Zajęcia fakultatywne: Psychoonkologia
1800-PO1-ZFP-S2L
Przedmiot kształtuje specjalistyczne kompetencje położnych w zakresie opieki nad kobietami z chorobami nowotworowymi, szczególnie dotyczącymi narządów rozrodczych i piersi. Program obejmuje zagadnienia psychologicznych aspektów diagnostyki onkologicznej, wpływu leczenia na seksualność i płodność oraz wsparcia w procesie podejmowania decyzji reprodukcyjnych. Zajęcia przygotowują do pracy z pacjentkami w różnych fazach choroby nowotworowej, uwzględniając specyfikę okresu reprodukcyjnego, ciąży oraz okresu menopauzy w kontekście onkologicznym.
Cele przedmiotu:
• Zrozumienie psychologicznych aspektów chorób nowotworowych specyficznych dla kobiet
• Nabycie umiejętności wsparcia psychologicznego pacjentek onkologicznych
• Poznanie wpływu leczenia onkologicznego na płodność i funkcje reprodukcyjne
• Rozwój kompetencji w zakresie komunikacji z pacjentkami i rodzinami w sytuacjach kryzysowych
• Kształtowanie umiejętności współpracy z zespołem interdyscyplinarnym w opiece onkologicznej
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 15h
- konsultacje: 3h
- przygotowanie do zajęć: 3h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w ćwiczeniach: 15h
- poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury naukowej: 5h
- przygotowanie do zajęć: 2h
- konsultacje z nauczycielem: 3h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do dyskusji w trakcie ćwiczeń – 5h
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5h/30h, co odpowiada 0,03 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1. specyfikę opieki nad pacjentką w terminalnej fazie choroby nowotworowej ( B.W25);
W2. istotę psychoterapii jako metody wspomagającej w farmakologicznym leczeniu bólu nowotworowego ( B.W27);
W3. zasady kompleksowej opieki nad pacjentką z chorobą nowotworową narządu rodnego i piersi w różnym stopniu zaawansowania oraz prowadzenia edukacji terapeutycznej; ( B.W59).
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1. rozpoznać sytuację psychologiczną pacjentki i jej reakcję na chorobę nowotworową, proces terapii i jego następstwa oraz podejmować działania psychoterapeutyczne ( B.U29);
U2. przygotować pacjentkę do życia z chorobą nowotworową i ograniczeniami wynikającymi z leczenia systemowego ( B.U32);
U3. prowadzić edukację terapeutyczną pacjentki, jej rodziny lub opiekuna w zakresie objawów ubocznych leczenia onkologicznego, zapobiegania powikłaniom wynikającym z choroby lub procesu leczenia oraz w zakresie rehabilitacji wczesnej i późnej po leczeniu onkologicznym narządu rodnego i piersi, a także po operacjach rekonstrukcyjnych ( B.U57).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K1);
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów ( K2);
K.3. okazywania dbałości o prestiż zawodu położnej i solidarność zawodową ( K3);
K.4. okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników ( K4);
K.5. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych ( K5);
K.6. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne ( K6).
Metody dydaktyczne
- wykład informacyjny
-wykład konwersatoryjny,
- analiza przypadków,
-prezentacje multimedialne;
- praca z tekstem;
- symulacje.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia:
Wymagana jest 100% obecność na zajęciach.
Aktywność na zajęciach i wykonanie zadania zaliczeniowego
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Rogiewicz M., Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, 2015, Medycyna Praktyczna
2. De Walden - Gałuszko K. Psychoonkologia w praktyce klinicznej. 2011, PZWL
3. De Walden - Gałuszko K. U kresu. Opieka psychopaliatywna, czyli jak pomóc choremu, rodzinie i personelowi medycznemu środkami psychologicznymi. 2000, MAKmed
Inne teksty źródłowe zostaną udostępnione przez prowadzącego.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: