Zaawansowana praktyka zawodowa położnej: Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka w onkologii ginekologicznej
1800-PO1-ZOOwON-S2Z
Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z epidemiologią i etiologią nowotworów narządów płciowych i gruczołu piersiowego, przedstawienie aspektów postępowania w opiece oraz uwzględnienie problemów wynikających z leczenia onkologicznego.
Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z nowotworem narządów płciowych i gruczołu piersiowego oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki przeciwnowotworowej w oparciu o wyniki badań naukowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20h
- udział w ćwiczeniach: 20h ( w tym 10h w CSM)
- konsultacje: 3h
- przygotowanie i przeprowadzenie zaliczenia: 5+3h=8 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 51 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w wykładach: 20h
- udział w ćwiczeniach: 20h ( w tym 10h w CSM)
- poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury naukowej: 10h
- przygotowanie do ćwiczeń: 6h
- przygotowanie i udział w zaliczeniu: 10+3=13h
- konsultacje z nauczycielem: 3h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 72 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 10+3=13 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin ( w tym 10h w CSM)
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1. etiopatogenezę, rozpoznanie histopatologiczne, objawy kliniczne, podział na stopnie kliniczne według Międzynarodowej Federacji Ginekologów i Położników (The International Federation of Gynecology and Obstetrics, IFGO) oraz stopnie zaawansowania nowotworu według klasyfikacji stopnia zaawansowania nowotworu TNM (Tumour – guz (pierwotny), Node – węzeł (chłonny), Metastases – przerzuty (odległe)) w przypadku nowotworów narządu rodnego i piersi ( B.W22);
W2. zasady leczenia pacjentki z objawami niepożądanymi wynikającymi z choroby nowotworowej lub podjętej terapii, i opieki nad taką pacjentką ( B.W23);
W3. specyfikę opieki nad pacjentką w terminalnej fazie choroby nowotworowej ( B.W25);
W4. aktualne standardy postępowania w opiece okołoporodowej nad pacjentką z chorobą nowotworową ( B.W26);
W5. istotę psychoterapii jako metody wspomagającej w farmakologicznym leczeniu bólu nowotworowego ( B.W27);
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. uczestniczyć w diagnostyce chorób nowotworowych narządu rodnego i w przygotowaniu kobiety do badania oraz interpretować wyniki badań diagnostycznych stosowanych w ginekologii, ginekologii onkologicznej lub onkologii ginekologicznej ( B.U25);
U2. oceniać stan zdrowia pacjentki z chorobą nowotworową w okresie okołoporodowym oraz zaplanować i realizować opiekę ( B.U28);
U3. rozpoznać sytuację psychologiczną pacjentki i jej reakcję na chorobę nowotworową, proces terapii i jego następstwa oraz podejmować działania psychoterapeutyczne ( B.U29);
U4. korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia ginekologiczne, położnicze i neonatologiczne ( C.U8)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1 dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K1);
K2 formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów ( K2);
K3 okazywania dbałości o prestiż zawodu położnej i solidarność zawodową ( K3);
K4 okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników ( K4);
K5 rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu położnej i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań ( K5);
K6 ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne ( K6).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• konwersatoryjny
• problemowy
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• klasyczna metoda problemowa
• metoda sytuacyjna
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student przystępując do realizacji zajęć powinien posiadać wiadomości na poziomie rozszerzonym z przedmiotów ginekologia onkologiczna, pielęgniarstwo ginekologiczne z elementami ginekologii onkologicznej, standardy i procedury w opiece ginekologii onkologicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładów i ćwiczeń jest:
- 100% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach,
- odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- umiejętność rozwiązywania zadań problemowych - ocenie podlega: zaangażowanie w poszukiwaniu rozwiązań problemu, kreatywność, aktywne uczestnictwo w przedstawieniu wyników pracy, umiejętność pracy zespołowej- W1-W5, U1-U4, K1-K6
- Zaliczenie na ocenę
Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury w formie testu jednokrotnego wyboru (30 pytań, 4 dystraktory). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60 % poprawnych odpowiedzi. (0-30 pkt; >60%); W1-W5,
Punktacja Ocena
< 21 ndst
21 – 22 dst
23 – 24 dst+
25 – 26 db
27 – 28 db+
29 – 30 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bręborowicz G. H. ,,Położnictwo i ginekologia”, PZWL Warszawa 2015r.
2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 2020r.
3. Markowska J. (red): ,,Zarys Ginekologii Onkologicznej”, Wydawnictwo Medyczne TERMEDIA, Poznań 2018r.
4. Wicherek Ł. i in. ,,Ginekologia onkologiczna”, PZWL, Warszawa 2017r.
Literatura uzupełniająca:
1. Krzakowski M, ,,Onkologia Kliniczna”, Via Medica Gdańska 2015,
2. Mazur A. ,,Opieka w terapii nowotworów ginekologicznych” [w], Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL Warszawa 2020r.
3. Opala T. ,,Ginekologia, podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów”, PZWL, Warszawa 2003,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: