu pacjentki i prowadzonej farmakoterapii. Opracowuje sposoby postępowania w opiece położniczej w stosunku do pacjentki chorej terminalnie.
W ramach praktyk zawodowych nabywa umiejętności działań praktycznych zmierzających do niwelowania dolegliwości bólowych u pacjentek chorych ginekologicznie.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 10h
- udział w praktykach zawodowych: 10h
- konsultacje: 2h
- przeprowadzenie zaliczenia: 3h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w ćwiczeniach: 10h
- udział w praktykach zawodowych: 10h
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3h
- przygotowanie do ćwiczeń: 3h
- przygotowanie do praktyk zawodowych: 3h
- przygotowanie i udział do zaliczenia:10+3=13 h
- konsultacje z nauczycielem: 2h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 44 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 10+3=13 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
10 godzin, co odpowiada 0,4 punkta ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych: 10 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 h, co odpowiada 0,4 punkta ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Definiuje ból ostry i przewlekły, jego rodzaje, mechanizm i drogi jego przewodzenia oraz czynniki wpływające na jego odczuwanie (B.W6.);
W2: Wymienia i opisuje kategorie bólu, metody diagnostyki i monitorowania bólu nowotworowego oraz metody i narzędzia kontroli i oceny odczuwania bólu przez pacjentkę chora ginekologicznie (B.W7);
W3: Opisuje zasady postępowania i leczenia przeciwbólowego zgodnego z najnowszymi rekomendacjami i zaleceniami Polskiego Towarzystwa Badania Bólu (B.W8);
W.4 Zna mechanizmy działania leków przeciwbólowych z różnych grup leków i ich działania uboczne w czasie terapii bólu przewlekłego ( B.W.9).
W5: Definiuje niefarmakologiczne metody w terapii bólu (B.W10.);
W6: Omawia zasady i odrębności w postępowaniu przy terapii przeciwbólowej pacjentek w wieku podeszłym oraz w terminalnej fazie choroby nowotworowej (B.W11.);
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Ocenia ból ostry przy zastosowaniu skali jego natężenia w zależności od jednostki chorobowej pacjentki (B.U5);
U2: Ocenia kliniczne przyczyny zmian w wartościach parametrów życiowych wynikające z odczuwanego bólu i podejmuje w tym zakresie działania adekwatne do stanu pacjenta (B.U6);
U3: Podaje odpowiednimi drogami leki przeciwbólowe, modyfikując dawkę leku w zależności od stanu pacjentki(B.U7);
U4: Stosować odpowiednie metody niefarmakologiczne łagodzenia bólu w zależności od stanu pacjentki (B.U8);
U5: Dokumentuje procedury realizowane w ramach terapii bólu ostrego i przewlekłego oraz prowadzi kartę leczenia bólu (B.U9);
U6: Ocenia poziom sprawności poznawczej pacjenta i natężenia bólu według odpowiedniej skali (B.U10);
U7: Ocenia skuteczność terapii bólu ostrego i przewlekłego (B.U11);
U8: Prowadzi edukację pacjenta w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w terapii bólu przewlekłego (B.U12);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: Jest gotów do krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.);
K2: Jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.);
K3: Jest gotów do okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3.);
K4: Jest gotów do okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4.);
K5: Jest gotów do rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.);
K6: Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.6.).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• analiza przypadków
• ćwiczenia kliniczne
• metody eksponujące: film, pokaz
• „burza mózgów”.
Praktyki zawodowe:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę zdobytą w trakcie kształcenia na studiach licencjackich w ramach przedmiotów: fizjologia, anatomia, neurologia, neuropsychologia, ginekologia i pielęgniarstwo ginekologiczne.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na ćwiczeniach ,
- oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę prezentacji multimedialnej
- pozytywna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K6 (0-10 punktów, >50%),
- realizacja prezentacji multimedialnej: - Kryteria oceny prezentacji - załącznik nr 1)
Punktacja i ocena zaliczenia przedmiotu (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) ;
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 70% = 3,0
71% – 75% = 3,5
76% – 85% = 4,0
86% – 90% = 4,5
91% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia przedmiotu w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
10 h/grupę.
Praktyka jest realizowana w placówkach medycznych.
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1.Opieka okołooperacyjna w ginekologii i onkologii ginekologicznej; Anna B. Pilewska-Kozak, Grażyna Stadnicka, Agnieszka Bałanda-Bałdyga, PZWL 2022
2. Ból w praktyce pielęgniarskiej: Małgorzata Knap, Sabina Krupa; Edra Urban&Partner 2022
3. Anestezjologia i intensywna terapia położnicza : Z. Kruszyński: PZWL 2013
4. Anestezjologia w położnictwie i medycynie perinatalnej, zasady i postępowanie : K.M. Kuczkowski, L. Drobnik, B. Kamiński, M. Hołodaj; Med.-Medica 2009.
5 Anestezjologia kliniczna z elementami intensywnej terapii i leczenia bólu: T1 i T2 : E.Meyzner-Zawadzka, J.Andres PZWL 2009
Literatura uzupełniająca:
1. Anestezjologia: R. Larsen , red.wyd. polskiego A.Kubler, Urban i Partner 2013.
2.USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.
4.Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Anestezjologia i intensywna terapia położnicza : Z. Kruszyński: PZWL 2013 2. Anestezjologia w położnictwie i medycynie perinatalnej, zasady i postępowanie : K.M. Kuczkowski, L. Drobnik, B. Kamiński, M. Hołodaj; Med.-Medica 2009. 3 Anestezjologia kliniczna z elementami intensywnej terapii i leczenia bólu: T1 i T2 : E.Meyzner-Zawadzka, J.Andres PZWL 2009 Literatura uzupełniająca: 1. Anestezjologia: R. Larsen , red.wyd. polskiego A.Kubler, Urban i Partner 2013. 2.USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. 4.Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1.Opieka okołooperacyjna w ginekologii i onkologii ginekologicznej; Anna B. Pilewska-Kozak, Grażyna Stadnicka, Agnieszka Bałanda-Bałdyga, PZWL 2022 2. Ból w praktyce pielęgniarskiej: Małgorzata Knap, Sabina Krupa; Edra Urban&Partner 2022 3. Leczenie bólu :red Wordliczek Jerzy, Dobrogowski Jan; PZWL 2017 4. Anestezjologia w położnictwie i medycynie perinatalnej, zasady i postępowanie : K.M. Kuczkowski, L. Drobnik, B. Kamiński, M. Hołodaj; Med.-Medica 2009. 5 Anestezjologia kliniczna z elementami intensywnej terapii i leczenia bólu: T1 i T2 : E.Meyzner-Zawadzka, J.Andres PZWL 2009 Literatura uzupełniająca: 1. Pielęgniarstwo opieki paliatywnej: red. Krystyna de Walden-Gałuszko, Anna Kaptacz, Izabela Kaptacz; PZWL 2023 2.USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. 3..Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
W roku 2022/2023 przedmiot realizowany jest w ramach MODUŁU B. ZAAWANSOWANA PRAKTYKA POŁOŻNICZA. OPIEKA SPECJALISTYCZNA NAD KOBIETĄ I JEJ RODZINĄ W UJĘCIU INTERDYSCYPLINARNYM.
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: