Zajęcia fakultatywne:Problemy zdrowia psychicznego kobiet
1800-PO1-PZPK-S2L
Specyficzne cechy zaburzeń psychicznych u kobiet
- zaburzenia psychotyczne, afektywne i lękowe
- uzależnienie i współużaleznienie
- przewlekły stres u kobiet
- kobieta ofiarą przemocy – następstwa psychiczne
Problemy macierzyńskie i rodzinne
- psychologiczne aspekty macierzyństwa
- konsekwencje aborcji
- problemy emocjonalne kobiet w okresie okołoporodowym
- pojawienie się dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie
Zaburzenia psychiczne u kobiet spowodowane chorobą somatyczną (nowotwory, choroby układu krążenia, choroby neurologiczne i inne)
Rola położnej w umacnianiu zdrowia psychicznego kobiet.
W cyklu 2024/25L:
Specyficzne cechy zaburzeń psychicznych u kobiet - zaburzenia psychotyczne, afektywne i lękowe - uzależnienie i współużaleznienie - przewlekły stres u kobiet - kobieta ofiarą przemocy – następstwa psychiczne Problemy macierzyńskie i rodzinne - psychologiczne aspekty macierzyństwa - konsekwencje aborcji - problemy emocjonalne kobiet w okresie okołoporodowym - pojawienie się dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie Zaburzenia psychiczne u kobiet spowodowane chorobą somatyczną (nowotwory, choroby układu krążenia, choroby neurologiczne i inne) Rola położnej w umacnianiu zdrowia psychicznego kobiet
|
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w wykładach: 15 godzin
- konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 5 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 5 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 3 godziny
- konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia plus zaliczenie: 1 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godziny, co odpowiada 0,5 punktowi ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
specjalistyczną problematykę z zakresu położnictwa, neonatologii, ginekologii, onkologii ginekologicznej, diagnostyki ultrasonograficznej w położnictwie i ginekologii oraz metodologię badań naukowych - D.W1.:
- W1. aktualne standardy postępowania w opiece nad ciężarną, rodzącą, położnicą z zaburzeniami psychicznymi.
- W2. problemy związane z macierzyństwem oraz rodzinne spowodowane różnego rodzaju czynnikami.
- W3. możliwość wystąpienia problemów psychicznych u kobiet w przebiegu poważnych schorzeń somatycznych.
- W4. postępowanie profilaktyczno-terapeutyczne w połogu, w przypadku zaburzeń psychicznych indukowanych ciążą, innych zaburzeń emocjonalnych i psychicznych.
- W5. różne metody wsparcia ciężarnej, położnicy, jej rodziny i bliskich w trudnych sytuacjach związanych z zaburzeniami psychicznymi, w tym umie sporządzić plan opieki oraz wsparcia w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
samodzielnie udzielać określonych świadczeń specjalistycznych z zakresu opieki nad kobietą ciężarną, kobietą rodzącą i kobietą w okresie połogu, pacjentkami chorymi na cukrzycę i choroby nowotworowe narządów - D.U11.:
- U1. dobierać optymalny sposób udzielania pomocy położniczej pacjentką z zaburzeniami psychicznymi.
- U2. rozpoznać problemy psychologiczno-psychiatryczne w przebiegu ciąży, porodu i połogu (depresje, uzależnienia, zaburzenia lękowe, psychozy, zaburzenia osobowości).
- U3. rozwiązać problemy wynikające z zaburzeń emocjonalnych okresu okołoporodowego i innych etapów życia pacjentki.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K.1. krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych.
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów.
K.3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową.
K.4. okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników.
K.5. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych.
K.6. ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych.
K.7. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia praktyczne w grupach, dyskusja, opis przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z psychologii i psychiatrii
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny (test) Sprawdzian praktyczny Kolokwium końcowe pisemne Przedłużona obserwacja Ocena przez kolegów
0 – 12 punktów 0 – 12 punktów 0 – 24 punktów 0 – 6 punktów 0 – 6 punktów
>60% 100% >75% >50% >50%
Wiedza W1-W5
Umiejętności praktyczne U1-U3
Kompetencje społeczne K1-K7
Ocena:
5 – gdy student osiągnie pułap 94 – 100% punktów
4+ - gdy student uzyska 84 – 93% punktów ,
4 – gdy student uzyska 76 – 83% punktów ,
3+ - gdy student osiągnie 68 – 75% punktów ,
3 – jeśli student uzyska 60 – 67% punktów
2 - jeśli student uzyska poniżej 60% punktów
Egzamin pisemny zintegrowany – test jednokrotnego wyboru (część psychiatryczna 10 pytań z czterema odpowiedziami). Regulamin egzaminu zatwierdzany jest przez Radę Dyscypliny Wydziału Nauk o Zdrowiu, kryteria mogą ulegać zmianie co jest podane na stronie internetowej CM).
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Górna K., Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne: podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa, PZWL, 2012.
2. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M. (red.): Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Promocja zdrowia w praktyce pielęgniarki i położnej. PZWL Warszawa 2010
3. Bożkowa K., Sito A. (red.): Opieka zdrowotna nad rodziną PZWL, Warszawa 2002.
5. Kawczyńska-Butrym Z.: Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Makmed, Lublin 2008.
6. Mosiołek A. (red.): Okołoporodowe zaburzenia psychiczne. Diagnostyka i standardy postępowania. Wydawnictwo Prawo Medyczne24, Nowa Wola, 2018.
7. Koszewska I.: O depresji w ciąży i po porodzie. PZWL Warszawa 2010.
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Mosiołek A. (red.) Okołoporodowe zaburzenia psychiczne. Diagnostyka i standardy postępowania. Wydawnictwo Prawo Medyczne24. Nowa Wola 2018. 2. Górna K, Jaracz K, Rybakowski J. (red.) Pielęgniarstwo psychiatryczne: podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL.Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Koszewska I. O depresji w ciąży i po porodzie. Wydawnictwo PZWL. Warszawa 2010. 2. Kawczyńska-Butrym Z. Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Wydawnictwo Makmed. Lublin 2008. 3. Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. (red.) Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Promocja zdrowia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo PZWL. Warszawa 2010.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: