Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym: Standardy opieki w położnictwie
1800-PO1-OZS-S2L
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykłady mają na celu przygotowanie do realizowania specjalistycznej opieki nad pacjentką z chorobami układowymi, metabolicznymi, endokrynologicznymi i onkologicznymi, z zaburzeniami psychicznymi oraz zakażonej wirusem HIV w okresie okołoporodowym zgodnie z aktualnymi procedurami i standardami. Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studenta do tworzenia, opracowania standardów opieki w położnictwie, które umożliwią realizowanie specjalistycznej opieki nad pacjentkami w okresie prekoncepcyjnym i okołoporodowym zgodnie z najnowszą wiedzą.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 h
- udział w ćwiczeniach 10 h
- konsultacje z przygotowaniem do ćwiczeń – 5 h
- przeprowadzenie zaliczenia ćwiczeń i wykładów -5 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 20h
-udział w ćwiczeniach: 10h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 3h
-przygotowanie do wykładów: 2h
-przygotowanie do ćwiczeń: 5h
-przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 10h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 10 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W1. Wyjaśnia aktualne standardy postępowania w opiece okołoporodowej nad pacjentką z chorobami układowymi, metabolicznymi, endokrynologicznymi i onkologicznymi, z zaburzeniami psychicznymi (BW20)
W2. Wdraża międzynarodowe procedury mające na celu minimalizowanie ryzyka transmisji wertykalnej wirusa HIV od matki do płodu; (B.W30)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1. Potrafi oceniać stan zdrowia pacjentki w okresie okołoporodowym z chorobami układowymi, metabolicznymi, endokrynologicznymi i onkologicznymi oraz z zaburzeniami psychicznymi, na podstawie badania fizykalnego, oraz określać standard opieki położniczej nad nią; (B.U22)
U2. Potrafi wdrażać międzynarodowe procedury mające na celu zminimalizowanie ryzyka transmisji wertykalnej wirusa HIV od matki do płodu; (B.U25)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K.1. Prezentuje krytyczną ocenę działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
K.2. Akceptuje formułowanie opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów;
K.3. Wykazuje nawyk okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową
K.4. Wykazuje nawyk okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników
K.5. Wdraża rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych;
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• analiza przypadków
Ćwiczenia
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: wywiad ze specjalistą Medycynie Praktycznej
• „burza mózgów”.
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z Standardów i Procedur w Opiece Położniczej powinien posiadać wiedzę obejmującą zagadnienia z studiów I stopnia na kierunku Położnictwo.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach
-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie ćwiczeń: opracowanie standardu opieki nad pacjentkami w wybranych schorzeniach.
- zaliczenie ćwiczeń kolokwium (test pisemny):U1,U2. Test pisemny w warunkach sali wykładowej, w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań na Covid 19, Test na platformie Moodle.
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:
<75% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
2.Test końcowy obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń: W1-W3, U1-U5.
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Test pisemny w warunkach Sali, w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań na Covid 19, Test na platformie Moodle
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Krajewska-Kułak E. Jankowiak B. Rolka H. (red.) Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
2. Kózka M, Płaszewska – Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL.2010.
Literatura uzupełniająca
3. Bręborowicz G. Położnictwo t.1.2.PZWL, Warszawa 2020.
4. Woolard M. Hinshaw K. Simpson H. Wieteska S. Stany naglące w położnictwie. PZWL, 2010.
5. Gebuza G. Kaźmierczak M. Gierszewska M., Mieczkowska E. Bannach M. Kotzbach R.. Standard of maternal postpartum haemorrhage care. Anniversary of Faculty of Health Sciences at Collegium Medicum, Nicolaus Copernicus University. Bydgoszcz, 19-20 III 2012.
6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Krajewska-Kułak E. Jankowiak B. Rolka H. (red.) Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 2. Kózka M, Płaszewska – Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL.2010. Literatura uzupełniająca 3. Bręborowicz G. Położnictwo t.1.2.PZWL, Warszawa 2020. 4. Woolard M. Hinshaw K. Simpson H. Wieteska S. Stany naglące w położnictwie. PZWL, 2010. 5. Gebuza G. Kaźmierczak M. Gierszewska M., Mieczkowska E. Bannach M. Kotzbach R.. Standard of maternal postpartum haemorrhage care. Anniversary of Faculty of Health Sciences at Collegium Medicum, Nicolaus Copernicus University. Bydgoszcz, 19-20 III 2012. 6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Krajewska-Kułak E. Jankowiak B. Rolka H. (red.) Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 2. Kózka M, Płaszewska – Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL.2010. Literatura uzupełniająca 3. Bręborowicz G. Położnictwo t.1.2.PZWL, Warszawa 2020. 4. Woolard M. Hinshaw K. Simpson H. Wieteska S. Stany naglące w położnictwie. PZWL, 2010. 5. Gebuza G. Kaźmierczak M. Gierszewska M., Mieczkowska E. Bannach M. Kotzbach R.. Standard of maternal postpartum haemorrhage care. Anniversary of Faculty of Health Sciences at Collegium Medicum, Nicolaus Copernicus University. Bydgoszcz, 19-20 III 2012. 6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Krajewska-Kułak E. Jankowiak B. Rolka H. (red.) Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 2. Kózka M, Płaszewska – Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL.2010. Literatura uzupełniająca 3. Bręborowicz G. Położnictwo t.1.2.PZWL, Warszawa 2020. 4. Woolard M. Hinshaw K. Simpson H. Wieteska S. Stany naglące w położnictwie. PZWL, 2010. 5. Gebuza G. Kaźmierczak M. Gierszewska M., Mieczkowska E. Bannach M. Kotzbach R.. Standard of maternal postpartum haemorrhage care. Anniversary of Faculty of Health Sciences at Collegium Medicum, Nicolaus Copernicus University. Bydgoszcz, 19-20 III 2012. 6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams).
|
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum
|
W cyklu 2023/24L:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum
|
W cyklu 2024/25L:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: