Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Podstawy opieki położniczej 1800-PO1-NZPOPG-S1Z
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych i samokształcenia.
Wykłady:
Podstawy Opieki Położniczej, to przedmiot w ramach, którego student zapozna się ze statusem i istotą zawodu położnej, rolę zawodową położnej w ujęciu historycznym i współczesnym oraz uwarunkowania rozwoju zawodu położnej. Ponadto student pozna role, funkcje zawodowe i zadania położnej w opiece nad kobietą w różnych okresach jej życia oraz rolę położnej w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji kobiety w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia.
Ponadto wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z organizacją opieki perinatalnej w Polsce oraz ze standardami pracy położnej zgodnymi z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
Ćwiczenia:
W trakcie ćwiczeń w Zakładzie Podstaw Opieki Położniczej, student poznaje zasady i techniki wykonywania podstawowych zabiegów diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych przypisanych roli zawodowej położnej, które zdobywa w warunkach symulowanych. Ćwiczenia mają także na celu kształtowanie umiejętności z zakresu ogólnych zasad postępowania aseptycznego i antyseptycznego oraz z zakresu czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnych stanach zdrowia.
Zajęcia praktyczne:
Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie wykładów i ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
Warunkiem zaliczenia wykładów jest:
1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta.
2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.
3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1 (0-10 punktów, >50%).
4. Ocena przez kolegów: K1 (0-10 punktów, >50%).
5.Zaliczenie kolokwium z wykładów (test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W3, U1-U2, K1.
Punktacja i ocena:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
Ćwiczenia:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:
1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta.
2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.
3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K2 (0-10 punktów, >50%).
4. Ocena przez kolegów: K1-K2 (0-10 punktów, >50%).
5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z ćwiczeń (test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie Moodle wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W3, U1-U4, K1-K2.
Punktacja i ocena:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
6. Egzamin praktyczny – metodą OSCE. Ocena umiejętności praktycznych na podstawie check-list. Zaliczenie stacji wymaga wykonania, co najmniej 60% zadań z check-list: U1-U4.
Punktacja:
- za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt
- do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%.
7. Zajęcia praktyczne:
Warunkiem zaliczenia zajęć praktycznych jest:
1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta.
2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.
3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K5 (0-10 punktów, >50%).
4. Ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%).
5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z zajęć praktycznych (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W3, U1-U4.
Punktacja i ocena:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
6. Zaliczenie umiejętności praktycznych – Zajęcia praktyczne – zgodnie z regulaminem i na podstawie dziennika - Wykaz umiejętności praktycznych: U1-U4.
Samokształcenie: W1, U1 K1.
Praca w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej oddana terminowo (załącznik 1,2).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
2. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004
3. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Umiejętności pielęgniarskie. Katalog check list. Materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
2. Ślusarska B, Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa tom 1-2 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2017.
3. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
4. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
5. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
6. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.
7. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
8. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011.
9. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
10. Gręborowicz GH. (red.) Położnictwo i ginekologia. Położnictwo tom1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
11. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
12. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu. |
W cyklu 2023/24Z:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu. |
W cyklu 2024/25Z:
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: