Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Promocja zdrowia 1800-PO1-NWZPZ-S1L
Wykłady są teoretycznym wprowadzeniem w tematykę przedmiotu, a jednocześnie przygotowaniem do odbycia ćwiczeń i zajęć praktycznych. Dostarczają wiedzy definiującej zdrowie, modele zdrowia oraz promocję zdrowia i jej determinanty. Przedstawiają rozwój promocji zdrowia w Polsce i na świecie, a także jej cele i założenia. Kluczowym narzędziem promocji zdrowia jest edukacja zdrowotna, dlatego też tematyka wykładów obejmuje zapoznanie z modelami edukacji. Ponadto z obszaru profilaktyki omówione są główne zagrożenia zdrowotne. W ramach ćwiczeń studenci uczą się stawiać diagnozę dla potrzeb promocji zdrowia oraz diagnozy i interwencje pielęgniarskie z zastosowaniem ICNP odnoszące się do stylu życia pacjenta/klienta, rodziny. Zapoznają się z narzędziami wykorzystywanymi dla potrzeb promocji zdrowia, budowaniem programów zdrowotnych oraz zapoznają się z programami tworzonymi przez WHO dla społeczności lokalnych. Ważnym zagadnieniem jest zapoznanie z uwarunkowaniami i działaniami kształtującymi zdrowie oraz zachowaniami zdrowotnymi i metodami ich kształtowania. Zajęcia praktyczne stanowia integralną część przedmiotu i mają za zadanie utrwalenie wiedzy i umiejetności praktycznych z zakresu promocji zdrowia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin
Przedmiot kończy się egzaminem (test – 40 pytań, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60 % poprawnych odpowiedzi. (W1, W2, W3, U1, U2).
Podstawą dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wykładów, seminariów, zajęć praktycznych i samokształcenia.
Kryteria oceny testu:
24 - 28 pkt. – dostateczny
29 – 30 pkt. – dostateczny plus
31 - 34 pkt. – dobry
35 - 36 pkt. – dobry plus
38 - 40 pkt. – bardzo dobry
Podstawą zaliczenia wykładów jest 100% uczestnictwa w wykładach oraz przyswojenie treści przedstawionych w trakcie ich trwania (W1, W2, W3).
Podstawą zaliczenia seminariów jest 100% obecność na seminariach i bieżące wykonywanie zadań przygotowanych przez prowadzącego zajęcia (W1, W2, W3, U1, U2, K7).
Podstawą zaliczenia zajęć praktycznych jest 100% obecność na zajęciach praktycznych i bieżące wykonywanie zadań przewidzianych w programie zajęć (W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7).
Podstawą zaliczenia samokształcenia jest zapoznanie się z artykułami naukowymi umieszczonymi na platformie Moodle oraz rozwiązanie testu sprawdzającego (W1, W2, W3, K7)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M.: Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008
2. Wojnarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007.
Literatura do samokształcenia:
1. Siwiński, Wiesław, and Renata Rasińska. "Aktywność fizyczna jako zasadniczy cel stylu życia i zdrowia człowieka." Pielęgniarstwo polskie 2.56 (2015): 181-189.
2. Marchewka, Anna, and Magdalena Jungiewicz. "Aktywność fizyczna w młodości a jakość życia w starszym wieku." Gerontologia Polska 16.2 (2008): 127-130.
3. Plewa, Michał, and Andrzej Markiewicz. "Aktywność fizyczna w profilaktyce i leczeniu otyłości." Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2.1 (2006): 30-37.
4. Kleinrok, Andrzej, and Beata Głowa. "Otyłość i jej znaczenie w chorobach układu krążenia Cz. 1. Otyłość jako czynnik ryzyka." Medical Review 2 (2015): 165-172.
5. Kleinrok, Andrzej, and Beata Głowa. "Otyłość i jej znaczenie w chorobach układu krążenia Cz. 2. Paradoks otyłości." Medical Review 2 (2015): 173-179.
6. Lech, Magdalena, and Lucyna Ostrowska. "Psychologiczne aspekty otyłości." Forum Zaburzeń Metabolicznych. Vol. 8. No. 2. 2017.
7. Kędzior, A., Jakubek-Kipa, K., Brzuszek, M., & Mazur, A. (2017). Trendy w występowaniu nadwagi i otyłości u dzieci na świecie, w Europie iw Polsce. Endokrynol Ped, 1(58), 41-48.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: