Nauki społeczne i humanistyczne: Zarządzenie w praktyce zawodowej położnej
1800-PO1-NSZwPZP-S2Z
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i organizacji podmiotów leczniczych świadczących usługi położnicze, zarządzania strategicznego, technik organizatorskich a także przygotowanie studentów do sprawnego realizowania funkcji kierowniczych oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne zarządzanie personelem i egzekwowania powierzonych do realizacji zadań w procesie przeprowadzania zmian.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 25 h
Łącznie 25 h = 1,0 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 17 h = 0,7 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
20 h = 0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 62 h = 2,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
.
W1: Wymienia metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia (A.W7.)
W2: Klasyfikuje poszczególne struktury organizacyjne oraz podaje ich poszczególne zalety i wady (A.W8.)
W3: Wyjaśnia zasady funkcjonowania organizacji i tworzenia kultury organizacyjnej (A.W8., A.W10.)
W4: Rozróżnia poszczególne style zarządzania i funkcje kierownicze oraz opisuje cechy przywództwa (A.W11., A.W12., AW14.)
W5: Przedstawia zasady zarządzania strategicznego oraz teorię i zamierzenia zarządzania zmianą (A.W15., A.W19)
W6: Porusza podstawowe problemy związane z planowaniem i zarządzaniem personelem w podmiotach leczniczych (A.W16.)
W7: Opisuje podstawowe zasady zarządzania jakością w zakładach opieki zdrowotnej(A.W20.)
Efekty uczenia się - umiejętności
.
U1: Dokonuje analizy strategicznej podmiotów świadczących usługi zdrowotne (A.U4.)
U2: Wykorzystuje różne metody podejmowania decyzji w obszarze zarządzania podmiotami leczniczymi (A.U6)
U3: Potrafi wykorzystać podstawowe zasady zarządzania zasobami ludzkimi w procesie rekrutacji, selekcji i adaptacji (A.U7.)
U4: Dokonuje oceny jakości opieki pielęgniarskiej świadczonej w podmiocie leczniczym (A.U.11)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania zachowując szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K.1.)
K2: Rozwiązuje samodzielnie lub z pomocą ekspertów różnego rodzaju problemy wynikające z wykonywaniem czynności zawodowych oraz z pracy własnej i zespołu (K.2., K.5.)
K3: Dba o wizerunek i prestiż własnego zawodu ponosząc odpowiedzialność za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.3, K.6.)
K4: Podejmuje działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa własnego, otoczenia i współpracowników (K.4.)
Metody dydaktyczne
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość na platformie Microsoft Teams.
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat organizacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce oraz zadań organów administracji publicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1-W7, U1-U4
Aktywność: K1-K3
Praktyki zawodowe
Literatura
1. D. Karkowska, T.A. Karkowski, Zatrudnianie w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2017.
2. M. Dobska, P. Dobski, System zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016.
3. M.Z. Wiśniewska, Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele, Wydawnictwo CeDeWu, 2018.
4. P. Bromber, J. Hady, H. Lachowiak, System ochrony zdrowia w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, 2015.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: