Zaawansowana praktyka położnicza: Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym- Diagnostyka genetyczna w położnictwie
1800-PO1-ZOD-S2Z
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu wskazań do wykonywania badań genetycznych w ciąży. Student/ studentka poznaje metody diagnostyki genetycznej w ciąży, w tym trównież sposób i rodzaj pobierania materiału genetycznego płodu, wskazania i przeciwwskazania do ich przeprowadzenia, a także dowiaduje się o możliwych działaniach niepożądanych ich wykonania. Wykłady mają za zadanie nabycie wiedzy o ryzyku wystąpienia wad genetycznych u płodu oraz o wybranych zespołach genetycznych, ich etiologii oraz możliwości dalszego postępowania. Przedmiot także ma na celu omówienie zespołów letalnych u płodu.
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów. Wykłady: Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu wskazań do wykonywania badań genetycznych w ciąży. Student/ studentka poznaje metody diagnostyki genetycznej w ciąży, w tym również sposób i rodzaj pobierania materiału genetycznego płodu, wskazania i przeciwwskazania do ich przeprowadzenia, a także dowiaduje się o możliwych działaniach niepożądanych ich wykonania. Wykłady mają za zadanie nabycie wiedzy o ryzyku wystąpienia wad genetycznych u płodu oraz o wybranych zespołach genetycznych, ich etiologii oraz możliwości dalszego postępowania. Przedmiot także ma na celu omówienie zespołów letalnych u płodu..
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów. Wykłady: Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu wskazań do wykonywania badań genetycznych w ciąży. Student/ studentka poznaje metody diagnostyki genetycznej w ciąży, w tym również sposób i rodzaj pobierania materiału genetycznego płodu, wskazania i przeciwwskazania do ich przeprowadzenia, a także dowiaduje się o możliwych działaniach niepożądanych ich wykonania. Wykłady mają za zadanie nabycie wiedzy o ryzyku wystąpienia wad genetycznych u płodu oraz o wybranych zespołach genetycznych, ich etiologii oraz możliwości dalszego postępowania. Przedmiot także ma na celu omówienie zespołów letalnych u płodu..
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów. Wykłady: Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu wskazań do wykonywania badań genetycznych w ciąży. Student/ studentka poznaje metody diagnostyki genetycznej w ciąży, w tym również sposób i rodzaj pobierania materiału genetycznego płodu, wskazania i przeciwwskazania do ich przeprowadzenia, a także dowiaduje się o możliwych działaniach niepożądanych ich wykonania. Wykłady mają za zadanie nabycie wiedzy o ryzyku wystąpienia wad genetycznych u płodu oraz o wybranych zespołach genetycznych, ich etiologii oraz możliwości dalszego postępowania. Przedmiot także ma na celu omówienie zespołów letalnych u płodu..
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 0 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
- przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 0
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 0 godzin
- przygotowanie do wykładów: 5 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: nie dotyczy
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+ 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 2 = 7 godzin (0,28 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 punktu ECTS
4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna cele i zasady diagnostyki, profilaktyki i leczenia chorób genetycznych oraz organizację opieki genetycznej w Polsce i na świecie (M2P_B. W14)
W2: Zna zasady opisu i interpretacji diagnostyki USG ciąży pojedynczej i wielopłodowej (M2P_B.W8)
W3: Zna różne metody wsparcia ciężarnej, rodzącej, położnicy, jej rodziny i bliskich (M2P_B.W13 )
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Rozpoznaje rodzaj patologii w przebiegu ciąży, porodu i połogu na podstawie uzyskanych danych oraz ustala plan postępowania wobec podopiecznej i jej dziecka (M2P_ B.U13 )
U2: Interpretuje podstawowe wyniki badań USG z wykorzystaniem techniki przezpochwowej, przezodbytniczej i przezbrzusznej w ginekologii i położnictwie (M2P_ B.U7. )
U3: Proponuje wykonanie określonych metod badań w kierunku ustalenia biologicznego ojcostwa, macierzyństwa oraz pokrewieństwa dalszego stopnia (M2P_ B.U23.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przejawia odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych (M2P_K1)
K2: Okazuje szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych (M2P_K2)
K3: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (M2P_K3)
K4: Przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań (M2P_K4)
K5: Przejawia odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób powierzonych opiece (M2P_K5)
K6: Przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem, zespołem terapeutycznym i w pracy badawczej (M2P_K6)
K7: Dba o wizerunek własnego zawodu (M2P_K7)
K8: Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu (M2P_C.K2)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
W zakresie wiedzy: znajomość zagadnień z zakresu anatomii, fizjologii, patologii, embriologii i genetyki, farmakologii, podstaw opieki położniczej i technik położniczych i prowadzenia porodu oraz etyki zawodu położnej. Znajomość zasad wykonywania diagnostyki genetycznej w położnictwie.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie bez oceny. Zaliczenie odbywa się w oparciu o 100% obecność na zajęciach oraz aktywność na ćwiczeniach, umiejętność rozwiązywania problemów diagnostyczno-leczniczych w oparciu o konkretne przypadki chorych. Asystent prowadzący ćwiczenia na oddziałach ,w pracowniach i poradniach klinicznych dokonuje indywidualnej oceny studenta w trakcie zajęć.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Diagnostyka prenatalna w praktyce- PZWL-red. Węgrzyn P, Borowski D, Wielgoś M.
Literatura uzupełniająca:
2. Badanie ultrasonograficzne między 11+0- 13+6 tygodniem ciąży. Fetal Medicine Foundation, London 2004. Nicolaides KH.Węgrzyn P.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1.Diagnostyka prenatalna w praktyce- PZWL-red. Węgrzyn P, Borowski D, Wielgoś M. 2.Bręborowicz H.: Położnictwo i Ginekologia Tom 2 PZWL 2016 3. Dmoch-Gajzlerska E.: USG dla Położnych PZWL 2014
Literatura uzupełniająca: 4. Badanie ultrasonograficzne między 11+0- 13+6 tygodniem ciąży. Fetal Medicine Foundation, London 2004. Nicolaides KH.Węgrzyn P.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1.Diagnostyka prenatalna w praktyce- PZWL-red. Węgrzyn P, Borowski D, Wielgoś M. 2.Bręborowicz H.: Położnictwo i Ginekologia Tom 2 PZWL 2016 3. Dmoch-Gajzlerska E.: USG dla Położnych PZWL 2014
Literatura uzupełniająca: 4. Badanie ultrasonograficzne między 11+0- 13+6 tygodniem ciąży. Fetal Medicine Foundation, London 2004. Nicolaides KH.Węgrzyn P.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1.Diagnostyka prenatalna w praktyce- PZWL-red. Węgrzyn P, Borowski D, Wielgoś M. 2.Bręborowicz H.: Położnictwo i Ginekologia Tom 2 PZWL 2016 3. Dmoch-Gajzlerska E.: USG dla Położnych PZWL 2014
Literatura uzupełniająca: 4. Badanie ultrasonograficzne między 11+0- 13+6 tygodniem ciąży. Fetal Medicine Foundation, London 2004. Nicolaides KH.Węgrzyn P.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: