Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Zaburzenia odżywiania i dietoterapia w położnictwie
1800-PO1-OZZ-S2L
Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin, a także wpływu żywienia na okres prekoncepcyjny.
W ramach wykładów zostaną podsumowane najważniejsze informacje dotyczące zasad zdrowego żywienia, oceny stanu odżywienia, wspomagania procesów rozrodczych przy pomocy diety, a także wpływu aktywności fizycznej i komponentów stylu życia na zdrowie kobiet w wieku rozrodczym. Studenci zostaną zapoznani także z najnowszymi doniesieniami literaturowymi dotyczącymi wpływu składników pokarmowych na zdrowie i żywienie kobiety i płodu. Podsumowane będą również najważniejsze zasady dotyczące higieny przygotowywania posiłków. Poruszone zostaną kwestie zaburzeń odżywienia u kobiet w wieku rozrodczym i ich wpływu na płodność, przebieg ciąży, a także zdrowie noworodka.
W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana szczegółowa ocena stanu odżywienia pacjentki, z podziałem na metody antropometryczne i bioimpedancję. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować raport oceniający swój stan odżywienia w oparciu o metody pomiarów antropometrycznych i bioimpedancję. Nacisk zostanie położony na wykrywanie ewentualnych zaburzeń odżywiania i ich wykrycie podczas badań antropometrycznych.
Student/ka również w sposób praktyczny nauczy się poszukiwać literatury fachowej i wytycznych w bazach danych, a następnie na podstawie ich analizy będzie miał za zadanie ocenę zaproponowanych schematów żywienia. W ramach ćwiczeń zostaną także praktycznie przećwiczone najważniejsze zasady obowiązujące podczas przeprowadzania wywiadu żywieniowego, celem identyfikacji zaburzeń odżywienia.
Podczas samokształcenia student nauczy się postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi z zakresu zaburzeń odżywiania. W trakcie analizy przypadków klinicznych student będzie miał za zadanie posługiwać się określoną literaturą naukową.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 20 godzin (praktyki zawodowe)
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 44 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
-samokształcenie: 10 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 8 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 8 godzin
- konsultacje: 2 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 2 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 2,50 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godzina
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 2 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:
3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 29 godzin, co odpowiada 0,97 punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 2 = 6 godzin (0,2 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,20 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
-udział w praktyce zawodowej: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
30 godzin, co odpowiada 1,0 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
20 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Nazywa rodzaje diet leczniczych dla kobiet ciężarnych z różnymi nawykami żywieniowymi. Wymienia możliwości adaptacji do choroby dietozależnej (B.W23.)
W2: Wymienia produkty spożywcze wskazane dla kobiet z rozpoznaną cukrzycą ciążową (B.W34.)
W3: Nazywa zasady prawidłowego żywienia dla kobiet ciężarnych (B.W23.)
W4: Przedstawia listę produktów o niskim i wysokim indeksie glikemicznym (B.W34.)
W5: Wylicza zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u pacjentek ciężarnych (B.W23.; B.W34.)
W6: Wymienia wady i zalety stosowania określonych diet eliminacyjnych (B.W23.; B.W34.)
W7: Odtwarza opublikowane wytyczne w celu zaplanowania i późniejszej oceny sposobu żywienia pacjentki ciężarnej (B.W23.; B.W34.).
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Student stosuje metody oceny stanu odżywienia pacjentki (B.U28.)
U2: Student potrafi zastosować interwencję żywieniową u pacjentki z zaburzeniami odżywienia (B.U28.).
U3: Student potrafi zaplanować uzupełnianie niedoborów pokarmowych w wybranych dietach eliminacyjnych (B.U28.)
U4: Student wyciąga wnioski z opublikowanych w bazach danych i literaturze fachowej wytycznych (B.U28.)
U5: Student potrafi wykonać wywiad żywieniowy celem zebrania historii choroby dietozależnej (B.U28.; B.U36.)
U6: Student potrafi zaplanować formę edukacji żywieniowej (B.U36.).
U7: Student potrafi podać przykłady produktów spożywczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia mogących być stosowanymi w ciąży w danej sytuacji klinicznej (B.U28.; B.U36.).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: ma nawyk odnoszenia się do pacjentów z różnych grup wiekowych i kręgów kulturowych z szacunkiem (K1)
K2: ma nawyk konsultowania własnych działań w przypadku wątpliwości (K2)
K3: wykazuje nawyk samokształcenia w związku z zmieniającymi się wytycznymi żywieniowymi (K6)
K4: akceptuje odpowiedzialność wynikającą z samodzielnego ordynowania diet leczniczych (K6)
Metody dydaktyczne
Wykłady: uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne
Praktyka zawodowa: analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- referatu
- panelowa
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wymagane wcześniejsze zaliczenie następujących przedmiotów: Dietetyka, Choroby wewnętrzne, Badanie fizykalne
Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i farmakologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Projekt, raporty na ćwiczeniach – U1-U7
Praktyki zawodowe: projekt, raporty na ćwiczeniach – bieżąca ocena - U1-U7; aktywność, przedłużona obserwacja – bieżąca ocena – U1-U7; K1-K4
Wykłady:
Aktywność, przedłużona obserwacja – U1-U7; K1-K4
Wykłady, ćwiczenia, praktyka zawodowa:
Zaliczenie z oceną (0-30 pkt; >60%); W1-W7; U1-U7
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. W1-W7; U1-U7
3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury
Punktacja Ocena
< 19 ndst
19-21 dst
22-24 dst+
25 – 26 db
27 – 28 db+
29 – 30 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Żywienie kobiet ciężarnych i karmiących, pod redakcją Małgorzaty Moszak. PZWL_Wydawnictwo Lekarskie, 2019 Srtony 121-145;
2. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica
3. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011
4. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: