Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia
1800-PO1-OZOG-S2L
Wykłady w części geriatrycznej mają na celu przybliżenie studentowi wiedzy na temat schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z nietrzymania moczu i innych zaburzeń w zakresie układu moczowo-płciowego.
Wykłady w części ginekologicznej, niegeriatrycznej, mają na celu zapoznanie studenta z problemami ginekologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń wynikających z zaburzeń endokrynologicznych. Szczególną uwagę poświęca się specyfice problemów okresu dziecięcego i wieku dojrzewania.
Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z problemami ginekologicznymi i ich rodzicami oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki chorób układu moczowo-płciowego w oparciu o wyniki badań naukowych.
W ramach praktyk student nabywa umiejętności działań praktycznych sprawując opiekę nad pacjentkami w różnych okresach życia.
Całkowity nakład pracy studenta
Część Geriatryczna
Razem=1p ECTS
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach:10 godzin
- konsultacje:2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach:10 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń: 5godziny
- czytanie wskazanej literatury:6 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- udział w wykładach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu geriatrii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny (0,12 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: ( brak ćwiczeń w części geriatrycznej)
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Część ginekologiczna, niegeriatryczna RAZEM 2,5 ECTS
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach:10h
- udział w ćwiczeniach: 20h
- udział w praktykach :20 h
- konsultacje: 2h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 52 h co odpowiada 2 punktom ECTS .
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach:10h
- udział w ćwiczeniach: 20h
- udział w praktykach:20 h
- konsultacje: 2h
- przygotowanie do ćwiczeń: 2h
- poszukiwanie i czytanie literatury: 2h
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+ 1 = 6h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenia : 5+1= 6 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punkta ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h co odpowiada 0,8 punkta ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach: 20 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h
co odpowiada 0,8 punkta ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
Część geriatryczna:
W1- wyjaśnia podłoże schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium (B.W28).
W2- opisuje metody oceny siły mięśni dna miednicy oraz zasady treningu i profilaktyki dysfunkcji mięśni dna miednicy w wysiłkowym nietrzymaniu moczu, zespole pęcherza nadreaktywnego i obniżeniu pęcherza nadreaktywnego oraz dysfunkcji występujących po operacjach w obrębie podbrzusza, po ciąży i po porodzie, uwzględniając podstawy naukowe na podstawie danych naukowych z właściwej literatury (B.W39, C.W8).
Część ginekologiczna, niegeriatryczna:
W3- charakteryzuje specyfikę ginekologii wieku dziecięcego
i rozwojowego (B.W32).
W4- klasyfikuje problemy kobiet wynikające z zaburzeń układu wewnątrzwydzielniczego, w szczególności dotyczące ginekologii endokrynologicznej na podstawie danych naukowych z właściwej literatury (B.W33, C.W8).
W5- wyjaśnia zasady kompleksowej opieki nad pacjentką z chorobą nowotworową narządu rodnego i piersi w różnym stopniu zaawansowania (B.W40).
Efekty uczenia się - umiejętności
Część ginekologiczna, niegeriatryczna:
U1-proponuje metody pracy z pacjentką i jej rodzicami w ginekologii wieku dziecięcego i rozwojowego (B.U30).
U2-analizuje i interpretuje konsekwencje endokrynologiczne zaburzeń czynności hormonalnej gonad (B.U31).
U3-projektuje rozwiązania usprawniające wdrażanie profilaktyki chorób narządu rodnego w okresie senium (B.U37).
U4-wykorzystuje wyniki badań naukowych w zakresie opieki ginekologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej (C.U7).
U5-przygotowuje rekomendacje w zakresie opieki ginekologicznej w oparciu o wyniki badań naukowych (C.U8).
U6 – stosuje zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnej ginekologii.( C.U.9)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1-krytycznie ocenia działania własne i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K1).
K2 - formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.)
K3 – okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową ( K3)
K4 – okazuje troskę o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników ( K4).
K5 - rozwiązuje złożone problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• konwersatoryjny
• problemowy
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• klasyczna metoda problemowa
• metoda sytuacyjna
• metoda symulacyjna (CSM)
• project
Praktyka
- analiza przypadków
- pokaz, instruktaż
- dyskusja dydaktyczna
- ćwiczenia kliniczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student przystępując do realizacji zajęć powinien posiadać wiadomości na poziomie rozszerzonym z przedmiotów ginekologia, pielęgniarstwo ginekologiczne, standardy i procedury w opiece ginekologicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną części geriatrycznej:
- obowiązkowy udział w wykładach (100% frekwencji);
Kolokwium końcowe pisemne (0-30 pkt; >60%); W1-W2,
Punktacja Ocena
< 21 ndst
21 – 22 dst
23 – 24 dst+
25 – 26 db
27 – 28 db+
29 – 30 bdb
- Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 - K5.
Zaliczenie z oceną z cz. ginekologicznej, niegeriatrycznej:
- obowiązkowy udział w wykładach , ćwiczeniach i praktykach (100% frekwencji);
Kolokwium końcowe pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń(0-30 pkt; >60%); W3-W5,
Punktacja Ocena
< 21 ndst
21 – 22 dst
23 – 24 dst+
25 – 26 db
27 – 28 db+
29 – 30 bdb
- odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- umiejętność rozwiązywania zadań problemowych - ocenie podlega: zaangażowanie w poszukiwaniu rozwiązań problemu, kreatywność, aktywne uczestnictwo w przedstawieniu wyników pracy, umiejętność pracy zespołowej- W3-W5, U1-U6, K1-K5 - zaliczenie bez oceny
Ocena końcowa jest średnią uzyskaną z dwóch części zaliczeń
(geriatrycznej i niegeriatrycznej).
Praktyki zawodowe
20 h / grupę - realizowana w placówkach medycznych
Literatura
Literatura podstawowa z cz.geriatrycznej:
1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006.
2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018.
2. Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2017.
Literatura podstawowa z cz.ginekologicznej, niegeriatrycznej:
1. Bręborowicz G. (red.) : Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015.
2. Opala T.: Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. Łepecka-Klusek C.: Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016.
2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2020.
3. Nowicki A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: